داستان‌های «خون» و «بادام» نقد شد

بیست‌وهشتمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل با حضور سرپرست و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان،۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ در مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی۵ کانون اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست ملیحه ملک‌زاده فرد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای انجمن نویسندگان نوجوان و ارج نهادن به توان ادبی آن‌ها، به اهمیت و نقش انجمن در ارتقای مهارت‌ و سطح معلومات اعضا در خلق  یک اثر داستانی اشاره کرده و گفت: ما تلاش می کنیم تا با کمک مربیان متخصص و کارآمد، مسیر رشد و پرورش استعداد نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات را فراهم کنیم.

سرپرست کانون استان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه کسب مهارت در داستان نویسی به مرور و با تمرین در نوشتن و رفع اشکالات حاصل می‌شود، از اعضا خواست تا با حضور مستمر در کارگاه‌های ادبی کانون و نشست‌های گروهی و دورهمی‌های نقد و بررسی آثار، خود را درعرصه‌ی داستان نویسی توانمند ساخته و با هدف گذاری درست به سوی موفقیت گام بردارند.

همچنین در این نشست، سمیه حسین­زاده نماینده انجمن و مربی آفرینش‌های ادبی مراکز کانون اردبیل، به تاثیر شخصیت‌پردازی صحیح در داستان اشاره کرده و از اعضا خواست تنها به توصیف و تفسیر لایه‌های بیرونی شخصیت اکتفا نکرده و برای پرهیز از کلیشه‌ای ماندن شخصیت­های داستان، با پرداختن به لایه‌های درونی، شخصیت­های خاص و تازه بیافرینند.

وی با اشاره به اینکه داستان‌های مطرح شده در این نشست، در ارتباط با موضوع دفاع مقدس بوده، از اهمیت پرداختن به این موضوع سخن گفته و اظهار داشت: دوران هشت ساله‌ی جنگ تحمیلی دارای سوژه‌های نابی از رشادت‌ها و دلاوری­های رزمندگان است که می ‌توان هربار داستان­ تازه‌ای را خلق کرد.

حسین زاده مطالعه‌ی خاطرات ارزشمند شهدا، جانبازان و رزمندگان دلیر ایران در دوران دفاع مقدس را در ایده‌یابی برای داستان موثر دانست و از اعضای انجمن خواست که برای خلق داستان در  این زمینه، حتما زندگی نامه و خاطرات شهدا را بخوانند.

در ادامه­ی این نشست اعضا، داستان فاطمه صباحی، با عنوان «بادام» را از نظر  شخصیت پردازی، فضاسازی، زمان و مکان مورد بررسی قرار داده و نظرات و پیشنهادات خود را در قالب نقدی مختصر بیان کردند.

همچنین با خوانش اثری با عنوان «خون»، نوشته‌ی آیسن قربانی زاد، این داستان نیز از حیث عناصر تاثیر گذار بر داستان مورد نقد و بررسی مربی و اعضای انجمن قرار گرفته و در پایان پیشنهادات لازم جهت ارایه‌ی بهترین بازنویسی از داستان های ذکر شده، مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =