می رسد اینک بهار

به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان ویژه برنامه شایانه ی به هار دیروز چهارشنبه 24 اسفند از ساعت 14 لغایت 20در آستانه سال 1402 در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج با استقبال خوب کودکان و نوجوانان در کنار خانواده هایشان برگزار شد.

زمستان که به نیمه می رسد و سختی سرما اندکی شکسته می شود ، بار درختها که سبک می شود، مادر بزرگها چشمشان به آسمان است .آنها می دانند بهار با بغض چند ماه ی ابر شروع می شود ، ابر غرورش را با نور می شکند غرشی می کند به داد زمین می رسد وزمین را از کرختی و سخت شدن  نجات می دهد .مادر بزرگ گوش به فرمان آسمان است وچشم به صدای ابر دارد و حالا نوبت اوست می خواهد همه را زیر سقف خانه اش به شادی ببیند. برایش مهم نیست که مهمانهایش ناخوانده از راه می رسند یا از قبل خبر می دهند او به تکاپو می افتد اول طاقچه ی دلش را می تکاند بغضی می کند همپای بغض نشکفته ی آسمان نم اشکی می ریزد و دست بر زانویش می ساید ومددی می طلبد آنگاه شروع می کند، همه را در نظر می گیرد به صندوقچه ی قدیمی اش سر می زند صندوقچه ایی که فقط خودش می داند و خدای خودش چه ها با تاروپود دل در این مجموعه جمع آمده است. سپس  همراه با غبار دل غبار آیینه ها را می تکاند. با سرانگشت هنرمندش شیرینی می پزد، با گندم و عدسی سبزه سبز می کند. تا به زمین بگوید، دیگر سستی بس است هنگامه جوان شدن و جوانه زدن و سبز شدن است .

 هوای بهار که به مشام  می رسد  همه به تکاپو می افتند تا رفتن زمستان و آمدن  اندیشه های  نو را جشن بگیرند. هر جایی رسمی و آدابی دارد هر منطقه از ایران زمین به شیوه ی خودش بهارانه اش را برگزار می کند .

در سرزمین فرهنگ و هنر هم با جلوه ایی خاص این آداب و رسوم را جشن می گیرند که مخصوص به خودش است .

دعوت نامه ایی به دست اهالی  دل می رسد که  کانون پرورش فکری کودکان  ونوجوانان استان کردستان کمر همت بسته است تا در روز چهارشنبه بیست وچهارم اسفند شایانه ی به هار و آداب ورسوم سرزمین کهنی که مهد فرهنگ وتاریخ وتمدن است به کودکان امروزی بیاموزد .برای رسیدن به این معنا حمید رضا گوهری که تازه به مدیرکلی این مجموعه رسیده است و اولین سال است که برای کودک ونوجوان بر نامه ی نوروزانه اجرا می کند با شعار کودکان باید شاد باشند و همیشه حال دلشان خوش باشد مجموعه اش را گرد هم می آورد و حدود یک ماهی زودتر برای این لحظه بر نامه ریزی می شود این مجموعه با وسواس کامل وزیر نظر کارشناسان و همکاران  این اداره ی کل  گلچین می شود یاد آور میشود که برنامه  ایی به نام نوروزانه روز شنبه  بیستم همین ماه در کامیاران  آزمون خودش را پس می دهد ونشان می دهد که شاد کردن دل کودکان این مرزو بوم هرچند سخت ولی ناممکن نیست زیرا کودکان امروز سخت پسند هستند وگزیده انتخاب می کنند شاید دلیل سخت پسندیشان این است که  برنامه های بسیاری را در کنار خود دارند و می توانند هرلحظه آن را ببینند ولمس کنند لذا جمع آوری کودکان و نوجوانان در جمعی که باید حضور داشته باشند و برنامه ها ا ز نزدیک ببینند سخت است .

برای همین بر نامه ها برای اجرا در این بر نامه با وسواس کامل انتخاب می شوند تا در خور عزیزان باشد و گویای آداب ورسوم اصیل استان کردستان نیز باشد .

مجموعه ایی که یاد آور رسم هه لاوه مه لاوه هستند در ابتدای برنامه به سرپرستی کمال فتحی اجرا می شود آنها تلاش می کنند بفهمانند که نوروز در کنارهم بودن است  و باهم باید آن را جشن بگیریم و هرچه داریم باهم تقسیم کنیم تا شادی مال همه ی ما گردد .نوجوانای باستانی کار که یاد آورمی شوند در جهان امروز بدون ورزش سلامتی وشادی  بدست نمی آید پس چه بهتر که ورزشی انتخاب کنیم که هم سلامتی باخود به ارمغان بیاورد هم آداب و رسوم مهربانی بیاموزد و تکرار کند گر می توانی دلی بدست آور دل شکستن هنر نمی باشد.

حضور  عبدالله رشیدی‌پور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کردستان مهر محکمی براین نکته ی عظیم است که  هر خانه ایی باید تکیه گاه محکمی داشته باشد وآغوش پرمهری برای کودکان حاضر در خانه وکانون که خانه مهربانی کودکان ایران است درتمام استانها نیازمند حمایت  ارگانهایی چون استانداری است و ایشان با  حضورشان پاسخ مهربانی را داده اند. رشیدی پور ضمن تبریک سال جدید  بیان کرد که  برپایی چنین برنامه هایی برای کودکان الزامی است تاهم طعم باهم بودن را بچشند وهم لذت حضور را به خوبی  احساس کنند و هم با آداب و رسوم کهن خود آشنا شوند وی از خانواده ها درخواست کرد تا می توانند  لباس کردی و زبان کردی را پاسداری کنند تا این دورکن اساسی هر فرهنگ که پوشش و گویش  است حفظ بماند و کودکان و نوجوانان با رغبت بیشتری لباس کردی بپوشند و بخواهند تک تک کلمات زبان مادری خود را با دل وجان حفظ کنند . سنت برگزاری عید نوروز هم یکی از همین آیین های کهن ایرانی است که در جای جای ایران گرامی داشته می شود رشیدی پور به اهمیت مطالعه ی زبان کردی وتحقیق در باره  ادیبان، شعرا و بزرگان  این مرز و بوم نیز اشاره کرد. .همزمان که برنامه های شاد و متنوعی برروی سن اجرا می شود در ورودی سالن نیز غرفه هایی که مستقیم آداب و رسوم  سرزمین کهن مارا نشان می دهد دایر است استقبال از غرفه ی کلانه فروشی که نوعی نان محلی است که با سبزی مخصوص و آرد پخته می شود و مانند نان نازک است   زیرا نان برکت دارد  ودر هیچ مکانی نمی شود از بوی نان تازه گذشت .

غرفه های دیگر این مجموعه عبارتند از غرفه ی سفالینه های رنگی مخصوص سفره ی هفت سین غرفه ی  کاردستی با نمد ،غرفه ی محاسبات ریاضی و چورتکه و فروش محصولات کانون بر پاست .

به قلم هاجر صفابخش مربی ادبی مراکز سنندج

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =