نقش اسطوره در شعر نوجوان

پژوهش «بررسی نقش اسطوره در شعر نوجوان» با تکیه بر کتاب «یک نفر رد شد از کنار دلم» نوشته اسدالله شعبانی عنوان پژوهش برگزیده چهاردهمین هفته پژوهش کانون را کسب کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این پژوهش با پژوهشگری فاطمه ایزدیار دانش‌آموز پایه یازدهم ادبیات و علوم انسانی و عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مربی فاطمه گلگلی از مرکز شماره ۲ کانون رشت انجام شد.

پژوهش «بررسی نقش اسطوره در شعر نوجوان» با این سوال آغاز می‌شود: با توجه به این مسأله که شعبانی از شاعران مطرح کودک و نوجوان کشور است، این سوال پیش می‌آید که آیا شعبانی به این نیاز گروه سنی مخاطب به خواندن اسطوره توجه داشته است و چگونه به آن پرداخته است؟

اسطوره در گسترده‌ترین معنا، گونه‌ای جهان‌بینی باستانی است. اسطوره پیوندی است که موجب دوستی انسان با طبیعت می‌شود. اگر در اشعار کودک و نوجوان به داستان‌های اساطیری ایران اشاره شود، جهان ذهن مخاطب نوجوان خواه ناخواه با تاریخ، فرهنگ و ادبیات آشنایی پیدا می‌کند و این رویداد باعث جلوگیری از خودبیگانگی تاریخی در نسل آینده خواهد شد.

این اثر برگزیده تلاش کرده است به وجود شخصیت‌ها و اهمیت مفاهیم اسطوره‌ای در اشعار اسدالله شعبانی و ادبیات نوجوان بپردازد و به اهمیت اسطوره در شعر و کتاب‌های درسی نوجوان، سطح سلیقه ادبی، فایده‌های خواندن شعر خوب برای کودک و نوجوان و رسیدن به هوش و استدلال مناسب برای تشخیص خواندن شعر خوب و ارزشمند اشاره کند.

آگاه‌سازی مخاطب نسبت به بحران از خودبیگانگی فرهنگی از دیگر اهداف این پژوهش است. اگر از این بحران جلوگیری نشود، آیین‌ها، آداب و رسوم فرهنگی و داستان‌های اساطیری ایران و... به درستی به نسل بعد انتقال داده نمی‌شود و به مرور زمان سبب از بین رفتن‌شان در نسل‌های آینده کشور خواهد شد.

در نتیجه این پژوهش آمده است: اسطوره یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ و آداب و رسوم است و هم زادپنداری با شخصیت‌های اسطوره‌ای در شکل‌گیری هویت نسل آینده می‌تواند تاثیرگذار باشد. استفاده از شعرهای اسطوره‌ای در کتاب‌های کودک و نوجوان موجب حفظ ادبیات هزار و صد ساله و اساطیر جهانی ایران باستان در نسل‌های آینده می‌شود.

امکان اینکه در کتاب‌های درسی نیز شعرهای اسطوره‌ای به چاپ برسند وجود دارد و قطعاً بازخورد بسیار خوبی را خواهد داشت. شاید با استفاده از شعرهای اسطوره‌ای شاهد شکل‌گیری اندیشه مدرن–سنتی باشیم که تحولی شگرف را در نگاه نوجوانان به فرهنگ ایرانی به دنبال داشته باشد. پرداختن به اسطوره به طور غیرمستقیم و اغلب از طریق آرایه‌هایی چون نمادها و تلمیح، به نظر می‌رسد جذابیت ادبیات را برای نوجوانان بیشتر خواهد کرد.

چهاردهمین ویژه‌ برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۹ تا ۲۳ آذر ۱۴۰۱ با شعار «مساله‌شناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده» برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =