کد خبر: 327023
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
برگزاری وبینارجوانی جمعیت و فرزندآوری در کانون خوزستان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با مشارکت مرکز بهداشت غرب اهواز، وبینارجوانی جمعیت و فرزندآوری را به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، وبینار جوانی جمعیت و فرزندآوری ویژه کارکنان و مربیان استان چهارشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور هنگامه آریانژاد دانش‌آموخته مقطع دکترا و کارشناس جمعیت معاونت بهداشت اهواز، کارشناسان ستادی و جمعی از مربیان استان در فضای اسکای روم معاونت فرهنگی استان برگزار شد.

آریانژاد با اشاره به جمعیت مولد و جوان عنوان کرد؛ جوانی نیروی انسانی یکی از عوامل مهم اقتدار و پایه‌های اصلی قدرت و رشد اقتصادی اجتماعی کشورها به شمار می‌رود به طوری که قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا خواهد کرد و لازمه حرکت به سمت توسعه همه جانبه، نیازمند توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی است.

او گفت: کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود که متأسفانه در سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد؛ به دلیل اهمیت موضوع، از سال ۱۳۹۳، سیاست‌های کلی جمعیت در ۱۴ بند از سوی مقام معظم رهبری (مدظله تعالی) به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط برای اجرای دقیق، سریع و قوی این سیاست‌ها و گزارش نتایج رصد مستمر اجرای آن‌ها، تأکید شده است.

آریانژاد افزود؛ در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۷۳ماده به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در حال پیگیری و اجرای ماده‌های قانونی هستند.

کارشناس جمعیت معاونت بهداشت اهواز با توضیح مختصری از اصطلاح "فرصت پنجره جمعیت" گفت: هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، اصطلاحاً آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می‌شود.

به عبارت دیگر پنجره جمعیت فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی است که اگر مغتنم شمرده نشود نه تنها خود تهدید خواهد بود بلکه بعد از عبور از پنجره جمعیت امکان مدیریت و ترمیم ساختارهای جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن می‌گردد.

ایشان به این نکته اشاره کرد که؛ اساسی‌ترین عوامل موثردر موفقیت برنامه‌ریزی‌های توسعه، همگام شدن با تغییرات جمعیتی است و بحث جمعیت و تأثیر آن در تمامی برنامه‌ریزی‌های اجتماعی،اقتصادی، سیاسی و...یک موضوع انکار ناپذیراست تا جایی که یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیر جمعیت ساخت سنی جمعیت است.

آریانژاد در پایان تولد نوزاد را نشانه دیگری از معجزه عشق و زندگی میان زوجین دانست و افزود؛ فرزند آوری را می‌توان نقطه عطف زندگی مشترک زن و مرد برشمرد که باعث مستحکم شدن پیوند آن دو می‌شود.

برگزاری وبینارجوانی جمعیت و فرزندآوری در کانون خوزستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =