ادامه اجرای طرح ملی کانون مدرسه در سال تحصیلی آینده

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ادامه اجرای طرح «کانون مدرسه» در سال جاری به عنوان یک طرح ملی در سراسر کشور خبر داد و آن را یکی از سرفصل‌های همکاری کانون با وزارت آموزش و پرورش برشمرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ فرهاد فلاح روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در آیین معرفی مدیرکل جدید و سپاس‌گزاری از تلاش‌های سرپرست سابق کانون استان زنجان، با بیان این‌که در جامعه کنونی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های والدین آمادگی کافی نداریم، افزود: یکی از معضل‌های جدی ما واماندگی تربیتی خانواده‌ها است که برای پاسخگویی به پرسش‌های آنان آماده نیستیم و در این ارتباط خانواده به عنوان عنصری مهم و محوری در فعالیت‌های کاری کانون قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: از جمله ارکان مهم، زیست‌بوم حوزه کودک و نوجوان در مدرسه است، طرح «کانون مدرسه» که پیش این در دهه‌های قبل برگزار شد و موفقیت آمیز هم بود، در سال تحصیلی گذشته بار دیگر در تعدادی از مدارس و تعداد زیادی از مراکز کانون اجرا شد که نتایج خوبی هم دربرداشت.

فلاح یکی دیگر از ضلع‌های دیگر زیست بوم فرهنگی حوزه کودک و نوجوان را توجه جدی به حوزه رسانه و مجازی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر کودکان و نوجوانان در حیات خلوت فضای دیجیتال بدون نقش‌آفرینی مدرسه و  والدین تربیت می‌شوند که کانون پرورش فکری در این حوزه عقب‌افتادگی دارد.

وی استفاده جدی از ظرفیت‌های مردمی و خیران را در پیشبرد برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم عنوان کرد و گفت: حجم مراجعه به کانون امکان پاسخ‌گویی را با مشکل مواجه کرده و بر این اساس بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی مورد توجه قرار گرفته است.

این مسوول، از مدیر کل جدید کانون این استان خواست، به تقویت جایگاه کانون در بین نهادهای دولتی توجه کند و همچنین میزان همکاری‌های بین بخشی را مد نظر قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: مخاطبان هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متفاوت بوده و اعضای کانون سرمایه‌ای هستند که باید حفظ شود و از این مزیت طلایی مراقبت شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتن مربیان متعهد، دلسوز، علاقمند و متعصب است در این میان نیروهای انسانی کانون به لحاظ معیشتی در پایین‌ترین سطح دریافتی هستند و باید مورد تکریم واقع شوند.

وی با تاکید بر این‌که در زمان حاضر خانواده به شدت در معرض آسیب قرار دارد، گفت: نقطه تاکید کانون در سال جاری توجه به حلقه دختران نوجوان است و باید تلاش کرد به سمت کنشگری اجتماعی برویم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این مسول با بیان این‌که کانون، به دنبال قطب‌سازی استانی است، خاطر نشان کرد: استان زنجان نیز ظرفیت خاصی دارد و می‌تواند در بخش‌های ویژه‌ای هم نقش‌آفرینی کند و حتی در سطح ملی و بین‌المللی مورد توجه باشد.

ادامه اجرای طرح ملی کانون مدرسه در سال تحصیلی آینده

دشمنان در صدد تغییر نظام اسلامی هستند

در این آیین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز گفت: دشمنان به این نتیجه رسیدند تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی، جنگ شناختی از طریق تغییر در اذهان و رفتار است و به عبارتی تغییر نظام اسلامی را دنبال می‌کنند.

ابوالفضل رفیعی به اهمیت فرهنگ در کشور اشاره کرد و افزود: رهبری در این زمینه فرمان‌های گوناگونی داشته‌اند و بر لزوم توجه به اهمیت این موضوع از سوی دستگاه‌های متولی امر تاکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد : این تاکیدها نسبت به کارکرد نهادهای فرهنگی و نقش‌آفرینی آنها با توجه به وقوع حوادث، از پاییز سال قبل تاکنون برای همه ملموس‌تر شده است، در حالی که رهبری دور دست‌ها را می دیدند، اما اکنون اهمیت این موضوع آشکارتر شده است.

این مسوول با بیان اینکه انتظار می‌رفت آماده‌سازی قشر هدف از سوی همین نهادهای متولی امر به شکل مطلوبی انجام گیرد، ادامه داد: مسائل اخیر در کشور مشخص کرد نوجوانان و جوانان در سمت دیگری حرکت می‌کردند، واقعیت‌ها به‌ صورت وارونه نهادینه و هنجارها بی‌اهمیت شده بود.

وی اظهار داشت: این مسائل نشان داد که کم‌کاری‌هایی وجود دارد، و باید در روش‌ها تجدید نظر و نقاط تمرکز را باز تعریف می‌کردیم.

رفیعی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم برای تغییر روش‌های تربیتی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان است. چرا که اعتماد ایجاد کرده و در واقع از ابزارهای غیرمستقیم برای تربیت نسل جدید برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: باید باهمین نگاه، حفظ ساختار، سرمایه قبلی و نگاه تقویتی مدنظر قرار بگیرد تا بتوانیم در دوره‌ای که کماکان آثار جنگ ترکیبی به ویژه بخش جنگ شناختی را شاهد هستیم و همچنان ادامه دارد این موضوع مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: رهبری در سال ۷۷ در دیدار با کارکنان کانون پرورش فکری و مربیان به اهمیت تربیت کودک و نوجوان اشاره کردند که مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده از سوی ایشان رهبری در این زمینه تقویت ایمان و صفات متعالی در گروه‌های هدف است.

این مسوول ادامه داد: باید با شیوه‌های کانونی، تمرکز بیشتر و استفاده از ابزار غیر مستقیم، هم راستا با نگاه متعالی، باور ایمانی فرزندان خود را نسبت به توانمندی‌ها، ظرفیت‌های کشور و نسبت به دین مقدس اسلام تقویت کنیم و این مهم، شدنی است.

معاون استاندار زنجان ادامه داد: دشمنان برنامه‌های زیان‌بار خود را برای گروه مخاطب مورد توجه قرار داده اند، اما با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای دلسوز در این بخش می‌توان به اهداف تعیین شده امیدوار بود.

وی اضافه کرد: جلوه‌های عِرق ملی و وطن‌دوستی را باید در گروه‌های هدف تقویت کرد، متاسفانه در این زمینه کار چندانی نشده و باید از ابزار هنر به‌صورت غیرمستقیم استفاده کرد و در مسیر تمدن‌سازی هم جنبه‌های ملی و دینی و آموزه‌های دینی را مورد توجه قرار داد.

ادامه اجرای طرح ملی کانون مدرسه در سال تحصیلی آینده

مدیر کل جدید کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز در این آیین ادامه داد: تلاش می‌شود با ساختار فعلی کانون، وجود نیروهای خلاق بتوانیم پازل اصلی بین مدرسه و خانواده را تکمیل کنیم چرا که در کانون تجربه‌های زیادی وجود دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا عیسی‌خانی خاطر نشان کرد: وفاق برای کارهای عمقی به‌ویژه برای گروه‌های هدف ایجاد شده و همه لزوم فعالیت کردن در این حوزه را متوجه شده‌اند، امیدواریم با نیروهای فعال و مسوولان استانی کارهای مثبتی را انجام دهیم.

ادامه اجرای طرح ملی کانون مدرسه در سال تحصیلی آینده

شیرین دارایی سرپرست سابق کانون استان نیز در این آیین گفت: کار برای کودکان و نوجوانان مایه‌ی افتخار است، مباهات می‌کنم این افتخار نصیب من شده و آرزو می‌کنم در کانون نسلی تربیت شود که با مهارت‌آموزی و توانمندسازی بتوانند با خلاقیت و ابتکار، با ابزار هنر و ادبیات، قصه، نمایش، بازی، کاردستی و فعالیت‌های فرهنگی دیگر، مفاهیم ارزشمند اسلامی و انسانی را با شیوه‌های غیره مستقیم بیاموزند و آینده خوبی در انتظارشان باشد.

در پایان این آیین حجت‌الاسلام علیرضا عیسی‌خانی به عنوان مدیر کل جدید کانون پرورش فکری استان زنجان معرفی و از خدمات شیرین دارایی قدردانی شد.

ادامه اجرای طرح ملی کانون مدرسه در سال تحصیلی آینده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =