جشنواره قصه‌گویی، پیام‌آور صلح و همزیستی مردم ایران و جهان است

عالیه قوامی می‌گوید جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، پیام‌آور صلح و همزیستی تمامی فرهنگ‌های مردم ایران و جهان است که در آن، معناشناسی زندگی، شکل می‌گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عالیه قوامی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، مدیریت اجرایی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را هم عهده‌دار است.

او که فعالیت خود را در سن ۱۷ سالگی با سمت مربی فرهنگی مرکز شماره یک یزد آغاز کرده، تاکنون در جایگاه‌های مختلفی چون مربیِ مسئول، کارشناس فرهنگی، مسئول روابط عمومی، مدیر مرکز نجوم و آسمان‌نما، مدیر مسئول مجتمع فرهنگی کانون، معاون اداری و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، حضوری مستمر در این نهاد فرهنگی داشته است.

مدیریت اجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گوییِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار می‌شود، بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگو بپردازیم.

عالیه قوامی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، فرصتی برای رقابت در زمینه آخرین دستاوردهای قصه‌گویی در حوزه فرم و معناست، می‌گوید: «این رقابت موقعیتی ایجاد می‌کند تا قصه‌گویان نسبت به کیفیت‌بخشی به آثار خود تلاش، پژوهش و دقت بیشتری داشته باشند.»

او می‌افزاید: «در واقع جشنواره‌های رقابتی، زمینه‌ای برای خلق آثار با کیفیت هستند. رقابت در تمام حوزه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی جهان وجود دارد و بی‌شک متولیان باید در ایجاد فرهنگ رقابت، بیشتر تلاش کنند تا به دست نیاوردن رتبه و مقام از سوی شرکت‌کنندگان به معنای شکست آن‌ها تلقی نشود.»

مدیر اجرایی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این رویداد فرهنگی را فرصت گردهمایی برترین‌های قصه‌گویی از سراسر جهان معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: «در این جشنواره، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، مربیان و معلمان فعال در بخش‌های متفاوت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، اما در فضایی دوستانه قصه‌های همدیگر را گوش می‌دهند و با جهان هم آشنا می‌شوند.»

قوامی می‌گوید: «ما هر سال به بهانه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌هایی را می‌شنویم که بیانگر زیست مردم این سرزمین و سایر کشورهای جهان در طول تاریخ است.»

این مدیر فرهنگی ادامه می‌دهد: «در واقع به بهانه برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهشی مردم‌شناسانه انجام می‌شود و در آن، مخاطب بی‌آنکه تصور کند در معرض یک آموزش و پژوهش پرزحمت قرار می‌گیرد.»

او زبان قصه را زبان رحمت و سهولت می‌داند و می‌افزاید: «جشنواره‌های قصه‌گویی، جایگاهی برای معناشناسی زندگی واقعی مردم به منظور دریافت معانی پیچیده با زبان ساده روایت است.»

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد می‌گوید: «مهم‌ترین پیام جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیام صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز تمام فرهنگ‌های مردم‌دوست و خداپرست است و این جشنواره همیشه سعی دارد تا به بهانه قصه‌ها، تمامی مردمان ارزشمند جهان را تکریم کند.»

قوامی با اشاره به این‌که شهر یزد، پیش از این در سال ۱۳۸۰ هم میزبان پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بوده است، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی دوباره از این رویداد فرهنگی، توضیح می‌دهد: «یزد، مدت‌هاست که توجه شایان و بی‌نظیری به هنر قصه‌گویی دارد. این استان، راویان خوش لهجه‌ای دارد که در سطح کشوری و بین‌المللی جایگاهی رفیع دارند. برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد، موقعیتی ایجاد خواهد کرد تا قصه‌گویان شریف این استان فرصت دیدار برترین قصه‌گویان ایران و جهان را از نزدیک داشته‌ باشند و همچنین دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان یزد نیز با قصه‌ها و قصه‌گویان سراسر نقاط کشور و جهان آشنا شوند.»

او ادامه می‌دهد: «هنر نجیب قصه‌گویی در تمامی جوامع و ملل جایگاه و ارزش والایی دارد چراکه مردمان هر سرزمین با توجه به فرهنگ، هنر، آداب و رسوم خود راوی قصه‌ها و افسانه‌های سرزمین‌شان هستند.»

مدیر اجرایی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایان تاکید می‌کند: در یک معنای کلی، هیچ برتری میان قصه‌گویان سرزمین‌های مختلف وجود ندارد. زیرا هر قصه‌گویی حکایت خود را از آنچه دیده، شنیده و خوانده است، بیان می‌کند. «بیان خویش» با ابزار صداقت، یعنی برترین قصه‌گویی.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =