می‌توان از هر زائر یک قصه نوشت/ استقبال پرشور کودکان و نوجوانان از دست‌سازه‌ها

کارشناس ادبی کانون ایلام مستقر در مرز مهران می‌گوید با وجود خستگی مفرط ناشی از سفر اما زائران کودک و نوجوان با شور و حرارت در ایستگاه‌ فرهنگی، ادبی کانون حضور می‌یابند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون، فرحناز چولکی کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام این روزها در ایستگاه فرهنگی، هنری  و ادبی «میهمانان کوچک امام حسین(ع)» در نقطه صفر مرزی مهران استان ایلام مستقر و مشغول فعالیت است.

او درباره میزان استقبال از تماشاخانه و ایستگاه فرهنگی،هنری و ادبی کانون در این نقطه مرزی گفت: تماشاخانه سیار در مرز مستقر است و استقبال خوبی از آن می‌شود. موکب حضرت قاسم(ع) را نیز داریم که مختص  به نوجوانان کانون است و با فاصله از تماشاخانه مشغول فعالیت است. خوشبختانه به دلیل این که مرز مهران یکی از مرزهای پرتردد است، استقبال خوبی از آن صورت گرفته و هرچه جلوتر می‌رویم حتما این استقبال بیشتر هم خواهد شد.

چولکی ادامه داد: ایستگاه ما با نام «میهمانان کوچک امام حسین(ع)» برای دومین سال است که در ایام اربعین مشغول خدمت رسانی است و با استقبال بی نظیری از سوی کودکان و نوجوانان مواجه شده است. در این ایستگاه گلچینی از زائران سراسر کشور داریم که یا از سفر برگشته‌اند و یا در حال سفر هستند و در این ایستگاه بچه‌ها دلنوشته‌های خود را برای امام شهدا می‌نویسند. سال گذشته ما این کار را انجام دادیم و در حال تبدیل آن به یک مجموعه هستیم. بخش دیگر عکس است که بچه‌ها از فضای موجود در پیاده‌روی اربعین عکاسی می‌کنند و در اختیار ما می‌گذارند و بخش دیگر نقاشی است که کودکان و نوجوانان با حضور در ایستگاه نقاشی می‌کشند.

کارشناس ادبی کانون همچنین درباره اهدای کتاب و دست‌سازه‌ها توضیح داد: اهدای کتاب، دست‌سازه، پیکسل وسربند به زائران از دیگر فعالیت‌های ما در این ایام است. دست‌سازه‌هایی که از شهرهای مختلف توسط اعضای کانون ساخته شده‌اند و در اختیار ما قرار گرفته‌اند و ما هم به کودکان ونوجوانانی که در ایستگاه حضور می‌یابند تا استراحتی کنند، اهدا می‌کنیم.

چولکی با اشاره به ارتباط برقرار کردن کودکان ونوجوانان با فعالیت‌های کانون گفت: طی مدت زمان برگزاری استقبال خوبی صورت می‌گیرد و با وجود خستگی مفرط اما بسیار پرشور و هیجان هستند. در واقع می‌توان از هر زائر یک قصه نوشت و آن را تبدیل به مجموعه‌ای از قصه‌ها کرد. بخصوص زائرانی که در حال بازگشت هستند کلی خاطره و روایت از این سفر دارند. اینجا همه مشغول کار و فعالیت هستند و کسی دلش نمی‌آید محل را ترک کند. با توجه به حال و هوای ایستگاه ارتباط خوبی صورت گرفته است. ضمن این که ایستگاهی مشابه ما در این منطقه وجود ندارد، بنابراین برایشان جالب است واز سرکنجکاوی هم که باشد سری به ما می‌زنند. اغلب بچه‌ها با کانون و فعالیت‌های آن آشنا هستند و آن‌هایی که شناختی ندارند نیز ما سعی می‌کنیم کانون را به آن‌ها معرفی ‌کنیم و این باعث شناخت بیشتر مخاطبان از کانون و فعالیت‌هایش می‌شود.

او در توضیح اهدای کتاب، سربند و پیکسل‌های کانون به زائران نیز بیان کرد: ما از کتاب‌های مختلف کانون استفاده کردیم و به بچه‌ها اهدا می‌کنیم. سال گذشته بسته‌های فرهنگی ارائه شد که هزار جلد کتاب عاشورایی بود و ما از آن‌ها استفاده کردیم. امسال نیز از کتاب‌ها و مجلات کانون که مختص به پیاده‌روی اربعین است بهره گرفتیم و همراه با پیکسل‌ها و سربندها به کودکان و نوجوانان اهدا کردیم که برایشان هم جالب و جذاب بود و هم بسیار از آن استقبال کردند.

چولکی به واکنش خانواده‌ها درباره دیدن ایستگاه فرهنگی کانون و تماشاخانه سیار نیز اظهار کرد: آن‌هایی که شناختی از کانون دارند که فعالیت‌های کانون را می‌شناسند، اما آن‌هایی که شناختی ندارند برایشان جالب است. ضمن این که بیشتر کسانی که از مرز مهران عبور می‌کنند اغلب از قشر ضعیف جامعه هستند که به دلیل نزدیکی و هزینه کمتر آن را انتخاب می‌کنند. بنابراین شاید شناختی از کانون نداشته باشند و حضور ما در ایستگاه فرهنگی ادبی، موکب کانون و تماشاخانه باعث شناخت آن‌ها می‌شود.

او در پایان گفت: مرز مهران، مرز بسیار شلوغ و پرترددی است و کودکان بسیاری از این مرز عبور می‌کنند، ما به حمایت بیشتری برای معرفی کانون نیازمند هستیم و هرچقدر ملزومات و کتاب‌های کانون بیشتر دراختیار ما قرار گیرد، به طور قطع می‌توانیم فعالیت بیشتر و گسترده‌تری داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =