بررسی عناصر داستان در بیست‌وسومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون اردبیل

انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان اردبیل بیست‌وسومین نشست خود را روز دوشنبه سوم مردادماه سال ۱۴۰۱ با حضور کارشناس، مربیان ادبی و اعضای انجمن در مرکز شماره ۵ کانون اردبیل برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در این نشست سمیه حسین‌زاده مربی آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل و کارشناس برنامه­، به اهمیت عنصر شخصیت در داستان اشاره‌کرده و گفت: یک نویسنده برای این­که بتواند شخصیتی باورپذیر در داستان خلق کند تا خواننده با آن حس هم ذات پنداری داشته و به‌عنوان شخصیتی واقعی قبول کند، بهتر است با توجه به محیط پیرامون خود و اطرافیانش ویژگی‌هایی را از آن‌ها وام گرفته و با آمیختن به تخیلات خود شخصیتی جدید خلق کند.

حسین‌زاده با تاکید بر این موضوع که برای اجتناب از تیپ‌سازی، نباید در دام شخصیت‌های ساختگی که برای خواننده قابل‌درک نیست؛ افتاد، از اعضا خواست برای رسیدن به این امر، خوب دیدن و درست و متفاوت گوش‌دادن را سرلوحه‌ی کارهای روزانه­‌ی خود قرار دهند و از گفت‌وگو و رفتار آدم­های پیرامون خود بی‌­توجه عبور نکنند.

او در ادامه با معرفی چند فیلم، شخصیت، موقعیت‌های کمدی و همچنین ذکر مثال‌هایی‌، خواستار توجه به ویژگی­‌های داستان طنز شده و اظهار داشت: در نوشتن داستان طنز، نویسنده باید مخاطبان خود را در نظر گرفته و برای رسیدن به یک اثر کمدی، شخصیت­‌های عادی داستان را در شرایط غیرعادی و یا این­که شخصیت‌های غیر­عادی را در شرایط عادی قرار دهند.

حسین‌زاده در نقد آثار اعضا به اهمیت طرح و پی‌رنگ در راس داستان و در کنار آن درون­مایه‌­ی داستان اشاره‌کرده و از آن‌ها خواست عنصر پی‌رنگ را فدای درون‌مایه‌ و داستان­‌های سفارشی نکنند. او از اعضا خواست داستان خود را با نقشه به‌گونه‌ای ‌پیش ببرند تا در بنا و عمارت محکم داستانی خود جای چون‌وچرایی باقی نگذارند.

گفتنی است در این نشست، آثار ندا خوش­‌افکار و یاسمین انتظاری که در ژانر طنز نوشته‌شده بود، توسط اعضا و کارشناس برنامه، نقد و بررسی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =