مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف کشور برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخش اول این گزارش تعدادی از برنامه‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان و فارس را مرور می‌کنیم.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

فعالیت کتابخانه‌های سیار در کانون آذربایجان شرقی

مراکز فرهنگی هنری کانون استان آذربایجان شرقی با حضور دانش‌آموزان مدارس و اعضای مراکز فرهنگی هنری برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند.

معرفی و تجلیل از کودکان و نوجوانان موفق در عرصه کتابخوانی، برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی کتاب، معرفی کتاب از طریق طرح‌های ابتکاری و خلاق، مسابقه، قصه‌گویی و نمایش خلاق از جمله برنامه‌هایی بود که در هفته کتاب برگزار شد.

گفتنی است از ابتدای سال جاری طرح توسعه کتابخوانی همزمان با سراسر کشور در استان آذربایجان شرقی در حال برگزاری بود و همزمان با هفته کتاب از برگزیدگان این طرح قدردانی شد.

کتابخانه‌های سیار و پستی کانون نیز در ورزقان، چارایماق، تبریز، مرند، اهر و منطقه آزاد ارس به مناسبت هفته کتاب ویژه‌برنامه‌های گسترده‌ای اجرا کردند.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

ویژه‌برنامه پارک ترافیک در کانون آذربایجان غربی

مربیان کانون پرورش فکری ویژه‌برنامه هفته کتاب را با حضور کودکان و نوجوانان مدارس ارومیه در پارک ترافیک ارومیه برگزار کردند. معرفی کتاب، کتابخوانی، قصه‌گویی، آموزش ساخت اوریگامی، اجرای مسابقه و اهدای جوایز از جمله برنامه‌های هفته کتاب در این پارک بود.

همچنین یک عنوانِ برگزیده و یک عنوانِ شایسته تقدیر طرح کشوری توسعه و ترویج کتابخوانی سال ۱۴۰۱ به دو مربی مسئول کانون استان آذربایجان غربی رسید. با پایان مرحله ارزیابی نهایی، برگزیدگان کشوری طرح توسعه کتابخوانی سال ۱۴۰۱ در دو بخش «تولید کتاب‌های حسی لمسی» و «طرح‌های خلاق توسعه و ترویج کتابخوانی» معرفی شدند.

بر این اساس، سعیده حلاج‌زاده مربی مسئول مرکز سلماس با کتاب «موجودی عجیب در تاریکی» حائز عنوان برگزیده بخش «تولید کتاب‌های حسی لمسی» شد.

همچنین فاطمه ابراهیمی مربی مسئول مرکز محمدیار با کتاب «درخت تنومند» عنوان شایسته تقدیر بخش «طرح‌های توسعه و ترویج کتابخوانی» این رویداد را کسب کرد.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

برگزاری کارگاه نقاشی و خلاصه‌نویسی در کانون اردبیل

ویژه‌برنامه «در سایه‌سار کتاب» با مشارکت کتابخانه عمومی در مرکز فرهنگی و هنری کانون انگوت برگزار شد. در این برنامه که با هدف ترویج و توسعه‌ فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرا شد، ابوالفضل علایی بخشدار مرکزی انگوت با تشویق کودکان و نوجوانان به امر مطالعه، بر نقش خانواده‌ها در علاقه‌مند کردن فرزندان به کتاب تاکید کرده و گفت: والدین کتاب‌خوان، فرزندان کتاب‌خوان خواهند داشت و آن‌ها همواره به‌عنوان الگوهای رفتاری، نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند.

در این مراسم، اعضای فعال مرکز به قصه‌گویی پرداخته، سپس نمایش «هفت‌خوان رستم» به صورت خلاقانه از سوی اعضا اجرا شد.

اجرای مسابقه‌های شاد و مهیج از جمله تندخوانی کتاب و حمل توپ با بادکنک و تجلیل از برندگان مسابقه‌های اعضای کتابخوان مرکز از بخش‌های بعدی این جشن بود.

همچنین در این مرکز کارگاه نقاشی با موضوع «یک تصویر از بهترین کتابی که خوانده‌ام» و فعالیت خلاصه‌نویسی با عنوان «کتاب دوست داشتنی من» از سوی اعضای کارگاه ادبی برگزار شد.

در برنامه‌ای دیگر آیین جشن کتاب در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل و دیگر مسئولان استانی برگزار و از پنج عنوان کتاب رونمایی شد.

در بخش‌هایی از این مراسم شعرخوانی، نقالی و موسیقی سنتی اجرا شد و با اهدای جایزه به دانش‌آموزان حایز رتبه‌های برتر جشنواره‌ دانایی و توانایی، از میرنبی عزیززاده مولف کتاب «تاریخ دشت مغان» و یوسف بدرزاده مولف کتاب «قاسمان زمان از دیار ساوالان» تجلیل شد.

در پایان از کتاب «یک وعده لبخند» که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با موضوع مجموعه‌ای از آثار منتخبان دومین مهرواره سراسری با همین عنوان به چاپ رسیده است.

درخشش مربیان کانون اصفهان در برنامه توسعه و ترویج کتاب‌خوانی

راضیه یزدان‌پناهی و فاطمه صفرپور از مرکز محمدآباد اصفهان با طرح «بربال سیمرغ» (دفتر ستاره‌ها) برگزیده و عباس حدادیان از مرکز هرند با طرح «اطلس کتاب» شایسته تقدیر طرح توسعه و ترویج کتاب‌خوانی شدند .

این برنامه، ویژه مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد و برگزیدگان آن همزمان با هفته کتاب معرفی شدند.

توسعه و ترویج کتاب‌خوانی میان کودکان و نوجوانان، با هدف ایجاد انگیزه، علاقه و لذت خواندن در برنامه‌ روزانه‌ آنان است. ترویج روحیه‌ کتاب‌خوانی و ایجاد حس لذت از مطالعه در کودکان و نوجوانان از رسالت‌های مهم مربیان کانون است که همواره در مراکز از طریق فعالیت‌های کتاب‌محور فرهنگی، هنری و ادبی اجرا می‌شود.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

نقد کتاب در کانون البرز

اجرای فعالیت در مناطق کم‌برخوردار استان و توجه ویژه به اجرای برنامه‌های کتاب محور در این مناطق، تجلیل از اعضای کتابخوان مراکز فرهنگی، هنری، دعوت از دانش‌آموزان و برگزاری فعالیت‌های کتاب محور در تمامی مراکز کانون استان، دعوت از نویسندگان و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب از برنامه‌های هفته کتاب در کانون استان البرز بود.

کانون البرز همچنین در برنامه‌ای جلسه نقد و بررسی کتاب «آلبوم دردسر» تألیف هادی خورشاهیان را با حضور نویسنده در مرکز شماره ۴ کانون برگزار کرد.

نویسنده کتاب «آلبوم دردسر» در جمع نوجوانان و اعضای ارشد علاقه‌مند به کتابخوانی گفت: نوشتن، زمان و مکان خاصی ندارد، همه توانایی نوشتن دارند فقط کافی است بخواهیم تا بنویسیم.

خورشاهیان پس از شنیدن نقدهای اعضا در مورد کتابش، درباره کتاب «آلبوم دردسر» صحبت کرد و گفت بخشی از کتاب از تجربه‌های زندگی واقعی خودش بوده؛ مثلا باغ کربلایی که در کتاب آمده در نیشابور و متعلق به پدربزرگش است.

پخش نماهنگ ««بی بال پریدن»، اجرای شعرخوانی، امضای کارت‌های معرفی کتاب «آلبوم دردسر» از سوی نویسنده کتاب، اهدای لوح و هدیه به نویسنده و عکس یادگاری پایان بخش این برنامه بود که با حضور کارشناس فرهنگی کانون استان و جمعی از مسئولان و مربیان، اعضای علاقه‌مند و خانواده‌های آنان برگزار شد.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

برگزاری مهرواره بخوانیم و بدانیم در کانون ایلام

نشست نقد و بررسی کتاب با حضور معاون فرهنگی، کارشناس آموزش و پژوهش و معلمان و دانش‌آموزان علاقه‌مند در مرکز فرهنگی هنری شهید جرایه ایلام برگزار شد.

در این نشست مرتضی حاتمی، کارشناس و نویسنده کودک و نوجوان، ضمن معرفی ادبیات کهن و معاصر و نمونه آثار به معرفی شاعران و نویسندگان پرداخت و ضمن گفت‌وگو با دانش‌آموزان، آنان را با انواع آثار ادبیات کهن و معاصر در قالب‌های نظم و نثر آشنا کرد.

وی در ادامه به مفاهیم نقد، منتقد و انتقاد پرداخت و در مورد انواع نقد و کارکرد آن در زندگی فردی، اجتماعی گفت: نقد به سه بخش تقسیم می‌شود. نقد منفی، نقد سازنده و نقد مخرب. بهترین نوع نقد از نوع سازنده بودن آن است که امکان رشد و تعالی و بالندگی را برای صاحب اثر میسر می‌کند.

حاتمی در ادامه این نشست تخصصی، درمورد نقد ظاهری و محتوایی کتاب در ادبیات کودک و نوجوان در دو قالب داستان و شعر برای مخاطبان صحبت کرد.

همچنین به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مهرواره بخوانیم و بدانیم با عنوان «در سایه‌سار کتاب» در مجتمع شهدای کودک شهر ایلام با همکاری و مشارکت مراکز ثابت شهر ایلام و سیار روستایی کانون پرورش فکری برگزار شد.

این برنامه فرهنگی با حضور نویسنده و مؤلف پیشکسوت حبیب‌الله محمودیان، مدیرکل و معاونت فرهنگی کانون، مربیان، دانش‌آموزان مدارس و اعضای کانون و فعالان حوزه کودک با هدف ایجاد انگیزه و اشتیاق در بین قشر مخاطب و ترغیب و تشویق آنها به سمت کتاب و کتابخوانی در قالب معرفی تصویری کتاب، اهدای کتاب، قصه‌گویی با موضوع کتاب، شعرخوانی بومی و تقدیر از طرح‌های خلاق کتابخوانی برگزار شد.

اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان مناطق عشایری و کمتر توسعه‌یافته، برگزاری نشست انجمن‌های ادبی با محوریت «ادبیات کهن» نشست تخصصی با محوریت «نقد و بررسی کتاب»، نمایشگاه آثار فعالیت‌های کتاب محور در مراکز و ویژه‌برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری در سراسر استان برای اعضا و دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی کانون ایلام بود.

در این برنامه برگزیدگان طرح‌های خلاق کتابخوانی معرفی شدند.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

نواختن زنگ کتابخوانی در کانون بوشهر

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و با هدف حمایت از نویسندگان بومی استان بوشهر ۴ اثر در حوزه کودک و نوجوان در مراکز کانون پرورش فکری با حضور اعضای کودک و نوجوان از کتاب‌های «به خاطر پرنده» و «ماهی سرخ دلم» نوشته عبدالله علی‌پور در مرکز فرهنگی هنری کنگان، کتاب «کی خانم نارنجی را ناراحت کرده؟» نوشته علی آرمین در مرکز فرهنگی هنری اهرم و کتاب «آخ پایت را بلند کن!» نوشته سوسن حیاتی در مرکز فرهنگی هنری دیلم رونمایی شد.

هدف از برگزاری این برنامه حمایت از نویسندگان و مولفان بومی فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در استان بوشهر و همچنین معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده به مخاطبان اصلی بود که در اجرای این برنامه ضمن رونمایی، کتاب برای نخستین بار به کودکان و نوجوانان معرفی و برنامه‌های فرهنگی حول محور آن کتاب انجام شد.

همچنین با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری استان، فرماندار بوشهر، مدیران کل آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولان شهرستانی زنگ کتابخوانی در جمع کودکان دانش‌آموز دبستان اخوت، به صدا درآمد.

در این مراسم ضمن نواختن زنگ کتابخوانی، برنامه‌های متنوعی اجرا و به دانش‌آموزان کتاب اهدا شد. قرائت قرآن، اجرای نمایش خلاق، اجرای شاهنامه‌خوانی، دکلمه، سرود و... از قسمت‌های مختلف این برنامه بود.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

برگزاری ویژه‌برنامه «در سایه‌سار کتاب» در کانون تهران

همزمان با هفته‌ کتاب و کتابخوانی، سی‌امین آیین گرامیداشت این هفته با حضور اعضای کتابخوان، مربیان مراکز استان تهران، مروجان کتاب، همکاران اهل قلم و حسین تولایی، شاعر و نویسنده‌ برگزار شد.

ویژه‌برنامه‌ «در سایه‌سار کتاب» با سخنرانی سرپرست کانون استان تهران، علی رشیدی‌نیا درخصوص ارزش و اهمیت انس با مطالعه و کتاب آغاز شد.

وی بر نقش کلیدی کتابخانه‌ها و مربیان کانون در پرورش نسلی اندیشمند و پیشرو تاکید کرد. پایان بخش سخنان علی رشیدی‌نیا، نواختن زنگ کتاب به‌صورت نمادین بود.

در ادامه حسین تولایی، شاعر و نویسنده‌ کودک و نوجوان، در گفتگویی صمیمانه با مدعوین از خاطرات دوران مربیگری خود در کانون گفت و ضمن گپ و گفت دوستانه و پاسخ به پرسش‌ها، به خواندن چند شعر از میان آثار خود پرداخت.

در بخش دیگری از این برنامه همزمان با پخش موزیک ویدئوی «من یار مهربانم» حاضران به همخوانی این شعر خاطره‌انگیز پرداختند.

نمایش دو ویدئو از خاطرات اعضای گذشته و کنونی کتابخانه‌های کانون، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین برگزیدگان برنامه طرح توسعه و ترویج کتابخوانی معرفی شدند که براین اساس طرح کتابخوانی با عنوان «قند و پند»، طرح مشترک ماندانا واحدی، مربی مسئول و آرزو جیرودی، مربی فرهنگی مرکز ۴۲ تهران، شایسته‌ تقدیر شناخته‌ شد و در بخش کتاب‌های حسی لمسی، هر سه اثر ارسالی به دبیرخانه‌ ستاد کل با عنوان «توتو عنکبوت زرنگ» اثر رویا خاکپور، «کی بود کی بود گوزنی بود» اثر نسرین ریوندی و «نخودی نرو تو دیگ آش» اثر مریم اسدی برگزیده شدند.

بر اساس این گزارش در برنامه دیگری دهمین نشست باشگاه نقد ادبی با محوریت شعر کودک به نقد و بررسی کتاب «گربه یواش بگو میو» سروده مریم هاشم‌پور با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده و جمعی از کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری استان تهران برگزار شد.

در این مراسم کودکان و نوجوانان باشگاه نقد ادبی که پیش از این کتاب را مطالعه کرده بودند با بیانی ساده و شیرین اما موشکافانه و دقیق به ارائه نقطه‌نظرهای خود درباره کتاب پرداختند.

در ادامه رحماندوست گفت: درباره کتاب «گربه یواش بگو میو» صحبت نمی‌کنم چون شما همه آن‌چه را که باید، درباره این کتاب گفتید. تئوری ادبیات کودک هنوز در کشور ما شکل نگرفته و من مطمئن هستم شما عزیزانم این تئوری را به زودی خواهید ساخت.»

او در پایان صحبت‌هایش با تبریک به مریم هاشم‌پور برای خلق کتاب «گربه یواش بگو میو» با خنده خطاب به نوجوانان و کودکان حاضر در جلسه گفت: یادم باشد اگر شعر گفتم کاری کنم تا به دست شما نرسد. چون در نقد بسیار خطرناکید!»

در ادامه کبری بابایی شاعر و نویسنده و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون تهران نظرهای خود را با اشاره به نقاط قوت کتاب گفت: از خواندن کتاب بسیار لذت بردم. هاشم‌پور واقعا شاعر است و توانایی بسیار بالایی در ارائه باورپذیر داستان‌ها و شعرهای دنیای کودکان دارد، به طوری که من خودم را در دنیای کودکانه شعرهایش قرار می‌دهم و کودک می‌شوم.

بابایی درباره امتیازات قلم هاشم‌پور ادامه داد: در آثار این نویسنده بزرگسال و یا فرد نصیحت‌کننده‌ای حضور ندارد و مناسبات بزرگسالان هم در آن دیده نمی‌شود. ضمن این‌که او شیطنت‌ها را جدی می‌گیرد و به مخاطبش احترام می‌گذارد، حتی اگر این مخاطبان بین صفر تا دو سال سن داشته باشند.

نگین صدری‌زاده مدرس، پژوهشگر و کارشناس ادبی با اشاره با فعالیت‌های مستمر باشگاه نقد ادبی کانون استان تهران بر اهمیت اصل لذت از متن و همچنین آگاهی از مبانی نقد ادبی تأکید کرد و از کودکان و نوجوانان خواست به عنوان مخاطب جدی ادبیات، به مطالعه مستمر و هدفمند بپردازند. همچنین ضمن قدردانی از تمامی مربیان، آموزگاران، مؤلفان، مروجان و ناشران و فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، هویت کودکان و نوجوانان امروز را مرهون تلاش‌های آنان دانست.

این مراسم با حضور بیش از ۴۰ عضو کودک و نوجوان باشگاه نقد ادبی کانون از مراکز ۳۵ و ۸ و اعضای کارگاه‌های ادبی دیگر مراکز استان برگزار شد.

یادآوری می‌شود در پایان این آیین که روز چهارشنبه ۲۵ آبان برگزار شد، کتاب کودک «گربه یواش بگو میو» سروده مریم هاشم‌پور و تصویرگری ویدا کریمی در مرکز شماره ۳۵ کانون استان تهران با دستان نویسنده و مصطفی رحماندوست و کودکان رونمایی شد.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

برپایی نمایشگاه کتاب در کانون چهارمحال‌وبختیاری

در کانون پرورش فکری چهارمحال و بختیاری در طول هفته کتاب بیش از ۶۰ عنوان جشن و برنامه فرهنگی، هنری، ادبی و علمی در مراکز برگزار شد.

برهمین اساس برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌ کتابخوانی با محوریت نقد و بررسی کتاب، مولوی‌خوانی، نشست انجمن هنرهای تجسمی، آشنایی با موضوع تصویرگری کتاب کودک همراه با نقد و بررسی تصاویر کتاب‌های کانون، راه‌های تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه با حضور مشاور تربیتی و روانشناس و قدردانی از خانواده‌های شاخص در حوزه‌ی کتابخوانی بخشی از ویژه‌برنامه‌های اجرایی هفته کتاب در این استان بود.

نمایشگاه هفته کتاب و کتابخوانی نیز با عنوان «در سایه‌سار کتاب» و با حضور اعضا کتابخوان مرکز، همکاران اداره کل و معاونت پرورشی اداره‌ کل آموزش و پرورش و روسای اداره‌های فرهنگی در مرکز مجتمع بام ایران برگزار شد.

همچنین جلسه نقد و بررسی کتاب «سوال موموکی» با حضور منتقد آثار ادبی، کارشناس داستان‌های مذهبی، کارشناسان ستادی، کتابداران نهاد کتابخانه‌ها و اعضای گروه سنی «ج» در مرکز فرهنگی هنری بروجن برگزار شد.

نقد این کتاب با هدف آشنایی هر چه بیشتر اعضا با موضوع خداشناسی، توجه هر چه بیشتر به کتابخوانی خصوصا مطالعه‌ کتاب‌های مذهبی، معرفی شخصیت کلرژوبرت به عنوان نویسنده کودک با آثار دینی و مذهبی و آشنایی با نقد کتاب بود.

بررسی نقاط قوت و ضعف کتاب از سوی اعضا و مهمان‌های برنامه و پاسخ به سوال‌های مذهبی از سوی کارشناس مذهبی از دیگر بخش‌های این نشست بود.

کتاب «سوال موموکی» جزء کتاب‌های مذهبی اثر کلر ژوبرت است که در آن موموکی موش کور کوچک به عنوان شخصیت داستان سوال خیلی مهمی دارد و یک روز تصمیم می‌گیرد راه بیفتد و سوالش را درباره خدا از حیوانات مختلف بپرسد.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

اهدای کتاب در کانون خراسان شمالی

کتابخانه مدرسه اباصالح در چناران شهر با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانش‌آموزان به مناسبت هفته کتاب افتتاح و ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه این مدرسه اهدا شد.

اهدای کتاب به مناطق کم‌برخوردار استان و برپایی نمایشگاه کتاب ویژه کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در نگارخانه ارشاد بجنورد با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» و با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان از سوی کانون پرورش فکری اجرا شد.

در برنامه‌ای دیگر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه «کتاب‌سازی خلاق» و «بنویس و نقاشی کن» با حضور اعضا در مراکز فرهنگی هنری استان برگزار شد.

در این برنامه مربیان مرکز با تبریک هفته کتاب، آثار مطالعه در ارتقا سطح دانش و معلومات افراد را تشریح کرده و انجام فعالیت‌های کتاب‌محور در کانون را نشان از اهمیت کتابخوانی در گروه‌های سنی کودک و نوجوان برشمردند و فعالیت‌های متنوعی مانند روخوانی کتاب، قصه‌گویی، بازی‌های کلامی و پخش انیمیشن کتاب‌های داستانی برگزار شد.

همچنین کتاب‌خانه سیار روستایی اسفراین ویژه‌برنامه هفته کتاب و کتابخوانی در روستای زرق‌آباد را با نام «زنگ مطالعه» و ویژه‌برنامه «پیمان دوستی با کتاب» را در صفی‌آباد اجرا کرد.

جنگ شادی و جشن کتاب نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمه و کتابخانه‌های عمومی با حضور ۲۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان این شهرستان برگزار شد.

این جشن با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمه و کتابخانه‌های عمومی با اجرای موسیقی سنتی، مسابقه، نمایش و تقدیر از کتابخوان‌های برتر و قصه‌گویان کانون پرورش فکری در این هفته برگزار شد و در کنار والدین خاطرات خوشی برای کودکان و نوجوانان رقم زد.

در این مرکز برنامه‌های متنوع دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب، گلباران مزار شهدای شهرستان به همراه کتابخوانان برتر مرکز، بازدید مدارس از کتابخانه مرکز و اجرای جلسه آموزش قصه‌گویی برگزار شد .

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

شهد شیرین مطالعه در کانون خوزستان

کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، با حضور در دومین جشنواره برداشت نیشکر شکرستان در اهواز، ویژه‌برنامه «شهد شیرین مطالعه در شکرستان» را برگزار کرد.

ویژه‌برنامه «شهد شیرین مطالعه در شکرستان» طی سه روز متوالی، از ۲۳ تا ۲۵ آبان ۱۴۰۱ با اجرای فعالیت‌هایی همچون کتابخوانی، قصه‌گویی، کاردستی و بازی و سرگرمی اجرا شد.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

طرح درخت دانایی در کانون زنجان

کانون پرورش فکری مرکز قیدار با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در هفته کتاب و کتابخوانی طرح درخت دانایی را به مدارس برد. ارتقا سطح مهارت‌های زندگی به‌ واسطه خواندن کتاب، افزایش گستره‌ دید و عمق‌بخشی به نگاه آینده‌سازی از برنامه‌های هفته کتاب در مرکزفرهنگی و هنری قیدار بود.

در همین زمینه دانش‌آموزان فعال و کتابخوان مدرسه دخترانه کوثر و مدرسه پسرانه حکیم سهروردی شهر قیدار نبی(ع) در تعامل شایسته با مرکز قیدار ویژه‌برنامه‌ «در سایه‌سار کتاب» را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در بین نسل جوان و کودک اجرا کردند.

همچنین نهاد اقدام‌پژوهی کانون استان زنجان همزمان با هفته کتاب جلسه‌ای برای بررسی راهکارهای جدید پژوهشی در بین کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

در این جلسه مهناز خان‌احمدی کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان ضمن اشاره به طرح توسعه اقدام‌پژوهی گفت: اقدام‌پژوهی یکی از روش‌­های تحقیق توصیفی است که در اکثر علوم قابلیت و کاربرد دارد. استفاده از روش علمی در اقدام‌پژوهی یکی از جنبه‌­های بسیار با اهمیت آن است به همین خاطر از این روش برای حل بسیاری از مسائل آموزش، خدمات، صنعت و... استفاده می­‌شود.

وی افزود: اقدام‌پژوهی فعالیتی منظم و علمی مبتنی بر روش حل مساله است که اقدام کننده در محیط کاری خود با روش ابتکاری و خلاق جهت تبدیل وضع موجود (وضع نامطلوب) به وضع مطلوب اقدام می­کند و اقدام‌­پژوهی فرایندی است که در طی آن اقدام‌پژوهان فعالیت خود را به‌طور نظام­مند، با دقت و با بهره­‌گیری از فنون پژوهشی مورد بررسی قرار می­‌دهند.

وی در پایان یادآور شد طرح توسعه اقدام‌پژوهی به منظور تحقق راهبردهای ۱ و ۱۰ سند چشم‌انداز ۱۰ ساله و هدف ۵۶ برنامه‌ی پنج ساله‌ کانون که در آن به توسعه فرهنگ پژوهش در برنامه‌­ها و برنامه­‌ریزی­‌ها و پژوهش محوری تمامی برنامه‌ها تاکید شده؛ پیشنهاد شده است.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

ویژه‌برنامه پیک امید در کانون سمنان

کاروان امداد فرهنگی «پیک امید» کانون پرورش فکری میامی به مناسبت هفته کتاب به روستای فیروزآباد سفر کرد و مهمان دانش‌آموزان مدرسه شهید محمدعلی رجایی شد.

ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی ‌هنری کانون میامی درباره اجرای این برنامه گفت: مربیان پس از معرفی کانون و با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی، آشتی کودکان با کتاب و ایجاد روحیه شادی و نشاط میان دانش‌آموزان به اجرای فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌محور در قالب قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش خلاق عروسکی، مسابقه و... برای ۴۵ کودک دختر و پسر این مدرسه پرداختند.

نشست کتابخوانی «کتاب‌ها پرنده‌اند» نیز در هفته کتاب با مشارکت حوزه هنری در کانون سمنان برگزار شد.

این نشست با حضور ویدا رجبی نویسنده کتاب «کله‌آهنی» و با دعوت از اعضای نوجوان در قالب نقد و بررسی اثر، برگزار شد و در بخشی از این نشست اعضا به بیان نقاط قوت و ضعف کتاب «کله‌آهنی» و نقد و بررسی ظاهری و محتوایی اثر پرداختند.

همچنین چهارمین کارگاه تخصصی «تلاطم هویت» با حضور سیدمحمد شاهچراغ جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه‌ی کودک و نوجوان ویژه والدین اعضا برگزار و درباره «عیار رابطه والدین با فرزندان» گفت‌وگو شد.

ویژه‌برنامه‌ «در سایه‌سار کتاب» نیز هم‌زمان با آیین پایانی دومین مهرواره‌ی منطقه‌ای طرح‌های خلاق ادبی با تجلیل از برگزیدگان طرح‌های خلاق کتابخوانی، مراکز موفق و اعضای برتر کتابخوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

در عین حال دومین مهرواره‌ منطقه‌ای طرح‌های خلاق «از ایده تا اجرا» با معرفی و تجلیل از برگزیدگان نهایی و شایسته‌ تقدیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به کار خود پایان داد.

چهار پیشکسوت فرهنگی نیز در ششمین ‌روز از هفته کتاب و کتابخوانی از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان تجلیل شدند.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

جشن کتاب در کانون سیستان‌وبلوچستان

جشن محوری هفته کتاب و کتابخوانی با حضور اعضای مراکز و خانواده‌ها در کانون استان سیستان‌وبلوچستان برگزار شد. در این جشن که می‌توان آن را جشن خانوادگی نامید، تعدادی از پدران و مادران اعضا حاضر شدند و برای دیدن هنرنمایی فرزندان‌شان آنان را همراهی کردند.

بخش دوم جشن به اجرای برنامه‌های گوناگون از سوی اعضا اختصاص داشت که در این بخش، ابتدا اعضای شاهنامه‌خوان، خان سوم را برای حاضران روایت کردند و در ادامه یک نمایش برای مهمانان اجرا شد.

دیگر بخش جذاب این جشن فرهنگی، معرفی کتاب با اجرای چند آزمایش علمی بود و پس از آن یکی از اعضای خلاق کانون، کاردستی‌های خلاقانه‌ خود را که با استفاده از دورریختنی‌ها و چند ابزار ساده ساخته بود، به دوستان خود معرفی کرد.

معرفی شخصیت بزرگان ادبیات معاصر، حافظ‌خوانی، اجرای موسیقی و برگزاری مسابقه دیگر برنامه‌های این جشن بود.

همچنین مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک و دو خاش، یک و چهار زاهدان، یک و دو زابل، هامون و بزمان در ادامه‌ فعالیت‌های خود در این هفته با برنامه‌هایی چون معرفی کتاب، سفال، کاردستی، کاغذ و تا و... بر اهمیت یار مهربان تأکید کردند.

در روزهای هفته‌ کتاب، مربیان کانون در مراکز فرهنگی‌هنری نیز با برگزاری جشن‌هایی برای کودکان و نوجوانان، این هفته را به عنوان یک خاطره‌ خوب در ذهن آنان ماندگار کردند.

همکاران کانون در مرکز شماره یک ایرانشهر همراه با مسئولان استان در مراسم عطرافشانی مزار شهیدان حضور یافتند و در ادامه، در نشستی با نماینده ولی فقیه و امام جمعه‌ی شهرشان درباره‌ی دغدغه‌های حوزه‌ کتاب بحث و تبادل نظر کردند. همکاران کانون همچنین در یکی از مدارس حضور یافتند و با اهدای کتاب، آنان را به کتاب خواندن دعوت کردند.

در مرکز فرهنگی‌هنری شماره پنج زاهدان نیز مربیان میزبان دانش‌آموزان بودند که در این ویژه‌برنامه مهمانان پس از نواختن زنگ کتاب، در کارگاه‌های سفالگری، معرفی کتاب و کاردستی شرکت کردند و در پایان این سفر کوتاه و جذاب پای قصه‌گویی یکی از همکاران نشستند.

مراکز استان‌ها در هفته کتاب برنامه‌های متنوعی اجرا کردند

قدردانی از مربیان کتابخانه‌ها در کانون فارس

در کانون استان فارس عضویت در تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون رایگان شد. همچنین اعضای کتابخانه‌های کانون می‌توانند به‌مدت یک‌سال به‌صورت آزاد و در ساعت‌های فراغت خود به مراکز کانون مراجعه کنند، کتاب به امانت بگیرند و آن را در سالن کتاب‌خانه مطالعه کنند یا به خانه ببرند. علاوه‌بر این، از فعالیت‌ها و کارگاه‌های عمومی کانون مانند کتابخوانی، قصه‌گویی (خوب شنیدن و خوب گفتن)، شناخت سرزمین، مفاخر، مشایخ، مشاغل و وقایع و دیگر فعالیت‌ها استفاده کنند.

در هفته کتاب، مربیان و کارکنان مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ جهرم، اقلید و مرودشت نیز که به ترتیب در زمینه‌ امانت کتاب، فعالیت‌های خوبی را در یک سال گذشته در کارنامه‌ خود ثبت کرده‌اند با لوح تقدیر و بن خرید کتاب مورد قدردانی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش اعظم رنجبرجهرمی، زینب کلوخی، وحید ناظری از مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ جهرم، اعظم کاظمی، سیدابوالفضل رسولی، ملوک اسلامی و جلیل نجفی از مرکز اقلید، نسرین کشاورز، جلیل همتی و اعظم زارع از مرکز مرودشت مربیان تقدیر شده کانون فارس در هفته‌ی کتاب وکتاب‌خوانی بودند.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روزهای ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =