هنر سفالگری ذهن کودکان را پویا و خلاق می کند

کودک آشنا با هنر سفالگری دستی قوی‌تر و ذهنی پویاتر دارد و این در آینده و شخصیتش تاثیر بسزایی می‌گذارد.

ریحانه کهنگیان مربی هنری و بخصوص سفالگری حوزه کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت : هنر سفالگری در رشد ذهن، خلاقیت و اعتماد به نفس کودک تأثیر گذار است و کودکی که این مهارت را تجربه کرده باشد  هماهنگی بیشتری بین حرکت دست با ذهن خود دارد و در شرایط مساوی در قیاس با دیگر کودکان، کودک آشنا با هنر سفالگری دستی قوی‌تر و ذهنی پویاتر دارد.

به گفته کهنگیان خاک یک ماده طبیعی است، لمس آن برای کودکان احساس خوشایندی دارد و آرامش بیشتری برای بچه ها ایجاد می کند، طبیعتا این احساس لذت و آرامش در کودکان قدرت تخیل و خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد، این نکته، چیزی است که در آینده و شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیر حیرت‌انگیزی دارد.

وی افزود: شروع سفالگری در کارگاه‌ها با حضور مربیان مجرب در تسریع پیشرفت کودکان تاثیر به‌ سزایی دارد، اما  مدتی به دلیل بیماری کرونا ، نبود وقت کافی والدین برای رفت و آمد در مسیر خانه تا کلاس، و بسیاری از دلایل دیگر، والدین دوست داشتند تا کودکانشان در خانه به یادگیری این هنر بپردازند؛ و عده‌ای هم بخاطر وسواس پاکیزگی از پرداختن به این هنر امتناع می کردنند و ممکن هست همین حالا هم این گونه باشد .

کهنگیان گفت: شرایط کارگاهی با توجه به آموزش‌های حرفه‌ای، زیر دست اساتید حاذق و همچینین کودکان هم سن و سالی که شرایط تعامل اجتماعی را برای کودک فراهم می‌کنند، در راستای تحقق بخشیدن به اهداف ذکر شده می‌تواند تحت عنوان یک کاتالیزگر ( موادی که سرعت واکنش های شیمایی را زیاد می کنند در حالی که خودشان دچار تغییر شیمایی نمی شوند )  عمل کند.

او می‌گوید: علاوه بر آنچه گفته شد اساتیدی که به کودکان آموزش می‌دهند علم آموزش و شیوه درست تدریس کردن به آن‌ها را دارند، از آنجایی که بسیاری از افراد علم به شیوه‌های صحیح تدریس به کودکان را ندارند پس این امکان وجود دارد که شاهد نتیجه عکس در این راستا بشوند.

کهنگیان گفت: از مزایای سفالگری برای کودکان می‌توان به افزایش یادگیری، بهبود مهارت‌های حرکتی، افزایش عزت نفس، مهارت‌های حل مسأله و آموزش نظم و انضباط به کودکان اشاره کرد. 

سفالگری یک فعالیت هنری بسیار مفید می باشد که فرصت مناسبی را برای ابراز وجود و کشف توانایی‌ها و مهارت‌های فردی در کودکان پدید می‌آورد و علاوه بر این خاک رس دارای خواص درمانی بی نظیری است که در ایجاد آرامش وجلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان بسیار تأثیرگذار است .

این مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آموزش سفالگری به کودکان، بستر مناسبی را در جهت توسعه مهارت‌ها و خلاقیت‌های آنان در زمینه‌های گوناگون فراهم می‌آورد، همچنین ساخت ظروف گلی با دست و شکل دادن به ان سبب پرورش تخیل در کودکان می‌گردد.

وی افزود: متأسفانه زنگ‌های هنر در مدارس نه تنها این هنر بلکه دیگر هنرها هم جایگاه ویژه‌ای ندارند و با آموزش‌های دروس دیگر پر می‌شود و حتی نیروی متخصص هنری بخصوص در دبستان‌ها بسیار اندک می‌باشد چه برسد به اینکه کودکان در مدارس بخواهند بصورت یک مهارت جدی و مفید آن را کار کنند.

شایان ذکر است کارگاه های تخصصی هنری بخصوص سفالگری  با مربیان مجرب در همه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در همه روزهای سال به ویژه ایام تابستان آماده پذیرای از کودکان و نوجوانان می باشد.

علاقه مندان می تواند جهت اطلاع از فعالیت ها و برنامه های کانون به آدرس isfahan. kpf. ir  و یا به مراکز کانون در سراسر استان مراجعه فرمایند .

هنر سفالگری ذهن کودکان را پویا و خلاق می کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =