کد خبر: 326447
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
بازدید 212
آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

آیین ثبت ملی قصه‌گویی همزمان با ستاد مرکزی کانون و کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور صبح امروز سه شنبه ۲۳ خرداد در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، آیین ثبت ملی قصه‌گویی همزمان با ستاد مرکزی کانون و کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور صبح امروز سه شنبه ۲۳ خرداد در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد. 

هم‌خوانی سرود ملی ایران و پس از آن خوشامدگویی مجری این رویداد  اسماعیل ذبیحی مربی هنری و قصه‌گوی کانونی به مقامات استانی، اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان، اعضای انجمن قصه‌گویی کانون استان  آغازگر این رویداد بود.  

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

پس از آن محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم ضمن خوشامدگویی به حاضران  از حضور دغدغه‌مندان قصه و قصه‌گویی ابراز خرسندی کرد. وی افزود: "بسیاری از قصه‌های ما ریشه در معارف دینی دارند و معجزه دین ما کتابی است که با بهره گیری از قصه، معارف و مفاهیم و احکام دینی و اخلاقی را آموزش می دهد.  از طرف دیگر در کشوری زندگی می‌کنیم که در تاریخ و آیین های ملی آن، قصه نقش بسیار پررنگی دارد و بسیار ی از حماسه‌ها و دلاوری‌های مردم ایران با زبان قصه نسل به نسل منتقل شده است و ما امروز میراث‌دار و پاسدار این هنر  اسلامی و ایرانی هستیم و باید برای تقویت و ترویج آن کوشا باشیم و قدم های بزرگ برداریم."

پس از آن فهیمه مرزبان قصه‌گو و پژوهشگر قصه‌های ایرانی به اجرای قصه‌ای دلنشین برای حاضران پرداخت.  مرزبان پس از روایت قصه‌ای شیرین در گپ و گفت با ذبیجی مجری برنامه و محسن کریمی دیگر مربی و قصه‌گوی استان قم که با لباس و لهجه بومی محلی در برنامه حضور داشت  از روند پژوهش قصه‌های ایرانی و مجموعه‌ فرهنگ قصه‌شناسی  با عنوان "قصه یلدا" به حاضران اطلاعاتی ارائه کرد و از اعضا دعوت کرد این مجموعه را در مراکز کانون مطالعه کنند. 

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

نقالی لیلاسادات موسوی، هنرمند نقال استان قم با موضوع غدیر نیز از دیگر بخش‌های شورانگیز این برنامه بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. 

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

در ادامه برنامه ابوالقاسم مقیمی معاون فرهنگی اجتماعی استان قم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم به ترتیب از نقش قصه و قصه‌گویی و اهمیت ان در میراث داری فرهنگ، هنر و ارزشهای اسلامی سخن گفتند. 

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

در این مراسم همچنین از حجت الاسلام عبدالله حسن‌‎زاده آملی، پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان و از مروجین قصه های دینی در دوران پس از انقلاب به ویژه در نشریات کودک و نوجوان تقدیر به عمل آمد. 

محمدرضا آزاد پیشکسوت تئاتر استان قم، محمد مخلصی و سید داوود عبدالمنافی مدیران اسبق کانون پرورش فکری استان قم، سیدمهدی حسینی رئیس حوزه هنری قم، حجت الاسلام صانعی رئیس اداره مدارس عصری جامعة المصطفی العالمیة، رضوی مدیر مدارس انگلیسی زبان جامعة المصطفی العالمیة از دیگر میهمانان این برنامه بودند که در این برنامه حضور داشتند و برای حاضران از اهمیت قصه و قصه گویی گفتند.

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

 مربیان و همکاران پیشکسوت کانونی چون سیدامین موسوی  نیروی خدمات بازنشسته و ربابه ولی نژاد مربی فرهنگی بازنشسته که روزهای زیادی را در هوای قصه و قصه‌گویی در کنار کودکان نفس کشیده‌اند از دیگر میهمانان ارجمند این برنامه بودند. 

 این آیین شیرین، با برشتکیک جشن که نمادی از شیرینی بی‌پایان قصه گفتن و قصه شنیدن بود به دست ترنم رازقی عضو قصه‌گوی برگزیده کانون قم به پایان رسید. 

آیین ثبت ملی قصه گویی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =