«مسیر هشتم» روزی‌رسان فرهنگی کودکان مناطق کم‌برخوردار

معاون مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رسالت تماشاخانه سیار ایجاد عدالت فرهنگی برای تمام کودکان و نوجوانان کم‌برخوردار ایران است و این رسالت با «مسیر هشتم» محقق شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعید زین‌العابدینی درباره‌ی رویداد فرهنگی هنری «مسیر هشتم» که همزمان با تولد حضرت معصومه(س) از استان خوزستان آغاز و با تولد امام رضا(علیه السلام) در استان خراسان رضوی پایان یافت؛ اظهار کرد: فعالیت‌های مرکز تئاتر کانون پرورش فکری صرفا محدود به سالن بوستان و گلستان در پارک لاله تهران نمی‌شود، بلکه تلاش ما این است که فعالیت‌های نمایشی به شکل فاخر و ارزشمند در سراسر کشور گسترش پیدا کند. به عنوان مثال گروه‌های نمایشی که در تهران بر روی صحنه می‌روند با هماهنگی مدیران‌کل استان‌ها، در شهرستان‌ها نیز اجرا دارند.

«مسیر هشتم» روزی‌رسان فرهنگی کودکان مناطق کم‌برخوردار

وی افزود: ما از گروه‌های تئاتر حرفه‌ای کانون در شهرستان‌ها حمایت می‌کنیم تا تئاتر تولید کنند و در منطقه خودشان به روی صحنه بروند. در کانون طرحی به نام اجرای تناوبی تئاتر داریم که این طرح از شهری به شهر دیگر یا از استانی به استانی دیگر اجرا می‌شود و هدف آن تولید و تکثیر یک اثر نمایشی است. در واقع ما مخالف این هستیم که یک گروه شش ماه زحمت بکشد اما فقط ۳۰ روز به اجرا برود؛ از این دستاوردها باید همه بچه‌های ایران برخوردار شوند.

معاون مرکز تئاتر کانون گفت: نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» با محتوای رضوی از سوی علی یداللهی سال ۱۳۹۱ در مرکز کانون تئاتر اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز دهه کرامت این گروه مسیری که حضرت رضا (علیه السلام) طی کردند تا به خراسان برسند را مسیر پیمایش خود قرار دادند. این گروه نمایشی با تماشاخانه از شلمچه خوزستان شروع کردند و به ترتیب در استان‌های فارس و یزد نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» را اجرا کردند و در شب تولد امام رضا (علیه‌السلام) به مشهد رسیدند و اجرای آخر خود را در جوار بارگاه امام مهربانی در مشهدالرضا انجام دادند.

زین‌العابدینی بیان کرد: هدف ما از تولید این نمایش، معرفی فرهنگ و سیره رضوی و ایجاد هویت دینی مذهبی آمیخته با فرهنگ ایرانی اسلامی بود. این نمایش هم از محتوای رضوی و هم از شکل و شمایل آیینی این فرهنگ بهره برده است و مفاهیم دینی را به‌خوبی به نسل امروز منتقل کرد. برنامه‌هایی که برای این طرح برنامه‌ریزی شده بود؛ فرهنگ نقالی، منقبت‌خوانی، پرده‌خوانی، نقاره‌خوانی که برای تمامی مردم در این مسیر اجرا شد. تمامی هزینه‌های این برنامه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری معاونت تولید و مدیران استان‌ها تامین شد. بسیار خرسند بودم که تئاتر می‌تواند قدرت خود را به عنوان یک ابزار تاثیرگذار فرهنگی به رخ بکشد.

«مسیر هشتم» روزی‌رسان فرهنگی کودکان مناطق کم‌برخوردار

وی تصریح کرد: سفر تماشاخانه سیار کانون، روحی سرشار از معنویت داشت. بعد از پایان اجرای برنامه نقالی زنان و مردان نذری‌های خود را به ما می‌دادند تا به بارگاه امام هشتم برسانیم. یکی از مصادیق این خلوص نیت صادقانه مخاطبان این بود که زنی با چشم گریان از پسر مبتلا به سرطان خود برای ما گفت و نامه‌ای از طرف پسرش خطاب به امام رضا (علیه السلام) به ما داد که در این نامه از حضرت شفای خود را خواسته بود. بعد از این اتفاق همه مردم یکصدا از دور به امام رضا (علیه السلام) سلام دادند.

معاون مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون خاطرنشان کرد: رسالت تماشاخانه سیار ایجاد عدالت فرهنگی برای تمام کودکان و نوجوانان کم‌برخوردار ایران است و این رسالت با مسیر هشتم محقق شد.

او در پایان تصریح کرد: ما معتقدیم فعالیت‌های کانون نباید صرفا محدود به کتابخانه‌ها باشد. کانون دارای هزاران کتابخانه فعال در سطح کشور است که فعالیت‌های موثر و گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، اما باید روح کانون در مدارس، مساجد، مکان‌های علمی و فرهنگی تسری یابد. در این سفر در برخی از مساجد شهرهای مختلف تئاتر کانون را اجرا کردیم. متولیان مسجد بر این باور بودند که تاثیر تئاتر از بسیاری از فعالیت‌های کانون برای کودکان و نوجوانان بیشتر بوده و استقبال بی‌نظیری در این زمینه از آن شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =