تشریح جشنواره قصه‌گویی در سیمای مرکز سمنان/ قصه، ابزاری کم‌هزینه و پربازده برای تربیت و انسان‌سازی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در برنامه‌ی زنده سیمای مرکز سمنان به تشریح شیوه‌نامه‌ی اجرایی و ویژه‌برنامه‌های ستاد اربعین حسینی پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح به‌عنوان میهمان برنامه‌ی زنده رادیویی «زندگی سلام» و برنامه تلویزیونی «یه صبح تازه» سیمای مرکز سمنان صبح روز دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ به تشریح و تبیین جشنواره‌ی بیست‌وپنجم قصه‌گویی و برنامه‌های ستاد اربعین حسینی به‌عنوان دو رویداد بزرگ فرهنگی پرداخت.

ایران پیشتاز جریان قصه‌گویی در دنیاست

فلاح در گفت‌.وگوی رادیویی با اشاره به آغاز به‌کار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت: قصه و قصه‌گویی یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار است که نقش مهمی در تربیت و انسان‌سازی دارد تا جایی‌که خالق هستی‌بخش در کلام خود از قصه برای هدایت و تربیت انسان‌ها استفاده کرده‌است.

وی با اشاره به این‌که ایران یکی از پیشتازان جشنواره‌ی قصه‌گویی در دنیاست، گفت: ایران و سوئد کشورهایی هستند که بیش‌ترین سابقه را در قصه و قصه‌گویی دارند و در جشنواره‌ی امسال که فضای بسیار شادی دارد، میزبان همه‌ی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پدران و مادران و نوجوانان بالای ۱۲ سال هستیم و مرحله‌ی استانی آن هم‌زمان با سراسر کشور، آبان‌ سال جاری در سمنان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی کانون در برنامه‌ی زنده سیمای مرکز سمنان خاطرنشان کرد: بیست‌وچهار دوره از جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی گذشته است و این جشنواره در آستانه‌ی ورود به ربع قرن قرار گرفته و پختگی خاصی پیدا کرده و سابقه خوبی دارد و بخش ملی آن هم‌زمان با شب یلدا برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ۲۶ کشور در جشنواره حضور داشته و حدود ۱۲هزار اثر نیز از سراسر کشور دریافت شد و پیش‌بینی می‌شود میزان شرکت‌کنندگان و آثار جشنواره‌ی امسال بیش از این باشد و با توجه به محورهای تعیین‌شده در شیوه‌نامه‌ی اجرایی، استقبال خوب و چشمگیری در سال جاری از این جشنواره شود.

فلاح هدف اصلی جشنواره‌ی امسال را عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جریان قصه‌گویی و ارتقای این جریان به‌عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه و توجه ویژه به خانواده و نوجوانان در جریان قصه‌گویی و ترویج آن عنوان و تأکید کرد: برای این‌که بتوانیم قصه‌گویی را در خانواده‌ها احیا کنیم و والدین از قصه‌ها به‌عنوان یک ابراز کم‌هزینه؛ اما پربازده برای رشد و تربیت فرزندان خود استفاده کنند.

معاون فرهنگی کانون در ادامه‌ی سخنان خود تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی در فرهنگ و تاریخ ما سابقه‌ی جدی دارد و قرآن بیش از ۲۸۰ قصه دارد که خداوند برای هدایت و تربیت انسان‌ها از قصه استفاده کرده و در زمان فعلی خیلی‌خوب است که خانواده‌ها به سمت استفاده از قصه برای تربیت فرزندان خود برگردند.

ثبت جهانی قصه‌گویی به نام ایران

فلاح در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در جشنواره‌ی امسال فرصتی دست داد تا برای نخستین‌بار از ظرفیت قصه برای معرفی کار، کارآفرینی، شرکت‌های تجاری و محصولات استفاده کنیم، یادآور شد: جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم»، در چهار بخش «مدرن و کلاسیک»، «آیینی‌سنتی»، «زبان اشاره» و «۹۰ ثانیه» با رویکرد ارزش‌گذاری قصه‌ها با نگاه و زاویه‌ی دید جدید، امیدآفرینی، لبخند، ایمان و الهام‌آفرینی برگزار می‌شود و «قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی»، «روایت اراده (قصه‌ی کارآفرینان و صاحبان نام در عرصه‌ی کار و تلاش)»، «قصه‌های نامداران (روایت اسطوره‌ها)» و «قصه‌های آزاد»، محورهای موضوعی این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: دو جایزه ویژه به «قصه برتر با موضوع سردار سلیمانی» و «قصه برتر با تکیه بر لبخند» و یک جایزه منحصر به‌فرد به‌عنوان «نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی به شرکت‌کنندگان ایرانی و بین‌المللی به انتخاب داوران»، اهدا خواهد شد تا با این حرکت به ثبت جهانی قصه‌گویی به نام ایران پیش رویم.

معاون فرهنگی کانون کشور در بخش پایانی این گفت‌وگو درخصوص ویژه‌برنامه‌های ستاد اربعین حسینی نیز اظهار داشت: کانون پرورش فکری به‌عنوان متولی جدی حوزه‌ی کودک و نوجوان در سراسر کشور فعالیت می‌کند و در بازه‌ی اربعین که معمولاً همه در تکاپوی راه‌اندازی موکب‌ها، پذیرایی و اسکان زائران هستند و کم‌تر به کودکان توجه می‌شود، کانون در امتداد فعالیت‌هایی که سال گذشته داشته، تمرکز خود را روی فعالیت‌های مخاطبان این‌حوزه بیش‌تر کرده و در مرزهای ورودی و خروجی با برپایی موکب و استقرار تماشاخانه‌های سیار به زائران کودک و نوجوان داخلی و خارجی، خدمات و محصولات فرهنگی ارائه می‌دهد که ازجمله‌ی آن، اهدای کتاب «گام گام تا داستان سفر اربعین» از جدیدترین تولیدات کانون پرورش فکری بوده که در ۲۰هزار جلد منتشر شده است.

تشریح جشنواره قصه‌گویی در سیمای مرکز سمنان/ قصه، ابزاری کم‌هزینه و پربازده برای تربیت و انسان‌سازی

معاون فرهنگی کانون در گفت‌وگو با خبرنگاران واحد خبر سیمای مرکز سمنان و هم‌چنین برنامه رادیویی ویژه مخاطبان نوجوان که عصر دوشنبه پخش شد، درباره برنامه‌های خانواده‌محور کانون پرورش فکری، نقش قصه در زندگی فردی و اجتماعی و دعوت از نوجوانان برای شرکت در جشنواره قصه‌گویی و...، مطالبی بیان کرد.

یادآوری می‌شود بازدید از مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار روستایی کانون سرخه، مجتمع و مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک، دو و پستی سمنان، رصد خورشید با اعضای کارگاه نجوم، نشست و گفت‌وگو با اعضای انجمن شاعران نوجوان آفرینش، دیدار با جمعی از فعالان حوزه‌ی کودک و نوجوان، نشست حضوری و مجازی با کارکنان اداره‌کل و کانون زبان، مسئولان و مربیان استان از دیگر برنامه‌های معاون فرهنگی کانون در سفر به سمنان بود.

تشریح جشنواره قصه‌گویی در سیمای مرکز سمنان/ قصه، ابزاری کم‌هزینه و پربازده برای تربیت و انسان‌سازی

تشریح جشنواره قصه‌گویی در سیمای مرکز سمنان/ قصه، ابزاری کم‌هزینه و پربازده برای تربیت و انسان‌سازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =