جای خالی "خَیران" در عرصه کانون پرورش فکری کودکان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اغلب خیران فعالیت های این مرکز فرهنگی را فانتزی و تجملاتی می دانند در صورتی که کمک به گستردگی فعالیت های کانون در کنار مدرسه سازی، تاثیر بسیار زیادی در عرصه فرهنگ و هنر و تربیت فرزندان دارد.

به گزارش روابط  عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد کبری اخلاقی نیا روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: انتظار داریم برای پوشش گسترده  فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  در مناطق روستایی و عشایری استان، خیران این ذهنیت منفی نسبت به فعالیت کانون را تغییر داده و یاریگر ما باشند.

بنا به گفته اخلاقی نیا، کانون پرورش فکری کودکان استان کهگیلویه و بویراحمد، ۲۰ مرکز فرهنگ و هنری دارند که شامل ۱۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت،۷ کتابخانه سیار روستایی  و ۲ کتابخانه پستی است.

وی با اشاره به سرویس ها و خدمات فرهنگی ارایه در کانون، تشریح کرد:  تاسیس کانون با خدمات کتاب و کتابخوانی بود  که  به مرور، ۶۶ فعالیت دیگر ذیل فعالیت کتاب تعریف شده است که این فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان  در پنج محور (کتاب، فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی )تقسیم شده است.

اخلاقی نیا ادامه داد: این خدمات فرهنگی در هر شهرستانی از استان،  بسته به نوع دسترسی به مربیان مربوطه ارایه  می شود بنابراین، با توجه به نبود مربیان لازم، ارایه فعالیت ۶۶ گانه کانون در همه مناطق به صورت یکسان نیست، مثلا شاید در شهر سی سخت مربی خوشنویسی نداشته باشیم که ناچار هستیم از ظرفیت های مربی برون کانونی بهره مند شویم.

وی به دلایل ارایه نشده همه فعالیت های فرهنگی و نبود مربی کافی، تصریح کرد:نبود مربیان لازم در رشته های مختلف، به نبود رشته های هنر یا دانشکده هنر در استان برمی گردد که جای رشته های هنری در استان خالی است.

جای خالی "خَیران" در عرصه کانون پرورش فکری کودکان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ظرفیت ها و فعالیت های اعضای کانون اشاره کرد و گفت: کارآموزان ما در استان در رشته های شعر، داستان، نقاشی طراحی،نمایش های عروسکی فعال هستند، مثلا در مناطق بهمئی بخش داستان و شعر ،در گچساران نمایش عروسکی و  بچه های سی سخت در بخش نقاشی فعال هستند.

وی به شرایط سنی اعضای کانون اشاره کرد و گفت: اعضای ما  از کودکی تا سن ۱۸ سال هستند و برخی از اعضای ارشد ما تا سن ۲۲ سالگی هم با کانون ارتباط دارند.

اخلاقی نیا تعداد کودکان و نوجوانان جامعه هدف کانون را بیش از ۲۵۰ هزار نفر برشمرد و گفت: برخی انتظار دارند  همه کودکان و نوجوان استان در فعالیت های کانون شرکت نمایند در صورتی که ما قائل هستیم بچه هایی که دوست دارند و در زمینه فرهنگی و ادبی استعدادی در خود مشاهده می کنند به این مراکز مراجعه کنند و قرار نیست همه کودکان در این فعالیت ها شرکت نمایند.

وی به فعالیت های کانون در مناطق روستایی و عشایری و کمبود امکانات برای پوشش همه مناطق استان اشاره کرد و گفت: بخش های سیار و پستی کانون، در راستای عدالت فرهنگی و دسترسی همگانی نقاط دوردست، فعالیت های فرهنگی خود را با حضور در مناطق یاد شده ارایه می نماید، اگرچه در شهرستان های گرمسیری به خصوص لنده و بهمئی بخش های سیار ما کمتر است.

وی به شیوه های استعداد یابی و جذب اعضای مد نظر گفت: برای این منظور طرح کانون مدرسه را دنبال می کنیم  که با حضور مربیان در مدرسه یا اینکه دعوت  دانش آموزان به کانون و آشنا کردن آنها با  فعالیت‌های کانون انجام می شود. همچنین در طرح پیک امید فرهنگی، مربیان با حضور در مناطق دور دست و حاشیه نشینی، کودکان و نوجوانان متقاضی را جذب می نمایند.

اخلاقی‌نیا با اشاره به  چالش ها و کمبودهای  فعالیت کانون، گفت: کانون جامعه هدف خود را کودکان و نوجوانان تعریف کرده است و اگرچه ساختار فیزیکی مراکز کانون، در بخش کودکان مناسب است ولی برای خدمات دهی به نوجوانان مشکلات ما بیشتر است چرا که تیپ کتابخانه های ما کودکانه است و نوجوانان تصور می کنند در بین گروه کودکان قرار گرفته است به همین خاطر، موجب دلزدگی و استقبال نکردن از حضور در کانون و فعالیت های آن دارد.

وی برای رفع مشکلات کانون تصریح کرد و گفت: لازم است مدل ساختار فیزیکی و طراحی کانون متناسب با تیپ شخصیتی نوجوانان و نیاز آنها، بازتعریف شود و از این فضای کودکانه  و دخترانه خارج شود.

چرا کتابخوانی برای کودکان مهم است

اخلاقی نیا  به ضرورت کتابخوانی برای کودکان اشاره کرد و گفت: تفاوت انسان ها با دیگر موجودات در حوزه شناخت است و اساس این حوزه از زمان کودکی است و معتقدم کودکان کتابخوان در صورتی که آسیب ببیند باز آسیب پذیری آنها کمتر خواهد بود.

جای خالی "خَیران" در عرصه کانون پرورش فکری کودکان کهگیلویه و بویراحمد

وی ادامه داد: معمولا والدینی که کتابخوان هستند کودکان کتابخوان آنها نیز، بیشتر خواهد بود  از طرفی در کشور ما سرانه سوادآموزی بالاست ولی سرانه مطالعه ما پایین است و  نیاز است که ما برای مطالعه والدین برنامه ریزی کنیم.

اخلاقی نیا به چالش برنامه ریزی کانون برای نوجوانان اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات سریع نیازهای نوجوان، ضروری است برنامه های فرهنگی خلاقانه به سرعت برای این گروه  تدوین شود ولازم است در حوزه نوجوان و بزرگسالان ممیزی‌های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته داشته و تلاش کنیم که تولیدات در شان نوجوانان با هویت ایرانی و اسلامی تولید کنیم.

وی به همراهی نکردن شهرداری برای هویت بخشی بصری به کودکان اشاره کرد  و گفت: شهرداری ها با توجه به واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود در بخش خصوصی در جهت درآمدزایی ارائه خدمات لازم برای فرهنگ‌سازی به خصوص هویت‌بخشی بصری برای کودکان و نوجوانان کمرنگ بوده است در صورتی که مشاهده می کنیم  شهرداری تهران علاوه بر وظایف خود، خدماتی به  کودکان کار، برخی زنان، متکدیان و معتادان ارایه می نماید و  دیگر سازمان های مربوطه در کنار شهرداری ها، از گروه های یاد شده حمایت می کنند.

او به تهیه کتاب ها و محتوای آنها اشاره کرد  و گفت: کتاب های ما هم از نظر محتوایی و تصویر گری و هم مخاطب گزینی در شرایط مناسبی است و در طول سال حدود ۵ بار کتاب به کتابخانه های ما تزریق می شود و در حال حاضر ۱۲۹ هزار جلد کتاب در کتابخانه های کانون در استان داریم که بالای ۹۰ درصد از آنها، از انتشارات خود کانون تهیه می شود.

وی به ضرورت حمایت خیرین و دیگر نهادها و سازمان از فعالیت های کانون  در بخش کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: یکی بحث خیرین است حوزه فرهنگ در بخش کودک و نوجوان، فرد بزرگسال بهتر می تواند به نیازهای فرهنگی خود پاسخ دهد چرا که معمولا  توانایی و استقلال دارد  ولی کودک نمی تواند به نیازهای فرهنگی خود پاسخ دهد و نیاز است ودولت  و همه ما، خدمات  فرهنگی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم. بنابراین شرایط برای کودکان مهیا نیست و قیاس ارایه فعالیت فرهنگی برای  این دو گروه (کودکان و بزرگسالان) اشتباه است.

اخلاقی نیاز تقاضا دارد فعالیت های  کانون را به شکل ویترینی نبینند و اعتقاد دارد یکی از مهمترین راههای مقابله با آسیب های اجتماعی تقویت فعالیت های ادبی  و هنری  کودکان است و اگر کودکان ما هنرمند و کتابخوان باشند مدل تخریب و آسیب زایی آنها نیز متفاوت خواهد بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه که  ۲۰ مرکز فرهنگ و هنری  کانون پرورش فکری کودکان دارند و  شامل ۱۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت،۷ کتابخانه سیار روستایی  و ۲ کتابخانه پستی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =