آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

آیین پایانی اولین مهرواره «گنبد کبوتران» و «نامه مهر» روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و با حضور منتخبان مهرواره از سراسر کشور، مربیان فعال استان‌ها و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهرواره «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام در مشهد مقدس برگزار شد.

در این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجه‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران خراسان‌رضوی، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان‌رضوی، مرتضی سعیدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، مجید عسکری مدیر حوزه هنری خراسان‌رضوی، سیدجلیل بامشکی معاونت زیارت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

مهرواره نامه مهر میزان اشتیاق کودکان و ‌نوجوانان را به معارف رضوی نشان داد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی مهروانه «نامه مهر» با قدردانی از برگزار کنندگان این مهرواره گفت: کانون با قدمت حدود ۶۰ ساله خود از فعالیت‌های متنوعی برخوردار است که از جمله آنها بخش مکاتبه‌ای است که نوجوانان از سراسر کشور به صورت مکاتبه‌ای با کانون مرتبط می‌شوند و آثار آنها از طریق مربیان ادبی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و به صورت دستخط و دست نوشته پاسخ نوجوانان داده می‌شود.

فرهاد فلاح افزود: این سبک کار در دنیا نمونه مشابه ندارد که به صورت دست‌نویس و دست‌خط تعاملی بین مربی و متربی ایجاد شود و این مهرواره نیز جلوه‌ای از همین سبک مکاتبه‌ای است.

وی ضمن تبیین اهمیت ارتقای توانمندی‌های ادبی نوجوانان خاطرنشان کرد: توانمندی در نگارش در واقع فراهم‌سازی ظرف انتقال محتواست اما این‌که چه محتوایی قرار است در این ظرف توانمندی قرار بگیرد اهمیت بسیار زیادی دارد و این مهرواره زمینه معطر شدن این توانمندی‌ها با معارف رضوی را فراهم کرده است.

فلاح بر توجه به نواندیشی و نونگاهی و ایجاد زاویه دیدهای جدید در انتقال مفاهیم دینی از طریق ظرفیت‌های ادبی ابراز داشت: کبوتر اولین عنصری است که کودکان در حرم رضوی با آن آشنا می‌شوند همین زاویه دید می‌تواند در تولید محتوا و نگارش‌های ادبی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به موفقیت انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: در این انیمیشن هم از عنصر آهو به عنوان قلب آرامش‌بخش جنگل یاد شده است و این همان زاویه دید جدید است که در تولیدات ادبی و هنری باید مورد توجه قرار گیرد.

فلاح در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: آن چیزی که به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند در زندگی خود نگاه دقیقی داشته باشند دادن زوایای جدید و دقیق است، بنابراین غیر از بحث توانمندسازی در حوزه شعر، داستان‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی باید به جنس و اهمیت محتوایی که تولید می‌شود نیز اهتمام داشت.

معاون فرهنگی کانون بر استفاده از ظرفیت دعای کودکان در تولیدات رضوی تأکید کرد و در ادامه گفت: استقبال از این مهرواره نشان داد که مخاطبان ما در کانون پرورش کودکان و نوجوانان چقدر علاقه‌مند به معارف رضوی هستند و همین مسأله ما را برای ادامه مسیر این مهرواره حتی در سطح بین‌المللی تشویق می کند. امیدوارم مسئولان امام رضایی شوند.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

ارتباط با کودکان باید تداوم داشته باشد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی ضمن مطرح کردن اینکه امام رضا(ع) اصلی‌ترین سرمایه و مزیتی است که در ایران به آن افتخار می‌شود گفت: ما از لحظه‎‌ای که به دنیا می‌آییم تا لحظه‌ای که از دنیا می‌رویم نیازمند هدایت هستیم و امام‌های ما امام هدایت هستند، بخشی از هدایت ما پایه و اساس آن به جایی می‌رسد که خودمان را با امام رضا (ع) مرتبط کنیم.

حجه‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد افزود: ما در زندگی نیاز به پناهگاه داریم پناه اصلی ما اهل بیت باید باشد خوشا به حال پدران، مادران و مربیان که در حین تربیت فرزندان و شاگردانشان پناهگاه اصلی را به آن‌ها معرفی می‌کنند. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بابت اهتمام خوبشان تشکر می‌کنم امیدواریم همانطور که کودکان امام رضایی شدند نهادها و مسئولان هم امام رضایی شوند.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

مرز انتخاب آثار برگزیده بسیار سخت بود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان و قدردانی از برگزیدگان گفت: بخش مکاتبه‌ای در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از ارزشمندترین بخش‌های کانون در حوزه ادبیات کودک است و این بخش در سالیان گذشته همیشه در ادبیات کشور درخشیده است، این مهرواره و این اتفاق با همت و همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) صورت گرفت.

ابراهیم زره‌ساز با اعلام نظر داوران مبنی بر سخت بودن مرز انتخاب آثار برگزیده افزود: به مدد و همکاری کودکان و نوجوانان سراسر کشور بیش از ۳هزار ۳۰۰ اثر در دبیرخانه مهرواره به ثبت رسید نامه‌هایی که با ادبیات بسیار خلاقانه و دلی نگاشته شده است، از داوران جشنواره کلر ژوبرت، فرزانه رحمانی، مجید قیصری، ساسان ناطق و حسین‌ عباس‌زاده که بیش از ۳هزار اثر را داوری کردند، قدردانی می‌کنم.

وی با تشکر از همه سازمان‌هایی که در این مهرواره همکاری کردند از جمله آستان قدس رضوی، استانداری خراسان‌رضوی و شهرداری مشهد ادامه داد: در حوزه نامه مهر دو بخش کودکان ۷ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال همچنین در حوزه گنبد کبوتران دو بخش نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال و بزرگسالان بزرگتر از ۱۸ سال شرکت کردند.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

باید با زبان کودک با مخاطب صحبت کرد

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا( ع) ضمن ابراز سخت بودن مسیر معرفت‌افزایی گفت: زیبایی‌ها و محاسن کلام امام رضا(ع) از سوی من و شما باید به زیبایی به مردم منتقل شود و مسیر زیبایی از جنس این مهرواره، نامه و دلنوشته است، ما باید یاد بگیریم با زبان کودک و نوجوان با مخاطب خود صحبت کنیم. یکی از صفات امام رضا(ع) انیس‌النفوس است یعنی مونس همه ما است هر زمان از همه ناراحت ‌شویم با امام رضا(ع) صحبت می‌کنیم، باید امام را اینگونه به کودکان معرفی کرد اما گاهی حضرت فقط گنبد و بارگاه معرفی می‌شود از امامت امام علاوه بر سیاست‌مدار بودن امام جامعه و انیس مردم بود که در همه غم‌ها و شادی همراه مردم بوده است.

مرتضی سعیدی افزود: این کودکان و نوجوانان خیلی از ما راحت‌تر دلبسته امام هستند، فطرت همه ما و این کودکان فطرت توحیدی است. ما حاضریم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جریان‌سازی کنیم و دومین مهرواره را در مشهد برگزارکنیم.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

در حاشیه مهرواره از خانواده مرحوم سعید تشکری نویسنده مطرح و با سابقه خراسان‌رضوی تجلیل و قدردانی شد.

همچنین در ادامه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و مشهد و استانداری خراسان رضوی به ۲۴ نفر از شرکت کنندگان در مهرواره به قید قرعه کمک هزینه سفر به مشهد اهدا شد.

در حوزه «نامه‌ مهر» از ۳هزار و ۱۸ اثر دریافت شده در دبیرخانه مهرواره با نظر داوران، یاسین علی‌بیگی از چهارمحال و بختیاری، امیرعلی لشکری از بوشهر، سپیده بحرودی از تهران، زهرا فریدونی از کهگیلویه و بویراحمد و بیتا ادیبان از مازندران به عنوان برگزیدگان بخش کودک و نگین قیطانی از لرستان، رویا نجفی‌نژاد از چهارمحال و بختیاری، هستی براکت از آذربایجان غربی، نازنین‌زهرا خیرآبادی و امیرحسین مقبلی در بخش نوجوان معرفی و از آنها قدردانی شد.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

همچنین در حوزه «داستانک» از مجموع ۳۱۰ اثر، فاطمه کدخداقلی از قم، سونیا هاشمی از چهارمحال و بختیاری، بهار بهلول از خراسان‌رضوی و حلما غنی‌آبادی از خراسان‌رضوی در بخش نوجوان و معصومه کریمی از همدان، شیما شهیدزاده از کرمان، مطهره بوالحسنی از تهران و مرضیه ساقی از خراسان‌رضوی در بخش بزرگسال به عنوان برگزیده معرفی شدند.

آیین پایانی اولین دوره مهرواره «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» همزمان از شبکه شاد پخش و با استقبال مخاطبان و شرکت کنندگان در جشنواره همراه بود.

آیین پایانی مهرواره‌های «گنبد کبوتران» و «نامه‌ مهر» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =