رمان «بنفشه‌ها هم می‌خندند» در زرند نقد و بررسی شد

نشست ادبی دو پنجره با نقد کتاب «بنفشه‌ها هم می‌خندند» با حضور نویسنده کتاب و اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند و کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، رفیع افتخار نویسنده رمان‌های نوجوان «بنفشه‌ها هم می‌خندند» و «تپش» در روز دوم حضورش در استان کرمان مهمان نوجوانان شهرستان زرند و کرمان شد.

بنابر این خبر، اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند و کرمان و دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه «افق دانش» در این نشست ادبی دوپنجره که ۳ آذر ۱۴۰۱ به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان، مرکز فرهنگی‌هنری کانون و بسیج هنرمندان زرند برگزار شد درباره رمان «بنفشه‌ها هم می‌خندند» با رفیع افتخار گفتگو کردند.

افتخار ابتدا در پاسخ سوال نوجوانان که «شما چگونه در همه ژانرها کار می کنید؟» گفت: اکثر نویسنده‌های برجسته دنیا از جمله تولستوی و دیکنز در همه ژانرها داستان دارند. من و قیصر امین‌پور هم از کودکی پول توجیبی‌هایمان را می‌دادیم و کتاب کرایه می‌کردیم. آن موقع قیصر می‌گفت جای کتاب پلیسی خالی است و من بعد از سال‌ها تصمیم گرفتم یک کتاب پلیسی بنویسم.

وی درباره اسم کتاب بیان کرد: چون گل بنفشه عمر کوتاهی دارد در طی یک ماه پژمرده می‌شود و لطافت و زیبایی خاصی دارد این نام را که با فضای داستان هماهنگ است انتخاب کردم. پایان بندی کتاب را هم باز گذاشته‌ام تا مخاطب در ذهنش ادامه داستان را دنبال کند و پایان خودش را بسازد.

مهمان نشست ادبی دوپنجره با یادآوری این‌که هیچ کتاب و داستانی چون زاییده ذهن بشر است کامل نیست افزود: رمان نوجوان تعریف خاصی دارد و نباید بیش از ۳۰ هزار کلمه باشد. این تعداد برای رمان کودک ۸ هزار کلمه است.

افتخار پیام اصلی رمان «بنفشه‌ها هم می خندند» را دوستی و صمیمیت در بین نوجوانان دانست و ذکر کرد: نویسنده با توجه به شرایط و ذهنیتی که دارد و طرح داستان رئوس کلی را می‌نویسند اما همیشه به تمام ایده‌آل‌ها نمی‌رسد. من در این رمان از راوی اول شخص که برای رمان‌های نوجوان مناسب است و از یک تکنیک سینمایی استفاده کردم به شکلی که شخصیت‌ها وارد می‌شوند و بعد می‌روند.

رمان «بنفشه‌ها هم می‌خندند» در زرند نقد و بررسی شد
رمان «بنفشه‌ها هم می‌خندند» در زرند نقد و بررسی شد



 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =