کد خبر: 326510
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
بازدید 51
در ستایش قصه‌گویی و قصه‌ها

بخش‌هایی از  صحبت‌های میهمانان  آیین ثبت ملی قصه‌گویی درباره نقش و ارزش قصه و قصه‌گویی

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری قم ابوالقاسم مقیمی معاون فرهنگی اجتماعی استانداری قم،  در آیین جشن ثبت ملی قصه گویی ایرانی که با حضور جمعی از مسئولان استانی و فعالان عرصه فرهنگ و ادبیات در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، عنوان کرد: قصه، روایت زندگی انسان‌هاست که تجربه‌ها و نگاه خود به زندگی را در قالب آن برای نسل آینده به خصوص کودکان و نوجوانان باقی می‌گذارند.

نه تنها قصه‌ها که گفتن و شنیدن درباره قصه‌ها نیز همیشه شیرین است. در این گزارش بخش‌هایی از  صحبت‌های میهمانان  آیین ثبت ملی قصه‌گویی را درباره نقش و ارزش قصه و قصه‌گویی مرور می‌کنیم. 

معاون فرهنگی اجتماعی استاندار قم، قصه گویی را مشق زندگی برای کودکان و نوجوانان دانست و افزود: در گذشته با توجه به وجود ابزارهای محدود رسانه‌ای، قصه یکی از رسانه‌های معتبر و مهم در انتقال مفاهیم و فرایند تربیتی برای کودکان و نوجوانان بوده و با توجه به ساختار محتوایی خاص خود و شکل عجینی که با فطرت انسان دارد، امروز نیز همانند گذشته یکی از رسانه‌های مهم و موثر در انتقال مفاهیم ارزشمند همچنین مفاهیم دینی و سبک زندگی اسلامی و تجربه‌های مختلف افراد به کل جامعه است.

مقیمی اظهار کرد: خوشبختانه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در استان قم شاهد حضور قصه‌گوهای برتر و هنرمند و برگزاری برنامه‌های خوب و موثری با استفاده از قصه و قصه‌گویی در مناسبت‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان هستیم.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم مجموعه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر انسجام خوبی را در برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در سطح استان قم ایجاد کرده‌اند.

 حجت الاسلام عبدالله حسن‌‎زاده آملی، پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان و از مروجین قصه های دینی  در جمع اعضا ، مربیان و میهمانان حاضر در برنامه  از مرحوم حجت الاسلام محمدحسن راستگو  یاد کرد:  جا دارد اینجا یادی از کسی کنیم که عمری را برای قصه‌گویی صرف کرد. مرحوم راستگو که امروز جایشان اینجا خالی‌است. 

وی در ستایش قصه و قصه گویی عنوان کرد: پرنده‌ای که پرواز می‌کند پرنده است و پرنده ای که پرواز نکند را نمی‌توان پرنده نامید. پرنده روح من و شماست باید پرواز کند و پرواز با قصه ها و داستان‌هاست که باعث می‌شوند پرنده روح ما پرواز کند. ما پرواز کردن را دوست داریم و با آن زندگی می کنیم. پدر برزگها و مادربزرگها و مربیانی که برای شما قصه می‌گویند و کسانی که برای شما قصه می‌نویسند تلاش می‌کنند تا پرنده روح شما هرچه بیشتر و بالاتر پرواز کند. 

امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم نیز با تبریک ثبت ملی قصه گویی و تشکر از کانون پرورش فکری در پرداختن و توجه تخصصی به امر قصه گویی، به بیان جایگاه قصه گویی در بین مجتهدین و علما پرداخت و ترویج قصه گویی و بیان معارف و اندیشه‌های دینی از طریق هنر قصه گویی را یک امر مقدس و ماندگار دانست.

مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم  قصه را قوی‌ترین رسانه برای انتقال مفاهیم هنر، ارزشی، آیینی و داستانی و تاریخی ایران و اسلام در دوره ای دانست که به اندازه امروز درگیر دنیای دیجیتال نبوده ایم. وی افزود: قصه مهم ترین رسانه در دوره خود بوده و امید است این رسانه با ثبت ملی حفظ شود. ما در ایران اسلامی میراث‌دار هنر، فرهنگ و آیین‌های اصیلی هستیم که امیدواریم بتوانیم  با پاسداشت این آیین‌های ایرانی اسلامی،  از تمدن پیشین ایرانی اسلامی با قصه‌های متکثر اقوام ایرانی که به تعبیر مقام معظم رهبری اقوام ایرانی فرزندان ایران زمین هستند، به تمدن نوین ایرانی اسلامی برسیم.

حجت الاسلام صانعی رئیس اداره مدارس عصری جامعة المصطفی العالمیة نیز درباره قصه‌ها گفت:  قصه و داستان و کتاب  به مخاطب آزادی تصویر کردن صحنه‌ها را می‌دهد. فرهنگ و  آموزه‌هایی را منتقل می کند و در کنار آن کودک را در  خلاقیت و  تصویر کردن آزاد می‌گذارد و باعث تاثیر بیشتر و عمیق تر مفاهیم و آموزه ها می‌شود. و همین است که قصه ها در ذهن ماندگار می کند.  صدور فرهنگ یک ملت با قصه میسر می‌شود. امید داریم بتوانیم با کمک قصه موجب صدور فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق اتباع ساکن در قم  بشویم.

محمدرضا آزاد از پیشکسوتان تئاتر  رو به مخاطبان گفت: بچه ها اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید قصه نداریم و نمی‌توانیم قصه بگوییم چه می‌شود؟ فرض کنید یک روز از مدرسه برمی‌گردید و نمی‌توانید برای پدر و مادرتان تعریف کنید چه اتفاقاتی افتاده؟ قصه‌ها جزیی از ذات زندگی ما هستند و اگر قصه را از ما بگیرند نابود می‌شویم. چقدر خوب است آدم‌هایی قصه شدند و ماندند. کاش روزی ما هم قصه شویم و قصه‌مان روایت شود و آدمها یادمان کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =