مدیرعامل کانون: ‌هدف اصلی افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان است

مدیرعامل کانون پرورش فکری در مراسم ارسال ۳میلیون جلد کتاب به مراکز کانون در سراسر ایران،‌ گفت: در آستانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و سالروز ادیب ارزشمند آذریزدی هستیم. گرامی می‌داریم این روز را و بسیار مفتخریم که امروز در محضر اندیشمندان، صاحبان قلم و ناشران هستیم و از سوی دیگر میزبان وزیر آموزش و پرورش هستیم که علاوه بر حوزه وزارت، رئیس مجمع عمومی کانون نیز هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌اللمل کانون، حامد علامتی ادامه داد: همه فعالیت‌های کانون یا از کتاب شروع می‌شود یا با کتاب است و یا به کتاب ختم می‌شود. در واقع این نکته طلایی کانون است و بخشی از خروجی‌های کانون یا نویسنده هستند یا تصویرگر یا منتقد کتاب که همه این‌ها از فعالیت‌های کانون سرچشمه می‌گیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به این‌که تا به امروز ۳هزار عنوان کتاب در کانون تولید شده است، افزود: مجموع کتابخانه‌های کانون در قالب مراکز فرهنگی هنری به بیش از ۴۰‌هکتار در ۳۱ استان به شکل ثابت رسیده است و به این مراکز، واحدهای سیار روستایی و عشایری را نیز باید اضافه کرد.

علامتی همچنین گفت: البته این ۳هزار جلد کتاب را باید به ۲۱هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان که پیش از این در سراسر کشور تولید شده بودند افزود. ما ۹میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌هایمان داریم و با این فرایند ارسال و اهدای کتاب این عدد امروز به ۱۲میلیون جلد کتاب خواهد رسید. در واقع ما تاکنون برای هر دو دانش آموز یک کتاب داشتیم و امروز این عدد را به یک و سه دهم خواهیم رساند که موفقیتی برای ما محسوب می‌شود. هدف اصلی کانون افزایش نرخ مطالعه در میان دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان است. هیچ مجموعه‌ای همانند کانون نداریم که برای کودک و نوجوان به این شکل و با این قدمت کار کند.

مدیرعامل کانون: ‌هدف اصلی ما افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان است

او در ادامه سخنان خود نیز اظهار کرد: جمع‌بندی کارشناسان ما این است که برای افزایش نرخ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان راهی نداریم جز این که ابتدا مطالعه بین والدین افزایش یابد که اگر اینطور باشد حتما به کودک و نوجوان نیز منتقل خواهد شد و از همین رو از ابتدای امسال بحث خانواده را نیز به شکل جدی در سبد فعالیت‎‌های فرهنگی خود قرار دادیم.

علامتی با بیان این‌که کانون اهداف مهمی در حوزه تقویت و پرورش نویسندگان و شعرا در نسل جدید دارد، عنوان کرد: تقویت حس پژوهش‌گری جزو اهداف اصلی کانون است که از بستر کتاب سرچشمه می‌گیرد و اتفاق می‌افتد. تقویت نویسندگی یکی دیگر از اهداف کانون است که مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون این امر را برعهده گرفته است. ما انجمن‌های شعر و قصه نیز داریم که با قوت در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. خوشبختانه سطح توان خوانش در کودکان نسبت به سطح عمومی دانش‌آموزان بسیار بالاست و ما درکانون خوانش متون کهن را نیز در دستور کار قرار دادیم و جالب است بدانید بحث خوانش متون کهن در کانون مورد استقبال کودکان و نسل جدید قرار گرفته است.

مدیرعامل کانون: ‌هدف اصلی ما افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان است

مدیرعامل کانون گفت: آنچه که امروز در حال وقوع است، آغاز فرایند اهدا و ارسال ۳میلیون جلد کتاب به بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری کانون است. ما از سال گذشته این کار را شروع کردیم و تا امروز ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اولی داریم که متعلق به کانون هستند و امروز به مراکز کانون نیز ارسال می‌شوند. علاوه بر این، ۳۵۰ عنوان کتاب نیز تجدید چاپ داشتیم که به فروشگاه‌های کانون ارسال می‌شوند.

علامتی درباره استقبال مخاطبان نیز از آثار کانون بیان کرد: در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت پشت سرگذاشتیم شاهد بودیم که به لحاظ فروش جلدی بیش از ۶۵هزار جلد کتاب فروش داشتیم.

مدیرعامل کانون: ‌هدف اصلی ما افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان است

مدیرعامل کانون در ادامه اظهار کرد: در کنار حدود ۸۴۵هزار کتاب کودک و نوجوانی که در مرحله اول این فرایند به سراسر کشور ارسال خواهند شد، اسباب‌بازی و سرگرمی نیز به مراکز کانون ارسال خواهیم کرد. همچنین ۲۰۰هزار جلد کتاب نیز به مناطق کم‌برخوردار و سازمان‌های مردم نهادی که حامی کتاب هستند نیز اهدا خواهیم کرد. شعار ما «در مسیر دانایی بر بال کتاب» است و براساس توصیه‌ای که رئیس جمهور داشتند و وزیر نیز بر آن تاکید کردند کانون رقیب هیچ‌کدام از دوستان حوزه نشر نیست، بلکه حامی تمام عزیزانی است که در این حوزه فعالیت دارند. ما در این مرحله ۲۵ ناشر غیرکانونی داریم که از آنها کتاب خریداری کرده و آثار را ارسال خواهیم کرد. پیش‌بینی ما این است که از ۹۰ ناشر آثار خوبشان را خریداری کرده و در سه مرحله آثار را ارسال کنیم.

علامتی در پایان گفت: جمع ریالی عددی که برای خرید کتاب‌ها هزینه شده است چیزی حدود ۲۹میلیارد ریال است و این سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم برای حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیرعامل کانون: ‌هدف اصلی ما افزایش نرخ مطالعه در کودکان و نوجوانان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =