طرح‌های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری سپرده شود

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که آموزش و پرورش باید از درون قوی شود،گفت: طرح‌های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شود.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضامراد صحرایی در گردهمایی مشترک شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، مدیران استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رؤسای استانی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به راهبرد کلان این وزارتخانه در دوره فعلی، گفت: نکته‌ اول راهبرد یکی شدن ماست. این راهبرد حاصل مطالعه‌ای عمیق برروی آموزش‌وپرورش در چهار دهه گذشته است. آموزش‌وپرورش و نظام تعلیم‌وتربیت باید از درون قوی شود.

وی با تاکید بر این‌که طرح کانون مدرسه را جدی بگیرید، افزود: این طرح باید عملیاتی شود. این طرح در راستای یکپارچگی تأثیر زیادی دارد.

طرح های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اسناد بالادستی و اهمیت آن‌ به مدیران و مسئولان آموزش پرورش و کانون پرورش فکری گفت: توصیه من به شما این است که دو سند مهم تحول بنیادین و اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با دقت مطالعه کنید؛‌ قابل قبول نیست که کنش‌گران و مجریان این اسناد آن‌ها را نخوانده باشند. کسی که سند تحول آموزش و پرورش را نخوانده، خود را مخاطب ولی فقیه ندانسته است؛ چگونه می‌تواند مجری این سیاست‌ها باشد؟

صحرایی افزود: بر اساس اساسنامه و مأموریت کانون، تربیت خبرنگار، هنرمند، نویسنده و کنشگر فرهنگی ایده‌ال برای آینده‌ کشور است.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه تصریح کرد: افراد از کودکی مخاطب کانون هستند. اگر خط ارتباط بین مدارس و کانون ایجاد شود؛ بسیاری از کارهای ناممکن، ممکن خواهد شد. وقتی فردی از کودکی در این فضا تربیت‌شده باشد؛ در بزرگ‌سالی دچار تزلزل نمی‌شود و جایگاه انقلاب و ارزش‌های آن را درک می‌کند. هنرمندی که از کودکی با ارزش‌ها انس گرفته باشد، آثار هنری ارزشمندی خلق خواهد کرد.

طرح های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شود

وی با اشاره به جایگاه ممتاز و متمایز کانون، طرحی را در خصوص تربیت کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد و گفت: برخی از من می‌خواهند که هنرستان فیلم‌سازی، خبرنگاری، رسانه و غیره بسازم. به نظر من اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، بهترین جایگاه برای آن کانون است. یک مدرسه‌ای از سمت آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شود و در اختیار کانون قرار گیرد؛ باید رشته رسانه طراحی کنیم و بعد به کانون مأموریت دهیم که این طرح را اجرا کند. چنین طرح برجسته‌ای را نباید به هر بخشی واگذار کرد و باید در داخل خودآموزش و پرورش و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی آن، مثل کانون، انجام شود.

صحرایی ضمن یادآوری و بازگویی برخی مأموریت‌های کانون، به اهمیت قصه‌ در ذهن کودکان اشاره کرد و افزود: باید کاری کنیم که تمام بچه‌های ایران یک قصه داشته باشند. آدم‌های قصه‌دار بیشتر موفق می‌شوند. قصه داشتن و رویا داشتن موجب می‌شود که افراد کار خود را پیش ببرند و ساخته شوند.

طرح های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شود

وی در خصوص هماهنگی کانون با بخش‌های فرهنگی و پرورشی اداره‌های کل آموزش پرورش تهران و شهرستان‌ها خاطر نشان کرد: برنامه باید یکی باشد؛ یعنی برنامه واحد و مجری دو بخش است. خودتان را جدا ندانید با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشید. کار سختی نیست با هم برنامه‌ریزی و تخصصی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص دو پیش شرط تحول اظهار کرد: هر کاری که برای تحول می‌خواهیم انجام دهیم ۲ پیش شرط ساده دارد؛ اول خودمان باید بخواهیم و در ادامه موانعی را که بسیاری از آن‌ها را خودمان ساخته‌ایم برداریم. بسیاری از این موانع، موانع اداری و قانونی هستند. برای مثال در دوره‌ای وزیری دستوری داده است. حالا با توجه به تغییر وضعیت نیاز است که این قانون تغییر کند. خصوصا در این دولت که همگان برای زدودن موانع و ایجاد تحول پای کار هستند.

وی در پایان افزود: یگانگی و یکی شدن کانون باید دو سمت داشته باشد؛ اول باید بپذیریم کانون از آموزش و پرورش جدا نیست و در درون آن قرار دارد. دوم یکی شدن با دیگر بخش‌هاست. جدایی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش به نفع هیچکس نیست.

طرح های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =