فعالیت‌های کانون در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

جلسه هم‌اندیشی درباره کودکان کار با حضور رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار وزارت کشور و کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این جلسه حجت‌الاسلام میرملکی رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار وزارت کشور، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون و محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی کانون استان خراسان رضوی حضور داشتند.

فعالیت‌های کانون در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام میرملکی رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار وزارت کشور ضمن تماشای دستگاه‌های آپارات موجود در فضای ورودی و تجدید خاطرات حضور خود در کانون گفت: در کانون پرورش فکری با توجه به ابزار هنر و کتاب، کودکی متفاوتی رقم می‌خورد که به‌نوعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در دل خود دارد.

وی با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک بیان کرد: این کنوانسیون باید اقتضائات فرهنگ ملی کشورهای مختلف را در نظر بگیرد؛ به‌عنوان‌مثال یکی از نقاط بحث‌برانگیز در آن تعریف کودک در کنوانسیون است.

میرملکی تصریح کرد: نقطه عطف و تحول زندگی حاج‌قاسم به ۱۱ سالگی ایشان که کار را خارج از روستای خود تجربه می‌کند باز می‌گردد. این بدان معنا نیست که ما با کار کودک موافق هستیم؛ ولی کار و تلاش یکی از مباحث هویتی نوجوانان ایرانی است چرا که در نوجوانی باید مهارت‌آموزی کرد و ما به سنین ۱۵ تا ۱۸ سال اجازه کسب این مهارت‌ها را با عنوان کارگر نوجوان می‌دهیم. این بستر در روستا برای نوجوانان مهیا است؛ ولی در شهر به‌واسطه نوع زندگی شهری، مهیا نیست و آسیب‌های خاص خود را پدید می‌آورد.

وی افزود: سازوکار دین ما برای کسب‌وکار میدان عمل است، بدین معنا که پیامبران به‌واسطه عمل حرف می‌زنند و با نشان‌دادن عملی حرف‌ها، آن‌ها را در ذهن مسلمانان نهادینه می‌کردند.

رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار گفت: امروز آسیب‌های اجتماعی گستره بسیار وسیعی دارد و همکاری دستگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به اتفاقات بزرگی شود، لذا لازم است؛ مانند زمان جنگ مردم به کمک دستگاه‌ها بیایند تا بتوانیم در برابر این آسیب‌ها نسل امروز را محافظت کنیم. امروز یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، سواد رسانه و سواد عاطفی است که به‌عنوان حداقلی‌ترین مهارت‌ها باید به کودک و نوجوان آموزش داده شود و کانون باتوجه‌به ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند به‌عنوان یک نهاد متخصص و مرجع به کمک حلقه میانی که همان تشکل‌های مردمی است بیاید تا این مهم را محقق و بستری برای نقش‌آفرینی این کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر در جامعه باشد.

میرملکی در پایان با اشاره به نقل‌قول رهبر انقلاب بیان کرد: باید مراقب چشم اسفندیارهای خود باشیم تا بتوانیم در برابر دشمنان بایستیم.

فعالیت‌های کانون در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان نیز با ابراز خشنودی از حضور رئیس کارگروه کودکان کار در استان خراسان رضوی گفت: ما در استان دو دغدغه مهم داریم؛ یکی هویت بومی منطقه‌ای است که در راستای این دغدغه تولیداتی چون «افسانه ضحاک ماردوش» را داشتیم و سند چشم‌انداز قصه‌گویی که در راستای رسالت اصلی کانون تنظیم و در حال انجام است. دغدغه دیگر فراهم نمودن شرایط استفاده از فعالیت‌های کانون برای تمامی مناطق برخوردار و کم‌برخوردار است.

مدیرکل کانون استان با اشاره به تماشاخانه سیار کانون استان بیان کرد: کانون به مدت ۳ سال دبیری کنوانسیون حقوق کودک در خراسان رضوی را بر عهده داشت که در این ۳ سال فعالیت‌های مهارت‌آموزی ویژه کودکان و نوجوانان و مهارت‌های فرزندپروری ویژه والدین را در مناطق کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر اجرا کرد و سپس تماشاخانه سیار کانون استان گستره اجرایی این فعالیت‌ها را به مناطق کم‌برخوردار سطح استان افزایش داد.

وی افزود: کتابخانه مخصوص کودکان کار یکی از اقدامات مهم کانون استان است که در مرکز کودکان کار «همراز گلستان» محقق شد و در ادامه این کتابخانه در مجموعه‌ی «شوق زندگی» که برای کودکان کار و آسیب‌پذیر توسط دادگستری ایجاد شده بود به کار خود ادامه می‌دهد. کانون با همراهی مربیان فعالیت‌های مختلف و متنوعی برای این گروه مخاطبان متناسب با نیاز آنها اجرا می‌کند.

زره‌ساز با تأکید بر سرعت روزآمدی کودکان و نوجوانان امروز گفت: امروز نیاز است مراکز کانون روزآمد باشد تا بتواند جایگاه واقعی خود را همچون گذشته در میان مخاطبین باز یابد. ایجاد مراکز تخصصی یکی از اقدامات روزآمدی در مراکز است چرا که تخصص‌گرایی نیاز امروز است و ایجاد مراکزی مانند مرکز تخصصی سینما و رسانه (سورنا)، مرکز تخصصی تئاتر و مرکز تخصصی ادبیات باهدف توسعه و گسترش فعالیت‌های تخصصی و روزآمد کودک و نوجوان در استان محقق شده است.

همچنین محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان خراسان رضوی با ابراز خرسندی از حضور رئیس کارگروه کودکان کار اظهار کرد: اگر کودکان در دوران کودکی خود در معرض انواع هنرها و کتاب‌های مناسب قرار بگیرند در نوجوانی و بزرگسالی از بسیاری آسیب‌ها در امان خواهند بود و ما نیز در کانون با شعار پیشگیری بهتر از درمان، فعالیت‌هایی را در مراکز کانون در راستای تقویت مهارت‌های موردنیاز کودک و نوجوان به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم و هدف این فعالیت‌ها تربیت نسلی صاحب‌نظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =