تجلیل از برترین های جشنواره آذرآفرین

آیین بزرگداشت پدر ادبیات کودک و نوجوان در کنار آرامگاه مهدی آذریزدی، با حضور استاندار یزد و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، ۱۸ تیرماه سالروز درگذشت مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان است که به این واسطه این روز را روز ادبیات کودک و نوجوان نامید. مهدی آذریزدی با کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب خالق آثار ارزشمند بود و این آثار به قدری قوی و فاخر بود که رهبر انقلاب مقام معظم رهبری این چنین فرمودند که "در زمان تاریک شاهنشاهی که محتواهای مناسب در دسترس نبود، کتاب‌های مسموم زیاد بود و کتابی برای کودک و نوجوان نبود؛ کتاب های آذریزدی محتوایی خوب برای کودکان و نوجوانان بود. اکنون نام آذریزدی بر صفحه ادبی کودک و نوجوان ایران نقش بسته است و به مناسبت این سالروز به همت کانون پروش فکری و نوجوانان یزد آیین بزرگداشت مهدی آذریزدی با عنوان "آذرآفرین" برگزار شد.

 تجلیل از برترین های جشنواره آذرآفرین

استاندار یزد: مطالعه کتاب‌های آذر یزدی در رشد تربیتی و شخصیتی من بسیار مؤثر بود. مهران فاطمی، استاندار یزد در این مراسم ضمن گرامیداشت روز بزرگداشت ادیب و نویسنده بزرگ؛ مهدی آذریزدی و سالروز ثبت جهانی شهر یزد اظهار کرد: ساماندهی و تکمیل یادمان آذر یزدی سبب شد رویدادهای فرهنگی و ادبی خوبی در زمینه کودک و نوجوان در یزد برگزار شود. وی افزود: از دست‌اندرکاران برپایی این مراسم و مجموعه شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه برپایی بنای ارزشمند یادمان مهدی آذریزدی تقدیر و تشکر دارم. استاندار یزد با اشاره به اینکه همه با قصه های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها مأنوس بودیم خاطرنشان کرد: در روستای دور افتاده اسفندآباد با ۱۶۰ کیلومتر فاصله از مرکز استان یک کتابخانه محقری وجود داشت و ما در آنجا بر سر امانت گرفتن کتاب‌های آذریزدی به دلیل محدود بودن تعداد کتاب‌های او در مرکز دعوا داشتیم، مطالعه کتاب‌های آذر یزدی بسیار در رشد تربیتی و شخصیتی من موثر بود. فاطمی تصریح کرد: همه بزرگان ادب و فرهنگ امروز مدیون مفاخری همچون آذریزدی و آذرآفرینان هستند، در نظر داریم با اجرای سلسله نشست‌های ادبی و فخرآفرین و برگزاری رویدادهای ادبی و فرهنگی در اماکن و بناهای ادبی؛ سطح فرهنگ و ادبیات در جامعه بسط و توسعه پیدا می‌کند.

 تجلیل از برترین های جشنواره آذرآفرین

اسدالله شکرانه، دوست و یار دیرین مهدی آذریزدی در آیین بزرگداشت روز ملی کودک و نوجوان اظهار کرد: استان یزد و شهر یزد با نام بزرگانی چون محمدعلی اسلامی ندوشن، کتاب‌های ارزشمند استاد پاپلی و استاد مهدی آذریزدی ماندگار و زنده است. وی گفت: محمداسلامی ندوشن در چهار جلد روزگاران را برای مردم به یادگار گذاشته است و هرکس بخواهد رد پایی از مردمان یزد پیدا کند با مطالعه کتاب "آن روزها" می‌تواند با واقعیت دوران‌ها آشنا شوند. مدیر اسبق کانون پرورش فکری یزد بیان کرد: کتاب‌های خوب و ماندگاری توسط فرهیختگان یزدی نوشته شده است که می‌توان با مطالعه کتب یزدی با فرهنگ یزد و مردمان یزد آشنا شد. شکرانه تصریح کرد: هرکس روزی به آرامگاه مهدی آذریزدی بیاید با زیارت او تمام کوچه‌ها، فرهنگ‌ها و دنیای کودکان و نوجوان را خواهد گشت چرا که آذر با چنان خلوص نیت و پاکی داستان‌ها را بازنویسی کرده است که هرکس به سراغ کتاب‌هایش برود خلوص و پاکی در او خواهد جوشید.

 تجلیل از برترین های جشنواره آذرآفرین

سیده عالیه قوامی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در این مراسم ضمن بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان گزارشی از مجموعه ویژه‌برنامه‌های کانون در راستای توسعه فرهنگ قصه و کتاب در بین نسل کودک و نوجوان خبر داد.

 تجلیل از برترین های جشنواره آذرآفرین

در مراسم بزرگداشت مهدی آذریزدی برنامه‌های هنری متنوعی از جمله قصه‌گویی، اجرای سرود، نقاشی زنده و اجرای محیطی توسط کودکان و نوجوانان کانون‌های پرورش فکری استان اجرا شد.

 تجلیل از برترین های جشنواره آذرآفرین

تجلیل از برترین‌های جشنواره آذرآفرین پایان بخش این ویژه‌برنامه بود که در بخش ادبی:

زهرا شرافت رتبه اول فرناز زارع بیدکی نفر دوم مونا میرجلیلی رتبه سوم

در بخش قصه‌گویی: شادی فخرآبادی رتبه اول ترنم میرزایی شایسته تقدیر ماندانا مظفری شایسته تقدیر

و در بخش تصویرگری جلد ششم کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب:

شادی فخرآبادی نگین یوسفی نیلوفر آدابی ستایش محسنی‌پور نازنین زهرا زنگنه شایسته تقدیر شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =