کد خبر: 326929
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
برگزاری «جشن تیرگان» در کانون استان مرکزی

«جشن تیرگان» در شهرستان فراهان به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این جشن که به همت همکاران مرکز فرهنگی، هنری فرمهین، تلخاب و خنجین در محوطه مرکز فرمهین برگزار شد. ولی‌الله بیاتی نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، ابوالقاسم آقازیارتی فرماندار فراهان، محمد مرادی شهردار فرمهین، مدیرکل، کارشناسان، مربیان و اعضای مراکز کانون استان مرکزی و خانواده‌ها حضور داشتند.

برگزاری «جشن تیرگان» در کانون استان مرکزی

جشن تیرگان به همت همکاران مرکز فرهنگی، هنری فرمهین، تلخاب و خنجین اجرا شد و عروسک‌های غول پیکر دارا سارا و عروسک پیر بابای کانون برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در کنار کودکان و نوجوانان شهر فرمهین در این جشن شرکت کردند.

در این برنامه برگزاری آیین درو گندم و برداشت محصول با حضور مسئولان شهرستان فراهان اجرایی شد و در پایان نمایشگاه ساعت‌های آفتابی و تیر و کمان اعضای مراکز فرمهین، تلخاب و خنجین که نمادی از انقلاب تابستانی و تیروکمان آرش کمانگیر است برپا شد.

هر سال منطقه‌ی کهن و فرهنگی فراهان از توابع این استان در نخستین روز تابستان شاهد صحنه‌ای از آیین باستانی و رسوم جشن تیرگان است که از دیرباز با آغاز فصل برداشت گندم به شکرانه برکت، نعمت و هم‌بستگی با طبیعت برگزار شده است.

برگزاری «جشن تیرگان» در کانون استان مرکزی

به گفته مدیرکل کانون استان مرکزی،  جشن تیرگان به‌دنبال برگزاری جشن‌های ماهانه در تیرروز از تیرماه برابر با ۱۰ تیر در گاه‌شمار خورشیدی برگزار می‌شده است. این جشن در گرامی‌داشت تیشتر «ستاره‌ی باران‌آور در فرهنگ ایرانی» و همچنین عنصر مقدس آب، به نام جشن آب پاشان یا آبریزگان نیز شناخته می‌شود.

احسان منصوری با بیان اینکه در تاریخ اساطیری ایران تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز کوه البرز است گفت: جشن تیرگان به روایت ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه روز بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان محسوب شده ‌است.

وی تصریح کرد: مردم منطقه‌ی فراهان مانند برخی دیگر از مناطق ایران در روز اول تیر از نقاط دور و نزدیک به زادگاه خود برگشته و روز را تا شب در دامان طبیعت می‌گذرانند و با طبخ غذاهای سنتی مثل دلمه و آش‌های محلی، در کنار اقوام و بستگان خود روز خاطره‌انگیزی را سپری می‌کنند. بر همین اساس همزمان با جشن تیرگان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز فرهنگی هنری فرمهین جشنواره دلمه نیز برگزار شد.

برگزاری «جشن تیرگان» در کانون استان مرکزی

منصوری افزود: در منطقه‌ی فراهان به این جشن عید صغری یا جشن آب‌پاشان هم می‌گویند. در این روز اهالی منطقه با حضور در کنار امامزاده ذلف‌آباد، ضمن دعا، نیایش، زیارت اهل قبور، شکرگزاری برداشت گندم، با اجرای بازی‌های محلی، پاشیدن آب به یکدیگر، برگزاری مجلس‌های پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی روز خود را سپری می‌کنند. اهالی فراهان معتقدند که در این روز نباید در خانه ماند به همین دلیل خود را از نقاط دور و نزدیک به امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن، سرور، آب‌پاشی و پختن غذاهای سنتی این روز را گرامی می‌دارند.

مدیرکل کانون استان مرکزی در پایان گفت: در جشن تیرگان آیین نمادین درو کردن گندم هم اجرا شد. کشاورزان این روز را بخاطر شکرگزاری از نعمت خداوند پاس می‌داشتند و شکرگزاری می‌کردند.

در پایان این مراسم که روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، به رسم یادبود هدایایی به شرکت کنندگان اهدا شد.

برگزاری «جشن تیرگان» در کانون استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =