کد خبر: 329400
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون پرورش فکری استان فارس با عنوان «راه تویی» در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس با موضوع «از مدینه حسن (ع) تا کربلای حسین (ع)» میزبان محمدرضا سنگری عاشوراپژوه، مصطفی رحماندوست و غلامرضا بکتاش، شاعران کودک و نوجوان کشور و اعضا و مربیان بود.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون فارس در نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس گفت: سوگواره عاشورا برنامه بسیار خوبی است که به‌صورت کاملاً داوطلبانه از سوی همکاران کانون اجرا می‌شود و همکاران نذوراتشان را به سوگواره اختصاص می‌دهند.

وی افزود: این سوگواره به‌صورت مردمی و خارج از چهارچوب و ساختار اداری پیگیری می‌شود و همین هم باعث برکت و ماندگاری این سوگواره‌ای شده که به نوزدهمین سال برگزاری رسیده است و آرام‌آرام به درخت تنومندی تبدیل می‌شود که در مجموعه کانون ریشه‌دار است.

مدیرکل کانون فارس با اشاره به وجه علمی سوگواره عاشورایی کانون فارس که باعث تمایز آن از دیگر سوگواره‌هایی که در فضای کودک و نوجوان برگزار می‌شود شده است، بیان کرد: پایه این سوگواره بر اساس موضوع تخصصی و پژوهش و مطالعه است، سخنران تخصصی در آن حضور دارد و همین هم باعث عمق و غنای سوگواره و وجه تمایز آن با دیگر برنامه‌های مشابه شده و تلاش بر این است که این فرایند ادامه داشته باشد.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

موضوع سوگواره بیستم عاشورا امام سجاد (ع) معرفی شد

سوگواره‌ی نوزدهم کانون فارس با سخنان محمدرضا سنگری ادامه یافت. سنگری شرکت‌کنندگان در سوگواره را دوستان امام حسین (ع) نامید و گفت: بهترین جای بهشت، نامش کربلاست و آنان که برای کربلا اثرآفرینی کرده‌اند در این گوشه از بهشت جای خواهند داشت.

این شاعر و نویسنده‌ی آیینی، در ادامه به ۶ خصوصیت اشاره کرد که در انسان مؤمن و باورمند وجود ندارد؛ العسر: سخت‌گیری و سخت‌انگاری، والنکد: بی‌خیر و برکت بودن، والجاجه: لجاجت، والحسد و الکذاب و البغی: ستم و بدی‌کردن.

وی در بخش دیگری از سخنانش دررابطه‌با زندگی امام حسن ‌مجتبی (ع) با شرکت‌کنندگان گفتگو و دررابطه‌با ۴ کلمه بخل، سخاوت، لئامت و کرم مواردی را بیان کرد.

سنگری با اشاره به سخنانی از امام حسن (ع) دررابطه‌با شخص مؤمن و کریم گفت: فرد کریم، ناسزا نمی‌گوید، مؤمن حریص و آسیب‌زننده به دیگران نیست و زندگی کریمانه مؤمن، با وفای به عهد همراه است.

وی موضوع سال آینده سوگواره عاشورا را معرفی شخصیت «امام زین‌العابدین (ع)» عنوان کرد که براین‌اساس، آثار سوگواره بیستم عاشورا در کانون فارس با موضوع امام سجاد (ع) خلق خواهد شد.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

سپس مصطفی رحماندوست به بیان چند خاطره پرداخت و خطاب به اعضا و مربیان گفت: دررابطه‌با عاشورا بخوانید؛ اما تکراری نخوانید؛ متن اصیل بخوانید و به اختلاف‌نظرها برسید.

به گفته‌ی رحماندوست در موسیقی و نقاشی امکان سفر خیال زیاد است و به جایی می‌رسید که تفسیر شخصی از یک اثر می‌کنید؛ اما در نوشتن شعر و داستان محدودیت‌هایی وجود دارد؛ باید بیندیشید که چطور از کلمه استفاده کنید تا برای نوشتن درباره امام حسین (ع) بتوانید برای مخاطب تفکر شخصی ایجاد کنید.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

در ادامه غلامرضا بکتاش از شاعران حوزه کودک و نوجوان نیز با اعضا و مربیان گفتگو و اشعاری را قرائت کردند.

همچنین سوگواره عاشورایی کانون فارس میزبان علی صحرابان، زهرا افتخاری و سعیدرضا کامرانی، مدیران کل قبلی و فاطمه شاطرپوری، معاون فرهنگی گذشته کانون فارس بود.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

مداحی، قصه‌گویی، پخش تصاویر و فیلم‌های منتخب آثار ارسالی به دبیرخانه، اثرخوانی اعضا و مربیان و پخش کلیپ از سوگواره‌های گذشته از دیگر بخش‌های نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس بود.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس روز پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شد.

نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون استان فارس برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =