جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

بچه‌ها در گروه‌های سنی متفاوت با حضور در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مشتاقانه به تماشای برنامه‌های مفرح و گوناگون کانون می‌نشینند و مبهوت جادوی قصه‌گویان و عروسک‌های نمایش می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ماه رمضانی دیگر از راه رسید و به رسم عادت ۳۰ ساله چند روزی است (از دوازدهم فروردین ۱۴۰۲) نمایشگاه قرآنی دیگر فعالیت خود را آغاز کرده است؛ نمایشگاهی که مملو است از آواها و نغمه‌های قرآنی. در این ایام سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در مصلی امام خمینی(ره) گردهم‌ می‌آیند و محافل قرآنی برپا و آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی خود را به مخاطبان عرضه می‌کنند؛ هنرهای قرآنی را به نمایش می‌گذارند و نشر مکتوب و دیجیتال دینی را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز یکی از همین سازمان‌هاست که در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور پیدا کرده و غرفه‌ای را به کتاب‌ها و محصولات سرگرمی خود اختصاص داده است و در غرفه‌ای دیگر نیز به اجرای نمایش و قصه‌گویی می‌پردازد.

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

آموزش آموزه‌ها همراه با داستان‌سرایی

کمی که در شبستان قدم بزنید به باغ آیات می‌رسید؛ بخشی که ویژه کودکان طراحی شده است تا از همان اوان کودکی فرزندان خود را از راه‌های مختلف همچون نمایش، سرود و قصه‌گویی با مفاهیم قرآنی آشنا کنید. در ابتدای همین باغ آیات است که غرفه کانون با آن نشان پرنده‌ای روی شاخه‌ای شبیه به کتاب، خودنمایی می‌کند؛ غرفه‌ای کوچک و شاد با حضور اجراکنندگان نمایش و قصه‌گویانی که پرنشاط تلاش می‌کنند داستان‌هایی را روایت کنند تا کودکان در کنار لذت بردن از فضای داستان،‌ در کنار یکدیگر آموزه‌هایی را هم بیاموزند.

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

استقبال پرشور از غرفه کانون

غرفه کانون از پیش از افطار تا ساعت ۲۴، هر شب قصه‌های گوناگون و یک نمایش را چندین بار و با فاصله زمانی نیم ساعته اجرا می‌کنند و هربار صندلی‌ها که پر می‌شود هیچ، اطراف فضای غرفه را هم کودکان و والدین‌شان پر می‌کنند و نشسته و ایستاده قصه گوش می‌دهند و نمایش را تماشا می‌کنند.

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

روایت قصه‌های متنوع با تکنیک‌های گوناگون

برای روایت این داستان‌ها در این رویداد فرهنگی از قصه‌گویان برجسته و برگزیده کشوری و بین‌المللی بهره گرفته شده است که هرکدام در قالب‌ها و شیوه‌های مختلف راوی قصه‌هایی می‌شوند که از کتاب‌های منتشر شده در کانون گرفته شده است؛ در این فضا می‌توانید تنوع قصه‌ها را در کنار شیوه‌های قصه‌گویی شاهد باشید. برخی‌شان قصه‌گویی ریتمیک اجرا می‌کنند و بعضی دیگر هم با ابزار، داستان را روایت می‌کنند. روش تعاملی هم قالبی است که قصه‌گو از کودک برای پیش بردن قصه کمک می‌گیرد و با همراهی کودکان قصه را تکمیل می‌کند.

یکی از جذابیت‌های قابل توجه برنامه‌های غرفه کانون در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، قصه‌گویی به زبان اشاره است؛ قصه‌گو حین روایت داستان از زبان اشاره هم بهره می‌گیرد. این شیوه از این باب برای بچه‌ها جالب است که در کنار شنیدن قصه می‌توانند آن را به زبان اشاره هم ببینند و یاد بگیرند.

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

ذوق کودکان و جادوی دستان عروسک‌گردان

مخاطبان غرفه کانون گزینشی نیستند و هر خانواده‌ای که کودکی دارد، دقایقی را در این محل می‌گذراند تا کودک‌اش خستگی قدم زدن در راهروهای نمایشگاه را از تن به در کند. پدر یکی از همین کودکان خوش ذوق کنار غرفه ایستاده و محو تماشای نمایش است و در پاسخ به سوالم از جذابیت نمایشی که در حال اجراست و اسمش را نمی‌داند سخن می‌گوید؛ اینکه کودکش چقدر ذوق داشت روی صندلی‌های چوبی و رنگی این بخش از نمایشگاه بنشیند و ماهی‌هایی را تماشا کند که به کمک جادوی دستان عروسک‌گردان‌ها جان می‌گیرند و سخن می‌گویند.

«ماهی رنگین کمان» عنوان کتابی است که کارگردان بر اساس آن نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته است و دو عروسک‌گردان به کمک عروسک‌ها اجرایش می‌کنند.

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

مفرحاتی از جنس قصه

در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بچه‌های قد و نیم قدی را می‌شد دید که مشتاقانه به تماشا نشسته‌اند و مبهوت حرکت عروسک‌های نمایش هستند.

مربی‌مسئول کانون پرورش فکری تهران که کمی موهایش سپید شده اما حین قصه‌گویی همسن و سال بچه‌ها می‌شود، می‌گوید که «قصه‌ها و فعالیت فرهنگی مثل بازی و شعرخوانی را متناسب با سن بچه‌ها و فضای نمایشگاه اجرا می‌کنیم؛ سعی می‌کنیم لحظه‌های شاد و مفرحی را برای آن‌ها فراهم کنیم. البته باید این را هم بگویم، قصه‌هایی که بازگو می‌کنیم برگرفته از کتاب‌های کانون و با رویکرد قصص قرآنی و موضوع‌های مرتبط با تعالیم قرآنی است که برای گروه سنی مختلف مناسب‌سازی شده است.»

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

دست خالی بیایید؛ دست پُر بروید

«بابا قدرت» عروسک تپل و سیبیلویی است که گوشه‌ای از غرفه کانون در نمایشگاه نشسته و بین اجرای قصه و نمایش به کمک عروسک‌گردان روی صحنه می‌آید و با بچه‌ها گپی می‌زند و بعد هم نظر آن‌ها را به سمت غرفه کتاب و محصولات فرهنگی کانون جلب می‌کند. بخشی که کتاب‌های منتشر شده از سوی کانون بر اساس گروه سنی و به تفکیک موضوعی در قفسه‌های چوبی کنار هم نشسته‌اند و محصولات سرگرمی کانون هم روی میز به بچه‌ها چشمک می‌زنند و کودکان و نوجوانان را به سمت خود فرا می‌خوانند.

مسئول غرفه فروش محصولات کانون، می‌گوید «کتاب‌های گروه سنی الف (بالای چهار سال) جزو آثار پرفروش در این دوره از نمایشگاه هستند؛ البته هر پدر و مادری که به همراه فرزند خود پا به غرفه کانون می‌گذاشتند در کنار کتاب یک سرگرمی هم انتخاب می‌کنند تا پس از تماشای نمایش و شنیدن قصه، دست خالی غرفه را ترک نکنند.»

جادوی قصه‌گویان و عروسک‌ها برای کودکان و نوجوانان

عضویت رایگان در کانون به مناسبت نمایشگاه قرآن

همچنین در فرصت برگزاری نمایشگاه علاقه‌مندان بسیاری توانستند به برکت ماه مبارک رمضان از طریق پر کردن فرم‌های مخصوص به‌صورت رایگان عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دریافت کنند.

غرفه‌های کانون پرورش فکری در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در مصلای امام‌ خمینی(ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =