استفاده از ظرفیت کانون برای ارتقای زیست بوم کودکان ایرانی

هجدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و جمعی از فعالان حوزه کودک و نوجوان به میزبانی کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هجدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان با هدف تعامل، شبکه‌سازی، هم‌افزایی و با رویکرد تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با موضوع بررسی ظرفیت‌های قابل تعامل میان فعالان حوزه کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار ایده‌های نوین فرهنگی برای کانون پرورش فکری، سه شنبه 10 مرداد به میزبانی کانون برگزار شد.

در این دورهمی که بیش از 400 فعال حوزه کودک و نوجوان از سراسر ایران در آن حضور یافتند، نمایندگانی از زیست بوم حوزه کودک و نوجوان، فرصت‌های قابل اشتراک گذاری با جمع فعالان حوزه کودک و نوجوان را ارائه کردند.

استفاده از ظرفیت کانون برای ارتقای زیست بوم کودکان ایرانی

در ابتدای این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون ظرفیتی دارد که می‌توان از آن برای ارتقا زیست بوم کودک و نوجوان استفاده کرد. تجربه و دانش سرمایه کانون است که طی یک برهه زمانی 60ساله و 98 ساله در کانون زبان به‌دست آمده است و می‌تواند آن را با شما به اشتراک بگذارد. واقعیت جامعه این است که هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند به تنهایی نقش‌آفرین جدی در این حوزه باشد و هرچقدر مجموعه بزرگی باشید برای رسیدن به اهداف باید توانایی گفت‌وگو و اشتراک‌گذاری با سایران را نیز داشته باشید.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: این ظرفیت در کانون پرورش فکری در حال انجام است و به سمتی می‌رویم تا امکانی فراهم شود همه مجموعه‌ها بتوانند در بستری خود را معرفی کنند و ما بتوانیم در کنار آن‌ها ظرفیت‌های جدید خلق کنیم که هدف جدی ما است. آنچه که در این ماه‌ها تلاش کردیم این است تا درهای کانون را به روی فعالان حوزه باز کنیم و همه بتوانند از کانون به عنوان سکوی پرش برای اهدافی که دارند استفاده کنند. هرچند کار سختی است و شاید بسیاری از زیرساخت‌ها در کانون فراهم نباشد، اما اعلام می‌کنیم که آماده هستیم تمام ظرفیت‌های خودمان را برای تحقق اهداف شما که در گروه‌های خصوصی و مردمی دنبال می‌کنید، فراهم کنیم.

او افزود: ضرروت سرمایه‌گذاری هوشمند در این حوزه به روشنی دیده می‌شود و اگر ما به سمت همگرایی گروهی و شبکه‌ای نرویم از این جریان عقب می‌مانیم و در نهایت نیز این ضربه را کودکان ما خواهند خورد.

فلاح در پاسخ به این سوال که فعالان این حوزه چطور می‌توانند با کانون ارتباط برقرار کنند، گفت: از آنجایی که حجم تقاضاها بسیار بالاست، مدیریت آن نیز کار سختی است و همه هم انتظار دارند که بتوانند کارشان را به ثمر برسانند. به نظرم اگر نشست‌های تخصصی‌تری داشته باشیم و به شکل جزیی‌تر روی نکته‌ها تمرکز کنیم، نقاط قوت و ضعف بررسی می‌شود و ما را زودتر به نتیجه خواهد رساند. کانون در همه ابعاد خوب جلو آمده است اما در حوزه فناوری واماندگی جدی دارد که به‌روز نشده و در این حوزه نقش‌آفرین نیست، بنابراین نیازمند هستیم اگر کسی بتواند به ما در این حوزه کمک کند ما اعلام آمادگی می‌کنیم.

معاون فرهنگی کانون در ادامه به مراکز کانون اشاره کرد و گفت: مراکز ما محل فروش نیستند و محل فعالیت فرهنگی‌ هستند که بیشتر این فعالیت‌ها برپایه کتاب است. در حال حاضر بیش از 60 خدمت در سطح کانون داریم. اگر شرکتی وجود داشته باشد که بتواند خدماتی اینچنین به کودکان و نوجوانان ارائه دهد، قطعا ما می‌توانیم این دوستان را همراهی کنیم. ضمن این‌که در بحث فروش مستقیم نیز می‌توان از فروشگاه‌های کانون در سراسر کشور بهره گرفت و حتی می‌توان از طریق دیجی‌کانون نیز به شکل مجازی اقدام کرد. کانون ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان از آنها در این زمینه استفاده کرد. یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم این است که رقیب بخش خصوصی نباشیم و با جدیت به این سمت می‌رویم تا پشتیبان باشیم. بنابراین امکان خرید محصولات به شکل عمده و گسترده نیز وجود دارد.

استفاده از ظرفیت کانون برای ارتقای زیست بوم کودکان ایرانی

بازنگری کنیم

علی ترقی‌جاه مدیر مدرسه ارتباطات «سیمرغ» به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه کودک و نوجوان، طی سخنانی کوتاه گفت: دقیق نگاه کردن اهمیت دارد؛ اگر به اتفاق‌ها و تغییرهایی که در حوزه کودکان، خانواده، محل کار و... توجه نکنیم و متوجه تغییر ساختارها نباشیم قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. باید بدانیم کودک و نوجوان امروز در چه شرایطی در حال رشد است. ما باید دوباره به مخاطبمان به شیوه واقعی به شکل روزانه، هفتگی و ماهانه توجه کنیم. باید جامعه مخاطب‌مان را بشنویم و ورای ساختارهای ذهنی اجازه ابراز به آنها بدهیم.

او ادامه داد: در چند ماه و چند سال گذشته تغییرهای فکری و نسلی بسیاری در جامعه رخ داده است ولی اگر بخواهیم همچنان همان محصول قبلی را ارائه کنیم با شکست مواجه خواهیم شد. بنابراین باید دوباره شروع کنیم به مدام شنیدن مخاطبان در فضایی امن. شاید ما کودکان ونوجوانان را نمی‌شناسیم.

استفاده از ظرفیت کانون برای ارتقای زیست بوم کودکان ایرانی

باید زنجیره شویم

سیدمجتبی‌سادات بنیانگذار مجموعه «نبات» نیز اظهار کرد: فعالان مختلف حوزه کودک هرکدام به صورت جزیره‌ای متمرکز بر یک حوزه مشغول کار هستند و آسیبی که در طی این سال‌ها به آن رسیدیم عدم زنجیره شدن و ارتباط این اجزا با یکدیگر است. ما در بخش‌هایی قوت داریم و در بخش‌هایی به شدت ضعف داریم. فعالان این حوزه باید به بخش‌های دیگر اشراف داشته باشند و اولین بخش چرخه بازارپردازی که فرهنگ را به اقتصاد تبدیل می‌کند و چرخه مالی به ادامه مسیر آن کمک می‌کند پژوهش و مطالعه است. در این بخش بسیار ضعف داریم چرا که جریان اطلاعات روی این بخش تاثیر می‌گذارد. بخش پژوهش و مطالعه هزینه‌بر است و مراکزی مانند کانون پرورش فکری و آموزش و پرروش می‌توانند به تولیدکننده اطلاعاتی بدهند که ایده و طرح او احتمال موفقیت بیشتری داشته باشد. به عنوان فعال این حوزه می‌گویم باید به اتفاق‌های جدی نگاه کنیم. علاوه بر این فرهنگ‌سازی و ترویج آن است که در بخش خصوصی باز هم توان کار روی آن وجود ندارد و باز هم نهادهایی مانند کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌ها باید به آن ورود کنند.

استفاده از ظرفیت کانون برای ارتقای زیست بوم کودکان ایرانی

بازیابی حلقه مفقوده

حمید امامی دبیر کارگروه کودک مرکز ملی فضای مجازی نیز آخرین سخنران این مراسم بود و گفت: نسل جدید، نسل سریع و فست‌فودی است که صبر ندارد و از کاشت مستقیم به برداشت می‌رسد، در واقع حلقه مفقوده مرحله داشت است. ما در مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این هستیم تا سه مرحله پیش تولید، تولید و بازاریابی و توزیع را داشته باشیم و بار دیگر این حلقه مفقوده را باز گردانیم. همچنین امیدوارم بتوانیم فضای کودک و نوجوان را از هم جدا کنیم، چرا که این دو حوزه کاملا از هم متفاوت هستند و هیچ ربطی به هم ندارند.

استفاده از ظرفیت کانون برای ارتقای زیست بوم کودکان ایرانی

در این مراسم فعالان هرکدام در مدت زمانی مشخص به ارائه خدمات خود پرداختند تا بابی برای همکاری‌های گسترده میان فعالان حوزه کودک و نوجوان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =