کد خبر: 330304
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «انسان‌سازی» را مسئله اصلی نظام تعلیم‌وتربیت دانست و این مهم را نقطه تمرکز انبیا و متولیان این عرصه عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در نشست هم‌اندیشی مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش‌وپرورش استان گیلان، ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر گرامی ‌اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) اظهار کرد: آنچه در عرصه تعلیم‌وتربیت اهمیت دارد، انسان‌سازی مبتنی بر تولی‌گری، تعهد و مسئولیت‌پذیری است

معاون فرهنگی کانون کشور در تشریح این سخنان، به سیره نبی مکرم اسلام (ص) اشاره و با خاطرنشان‌کردن دشواری‌های رسالت پیامبر مهربانی‌ها در مسیر انسان‌سازی و ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها گفت: این مأموریت، فارغ از مطالبه‌گری مالی صورت گرفت و ناشی از تعهد و مسئولیت‌پذیری برای تحقق فرامین خداوندی‌ بود.

فلاح بر همین اساس نیز رسالت معلمان، مربیان و دیگر متولیان عرصه تعلیم‌وتربیت را الگوپذیری از انبیای الهی و تمرکز شبانه‌روزی بر امور تربیتی دانست و با تبیین نقش فعالان این عرصه در رقم‌زدن سرنوشت یک نسل گفت: لازم است با برنامه‌ریزی، استمرار و مسئولیت‌پذیری، خروجی مشخصی داشته باشیم.

او در همین حال، مربیان کانون را سرمایه‌ها انسانی و افرادی علاقه‌مند، متعهد، خلاق و مسئولیت‌پذیر توصیف کرد و الگوپذیری آنان از سیره عملی معصومین (ع) را از دلایل توفیق این مجموعه در جهت رشد و پرورش استعدادهای آینده‌سازان ایران اسلامی و مقابله تاراج فرهنگی نظام تعلیم‌وتربیت کشور دانست.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

رسالت نظام تعلیم‌وتربیت مقابله با تاراج فرهنگی است  

این مسئول فرهنگی در ادامه به اهمیت نقش‌آفرینی مربیان کانون و متولیان فرهنگی اشاره و با تشریح برخی چالش‌های نظام تعلیم‌وتربیت و آموزش‌وپرورش گفت: سند ۲۰۳۰ سرفصل تاراج فرهنگی است و ضرورت دارد برنامه‌های نظام تعلیم را مبتنی بر آموزه‌های ایرانی‌اسلامی به‌پیش ببریم.

معاون فرهنگی کانون درعین‌حال، جنگ شناختی دشمنان و تلاش آنان برای مدیریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را موردتوجه قرارداد و با مهم برشمردن نقش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی مربیان در تربیت مخاطبانی اهل مطالعه و پرسش‌گر گفت: این مهم، نقش به سزایی در مواجهه با تهاجم فرهنگی و بسترسازی برای کاهش سرعت و افزایش دقت و تفکر در نسل کودک و نوجوان دارد.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

ضرورت فعال‌سازی ابزار شناخت در کودک و تقویت عاملیت در نوجوان

خطر «ساخت هویت مشترک» برای کودکان و نوجوانان جوامع مختلف از سوی نظام سلطه و بهره‌گیری آنان از ابزار رسانه و تولید محتوای به‌ظاهر فرهنگی برای تحقق این هدف، از دیگر موضوع‌هایی بود که معاون فرهنگی کانون بر ضرورت مواجهه با آن تأکید کرد.

فرهاد فلاح در همین ارتباط، آگاهی مربیان را از رویدادها و خطرهای ناشی از هویت‌سازی بیگانگان ضروری خواند و با تشریح اولویت‌های کانون در ارائه جهت خوراک فکری مناسب به مخاطبان گفت: «فعال‌سازی ابزار شناخت در کودکان و تقویت عاملیت در نوجوانان»، برای پذیرش مسئولیت، تحلیل، تشخیص و اقدام درست، مأموریت کانون پرورش فکری است.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

تربیت آینده‌سازان کنشگر، از اهداف اجرای طرح ‌کانون‌مدرسه

وی اهداف عالیه کانون، فهم دقیق و مهارت مربیان این نهاد فرهنگی، چاپ کتاب‌های مناسب و تولید بیش از ۴۰۰ عنوان فیلم و پویانمایی را سرمایه‌ای بزرگ  و ظرفیتی مناسب برای کمک به نظام تعلیم‌وتربیت و تعامل با آموزش‌وپرورش ارزیابی‌کردن و افزود: اجرای طرح ملی کانون‌مدرسه نیز به‌منظور ریل‌گذاری این مسیر صورت می‌گیرد.

فلاح توضیح داد: طی سال تحصیلی پیش‌رو تلاش داریم با اجرای واقعی طرح ‌کانون‌مدرسه و تربیت مخاطبانی کنشگر، زمینه‌های نقش‌آفرینی آنان را به‌عنوان رابط کانون و مدرسه فراهم کنیم؛ این امر افزون بر کشف استعدادهای مخاطبان و فراهم‌سازی امکان نقش‌آفرینی هرچه‌ بیش‌تر دانش‌آموزان، تأثیر به سزایی در یاری‌رسانی به مربیان پرورشی مدارس و بهره‌گیری مربیان کانون از توان‌مندی اعضا خواهد داشت.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

حرکت در جهت جریان‌سازی علم و فناوری

این مسئول فرهنگی، بخش دیگر سخنان خود را به ارائه تصویری روشن از چشم‌انداز برنامه‌های کانون در مسیر جریان‌سازی علم و فناوری اختصاص داد و با یادآورشدن نقش این نهاد در تربیت جمع کثیری از شخصیت‌های برجسته طی سال‌های گذشته گفت: بنا داریم در سایه تعامل با شورای‌عالی فضایی کشور و دیگر مجموعه‌های علمی، در مسیر علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان و درگیرکردن آنان با مسائل علمی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: توجه به علوم پایه و همراه‌سازی مخاطبان با فناوری‌ها و دانش روز نیز از اهدافی است که می‌تواند زمینه معرفی کانون  را به‌عنوان مرکز ظهور و بروز استعدادهای علمی آینده‌سازان فراهم کند.

نگاه ویژه کانون به خانواده‌ها و لزوم همراه‌سازی آنان در فعالیت‌ها

او در ادامه، نگاه ویژه کانون به خانواده‌ها و همراه‌سازی آنان با برنامه‌های مربیان کانون پرورش فکری را خاطرنشان کرد و با بیان این‌که یکی از آسیب‌های جدی نظام تعلیم‌وتربیت، عدم همراهی خانواده‌ها با فعالیت‌های تربیتی است، تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف، ضرورت دارد ضمن افزایش درک تربیتی خانواده‌ها، زمینه‌های مشارکت حداکثری آنان، به‌ویژه پدران را با برنامه‌های کانون فراهم کنیم.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

قصه، بستر مناسب تربیتی است

آغاز روند برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از موضوع‌های محوری سخنان فرهاد فلاح به شمار می‌رفت و وی با «بستر تربیتی» توصیف‌کردن جشنواره قصه‌گویی گفت: قصه مؤثر، فراگیر و ارزان‌ترین ابزار تربیتی است و  به بهترین شکل ممکن از قصص قرآنی  برای هدایت انسان استفاده شده است.

وی بر همین اساس نیز برگرداندن قصه به متن و بطن زندگی خانواده‌ها را زمینه‌ساز افزایش تعامل و ارتباط‌های خانوادگی و بستری برای پاسداشت فرهنگ بومی محلی عنوان کرد و افزودن محورهای تازه و انتخاب شعار با قصه لبخند بسازیم نیز امکانی مناسب برای تشویق مخاطب و ارائه قصه از زاویه جدید محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی کانون همچنین به زیرساخت‌های خدادادی استان گیلان پرداخت و با مهم ارزیابی‌کردن بهره‌گیری از این موهبت‌های طبیعی گفت: لازم است برای استفاده مؤثر از سواحل و تفرجگاه‌ها، نقشه راه و طرح فرهنگی داشته باشیم و در قالب قصه و بهره‌گیری از زبان و گویش محلی به معرفی هرچه بهتر این داشته‌ها کمک کنیم.

اکران پویانمایی «بچه‌زرنگ» فرصتی طلایی برای فعالان فرهنگی 

این مسئول، بخش دیگر صحبت‌های خود را به تولید پویانمایی بچه‌زرنگ و توفیق آن در عرصه‌های مختلف اختصاص داد و افزود: بازارپردازی، از شاخصه‌های این اثر هنری است که در قالب فیلم و سریال به مخاطبان عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش داریم افزون بر ارائه تسهیلاتی چون: اختصاص سالن نمایش و بلیت نیم‌بها، فرصتی طلایی برای دستگاه‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه فرهنگ ایجاد کنیم.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان  در همین زمینه، تأکید ویژه وزیران پیشین و فعلی آموزش‌وپرورش بر لزوم هم‌گرایی فرهنگی را یادآور شد و برگزاری نشست‌های مسئولان نظام تعلیم‌وتربیت در استان‌ها و بسترسازی برای خدمات تربیتی مؤثر به مخاطبان را دستاورد این دیدگاه‌های هم‌افزا عنوان کرد.

گستره اجرای طرح کانون‌مدرسه افزایش می‌یابد

اجرای موفق طرح ‌کانون‌مدرسه در ۱۱ مرکز فرهنگی هنری کانون گیلان طی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و مشارکت سازنده مسئولان آموزش‌وپرورش استان نیز از رهاوردهای این هم‌گرایی فرهنگی اعلام شد و میرعظیمی با تأکید بر نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان مکمل نظام تعلیم‌وتربیت استان گفت: طی سال تحصیلی جاری افزایش گستره اجرای این طرح در تمامی شهرستان‌های استان را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان گیلان همچنین، از ظرفیت‌های گسترده و سرمایه‌های انسانی متعهد و متخصص کانون اشاره و با بیان این‌که کار فرهنگی بی‌منت، رسالت کانون پرورش فکری است، افزود: عمق‌بخشی به آموزش‌ها و ماناسازی آموخته‌های دانش‌آموزان، ثمره تعامل با آموزش‌وپرورش است و به تربیت نسلی متعهد، متخصص و گره‌گشا کمک می‌کند.

این مدیر فرهنگی، سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در ارتباط با ضرورت افزایش و تعمیق فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را چراغ متولیان عرصه فرهنگ دانست و با تأکید بر لزوم جذاب‌سازی فعالیت‌های کودک و نوجوان محور گفت: در سایه تعامل روزافزون کانون پرورش فکری و آموزش‌وپرورش شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه هستیم.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

قصه‌گویی به جریان فرهنگی تبدیل شود

آغاز فرایند برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون و تبیین نقش قصه به‌عنوان یک ابزار مناسب تربیتی، از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان میرعظیمی به آن اشاره شد و وی با خاطرنشان‌کردن کارکردهای دیروز و امروز قصه‌گویی در ایجاد پیوندهای میان‌نسلی و آشناسازی نسل کودک و نوجوان با داشته‌های فرهنگی اظهار کرد: در گذشته، قصه به‌عنوان ابزار آموزشی و فرصتی برای گردهمایی خانواده‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت و این روزها افزون بر کارکردهای یادشده ‌می‌تواند در جهت مأنوس‌سازی هرچه بیش‌تر آینده‌سازان  فرهنگ غنی ‌ایرانی‌اسلامی، معرفی اسطوره‌های کشور و آشناسازی مخاطبان با افراد موفق و کارآفرین مورداستفاده قرار گیرد.

مدیرکل کانون استان گیلان در همین‌حال، به روند برگزاری و مشارکت و همراهی علاقه‌مندان با این رویدادبین‌المللی طی سال‌گذشته پرداخت و با تاکید بر این مهم که رسالت کانون کشف و پرورش استعدادها است، تصریح‌کرد: برای نیل به این هدف و افزایش حداکثری مشارکت برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری از تعامل و همراهی تمامی مجموعه‌های فعال در این عرصه استقبال‌می‌کنیم.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ثمره ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

سیدجلیل میرعظیمی دیگر بخش سخنان خود در این نشست را به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های کانون در زمینه بسط و گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی اختصاص داد و با اشاره با اجرای طرح «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» گفت: از روز ادبیات کودک و نوجوان تا هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال ۱۴۰۲، شاهد ارسال بیش از ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون هستیم.

وی توضیح داد: این طرح هدف‌مند باهدف غنی‌سازی منابع مطالعاتی کتابخانه‌های کانون کلید خورد و در مرحله نخست بیش از ۱۳ هزار جلد کتاب،  اسباب‌بازی و بازی فکری به مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان ارسال شد.

او این حرکت فرایندمحور که با تلاش مدیرعامل و دیگر مسئولان کانون کشور صورت گرفت را مبارک، بسترساز نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی و زمینه‌ساز آگاهی‌بخشی به مخاطبان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه نسل کودک و نوجوان دانست و تأکید کرد: ضرورت دارد برای نیل به این هدف، سرمایه‌گذاری کنیم.

انسان‌سازی، مسأله اصلی تعلیم و تربیت است

لزوم تولید آثار فاخر فرهنگی برای ارائه آموزه‌های دینی و اخلاقی

سیدجلیل میرعظیمی، تولیدات فاخر فرهنگی در کانون را از دیگر محورهای سخنان خود قرارداد و با اشاره به تولید پویانمایی «بچه‌زرنگ» و موفقیت‌های این اثر در جشنواره‌های مختلف اظهار کرد: انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی و اخلاقی به مخاطب، از اهداف تولید این اثر است و بر همین اساس، اکران این پویانمایی در سینماکانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی همچون: آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

مدیرکل کانون گیلان در پایان سخنان خود تأکیدی دوباره بر ضرورت تربیت نسلی باورمند و نقش‌آفرین به‌عنوان سرباز امام‌زمان (عج) داشت و با خاطرنشان‌کردن سخنان اخیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پیرامون نزدیکی به قله‌ و لزوم استقامت و امیدواری گفت: امیدآفرینی و رقم‌زدن اتفاق خوب در عرصه نظام تعلیم‌وتربیت کشور را رسالت می‌دانیم و برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =