یکی از سیاست‌های کلان کانون توجه بیشتر به استان‌هاست

محمد گودرزی‌دهریزی می‌گوید در بیست‌وچهارمین دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، به دلیل تفکیک شدن بخش‌های مختلف جشنواره و افزوده شدن بخش «قصه‌گویی به زبان اشاره» و «بخش برگزیدگان»، قصه‌گویان بیشتری در مرحله ملی اجرا می‌کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به دبیری محمد گودرزی دهریزی، به‌زودی به میزبانی شهر یزد برگزار خواهد شد.

گودرزی دهریزی، درباره این دوره از جشنواره و تفاوت آن نسبت به سال‌های پیشین می‌گوید: «در این دوره تمامی بخش‌های جشنواره به صورت تفکیکی برگزار خواهد شد. همچنین چند سالی سنت شده بود تا در شب یلدا آیین پایانی‌ جشنواره قصه‌گویی برگزار شود که اتفاقا بسیار هم مناسبت داشت و دلچسب بود، اما امسال جشنواره به تعویق افتاده و قرار است در هفته آخر دی برگزار شود. از سوی دیگر جشنواره امسال از تهران به شهر یزد منتقل شده است. ساختار کلی جشنواره همانند دوره‌های قبلی است؛ اما «قصه‌گویی به زبان اشاره» به صورت رقابتی و بخش «برگزیدگان» به شکل غیررقابتی، دو بخش جدید جشنواره امسال هستند. در بخش برگزیدگان افرادی که سه دوره در مرحله کشوری موفق به کسب مقام شده بودند، به شکل افتخاری دعوت شده‌اند و اجرا خواهند داشت.»

او درباره چرایی انتخاب استان یزد برای میزبانی توضیح می‌دهد: «یکی از سیاست‌های کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه بیشتر به مراکز استان‎‌هاست. از آن جایی که کانون پرورش استان یزد داوطلب برگزاری جشنواره در این استان بود، شورای سیاست‌گذاری نیز پس از بررسی‌های لازم با این تقاضا موافقت کرد. البته استان یزد به لحاظ نیروی انسانی و موقعیت فرهنگی ظرفیت خوبی برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی دارد.»

این نویسنده و شاعر در واکنش به این پرسش که «جشنواره قصه‌گویی پس از ۲۳ سال برگزاری، تا چه اندازه به اهدافی که در نظر داشته، رسیده است»، پاسخ می‌دهد: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره‌های مختلف و متفاوتی برگزار می‌کند که یکی از منحصر به فردترین آن‌ها، همین جشنواره قصه‌گویی است. کانون غیر از توجه به هدف ذاتی و ماهیتی تاثیر قصه بر مخاطب کودک، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند، چون قصه‌گویی در مراکز کانون یکی از فعالیت‌های پرطرفدار و جذاب به حساب می‌آید، تلاش دارد تا ضمن حفظ سنت قصه‌گویی، اهداف فعالیت‌های تعریف شده در مراکز را نیز پوشش دهد. در عین حال به برگزاری مستمر چنین جشنواره‌ای به روند علمی و به‌روز قصه‌گویی کمک می کند. یکی دیگر از اهداف کانون این است که بستری فراهم کند تا قصه‌گویان بتوانند در یک عرصه بزرگ‌تر و میدان وسیع‌تر، قصه بگویند و بروز و ظهور بیشتری داشته باشند.»

گودرزی دهریزی درباره گرایش به جشنواره قصه‌گویی، توضیح می‌دهد: «قصه‌گویی معمولا مخاطبان ثابت خود را دارد. حتی سال گذشته با شرایط سخت کرونایی این جشنواره برگزار شد. در بیست‌وچهارمین دوره از جشنواره نیز حضور قصه‌گویان پررنگ است و چون بخش‌های جشنواره تفکیکی برگزار می‌شود، در مرحله کشوری قصه‌گویان بیشتری اجرا می‌کنند. بخش بین‌الملل به شکل آفلاین برگزار می‌شود که مجموعاً در این بخش ۲۳ قصه داوری خواهد شد.»

او در پایان، درباره نقش دبیر جشنواره بر رای هیئت انتخاب و داوری می‌گوید: «با وجود این‌که بخشی از کار خودم در حوزه ذوقی و آکادمیک، داستان و قصه است، تنها برای یاد گرفتن اجرای بیشتر قصه را می‌بینم و یاد می‌گیرم و به هیچ‌وجه نقشی در رای و نظر داوران نخواهم داشت.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =