فلاح: حضور پررنگ پیش‌کسوتان ادب در کنار نوجوانان بیشتر شود/ یوسف‌زاده: در بخش مالی نیز نگاهمان فرهنگی است

معاون فرهنگی کانون در نشست «شهریار شعر و شهریور» به حضور پیش‌کسوتان و استادان اهل قلم در کنار نوجوانان اشاره کرد و گفت: هرچه استادان اهل فن در کنار نوجوانان بیشتر قرار گیرند برای نوجوانان ثمره و رونق بیشتری به همراه خواهد داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست «شهریار شعر و شهریور» به مناسبت پاسداشت روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار به همت مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور جمعی از مدیران فرهنگی کانون، شاعران پیش‌کسوت و نوجوان برگزار شد. فرهاد فلاح معاون فرهنگی، هادی یوسف‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع کانون، فروهر معدنی مدیرکل مرکز آفرینش‌های فرهنگی، مجتبی حاذق سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، فاطمه طارمی مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون، حسین تولایی شاعر و کارشناس ادبی کانون، مریم اسلامی شاعر و کارشناس ادبی، مریم کوچکی نویسنده و کارشناس ادبی از جمله مدیران و کارشناسان حاضر در این جلسه بودند.

فلاح: حضور پررنگ پیشکسوتان ادب در کنار نوجوانان بیشتر شود/ یوسف‌زاده: در بخش مالی نیز نگاهمان فرهنگی است

شهریار، چهره نام‌دار فرهنگ و ادب

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون در سخنانی به روز شعر و ادب پارسی اشاره و بیان کرد: یکی از سبک‌های ادبی و فرهنگی که مقام رهبری دارند این است که متناسب با مناسبت‌ها مطالعه می‌کنند. من هم سعی کردم این کار را سرلوحه کار خود قرار دهم و در این چند روز تاملاتی درباره شهریار شاعر ایران زمین داشتم تا بدانم چه داشت تا به این اندازه تأثیرگذار شد و روز شعر و ادب پارسی به نام او رقم خورد.

او به بالا بودن سطح رضایت‌مندی شهریار از زندگی اشاره کرد و افزود: آن چیزی که از زندگی شهریار می‌توان دید بالا بودن سطح رضایت‌مندی از زندگی است. هر شاعری این سطح رضایت‌مندی را داشته باشد شعرش حائز متانت و عمق بیشتری است، چرا که فضای زندگی او فضای جذابی خواهد بود. شاعر باید فضای زندگی‌اش آرام و با نشاط باشد. فضای ذهنی و روحی شاعر یا کسی که اهل ادب است یا حتی فیلسوف است اگر آرام نباشد نمی‌تواند برون‌داد خوبی داشته باشد. این در شهریار بسیار دیده می‌شود و اگر کسی زندگی او را مطالعه کند متوجه این امر خواهد شد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی موجب می‌شود تا سطح رضایت‌مندیمان از زندگی بالا باشد. قطعاً کسی نمی‌تواند همه آنچه را طالب است در اختیار داشته باشد، اما اینکه چطور می‌توان در کنار تمام مشکلات سطح رضایت‌مندی را بالا برد یک فرمول دارد. یک خط کسری وجود دارد که در بالای آن توقع‌ها است و در پایین آن امکان‌ها، هرچه این دو تناسب بیشتری با یکدیگر داشته باشند خروجی آن که رضایت‌مندی است بالاتر خواهد بود.

معاون فرهنگی کانون همچنین گفت: در زندگی شهریار اولین چیزی که دیده می‌شود شکرگزاری بالای اوست، ضمن این‌که بسیار مقتصد و قانع بود. بسیار انسان عاطفی بود و وابستگی به دوستانش بالا بود، تا حدی که نام فرزندانش را براساس نام دوستان خود انتخاب می‌کرده است. از سوی دیگر شعر شهریار تاریخ انقضا ندارد و ویژگی دیگر او این بود که کسی را نمی‌یابید که بهره‌ای از شعرهای شهریار نبرده باشد. روح بلند آدم‌هاست که موجب می‌شود قلم و اثرشان مانا شود. هر چه شکرگزار باشید برکت و تأثیرگذاری بالا می‌رود. شهریار اشعارش به ۸۰ زبان زنده دنیا منتشر شده است و کسی را نداریم که اینچنین اشعارش ماندگار شده باشد. شهریار صرفاً ادیب نبود، با ادیب بودن نمی‌توانید کامل باشید باید از خودتان نور داشته باشید تا نور ببخشید و شهریار از آنجایی که حافظ قرآن بود شعرش تفاوت جدی با اشعار دیگر شاعران دارد. کودکان و نوجوانان ما اگر با این اسطوره‌ها آشنا شوند قطعاً برایشان جذاب خواهد بود. متأسفانه ما در این بخش آنچنان جدی کار نکرده‌ایم و این جایش بسیار خالی است.

او افزود: شهریار عارف مسلک بود و توجهی که به اهل بیت علیه‌السلام دارد بسیار است. او در اشعار خود ۶۰۰ نام را برده است که در صدر آن «علی» است و این ارادی نیست. شهریار نسبت به مسائل اطراف خود نیز غافل نبوده است و در همه جوانب واکنش داشته است. همچنین او جدای از نوآوری که داشت، بسیار سنتی بود و کنار هم قرار دادن این دو وجه کار آسانی نیست. شهریار درک اجتماعی و حتی بین‌المللی داشت و نسبت به مسائل موضع‌گیری می‌کرد.

فلاح در ادامه و خطاب به همکاران خود گفت: این فعالیت‌های ادبی باید انعکاس بیشتری داشته باشند و هر چه بتوان این نشست‌ها را عمومی‌تر کرد و در دسترس‌تر قرار داد قطعاً بهتر خواهد بود و اتفاق‌های بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. بحث تربیت نوقلم‌ها را جدی گرفته‌اید، اما باید بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری شود و زمینه حضور استادان در جلسه‌هایی از این دست بیشتر شود و استادان اهل فن در کنار نوجوانان قرار گیرند تا حضور در این جلسات برای نوجوانان پررونق‌تر شود.

فلاح: حضور پررنگ پیشکسوتان ادب در کنار نوجوانان بیشتر شود/ یوسف‌زاده: در بخش مالی نیز نگاهمان فرهنگی است

نگاهمان فرهنگی است

هادی یوسف‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع کانون نیز در سخنانی گفت: در جمع نویسندگان و شعرا صحبت کردن کار سختی است، اما به نوبه خودم از همکارانم که این مراسم را برگزار کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. جشنواره آفرینش (داستان‌های دیار) رویداد بسیار خوبی بود و امیدواریم که پسران نیز در این امر حضور جدی‌تری داشته باشند. نگاه ما در کانون کیفی است تا کمی و اگر بتواند دو شاعر و نویسنده خوب در سال تربیت کند و تحویل جامعه دهد برای من که معاونت توسعه و مدیریت منابع کانون را برعهده دارم جای بسیار خوشحالی است.

او ادامه داد: ما همه در بخش مالی نگاهمان فرهنگی است و خداوند را شاکریم که در یک دستگاه فرهنگی کار می‌کنیم. نصف عمر من در کانون گذشته است و از این بابت بسیار خوشحالم.

فلاح: حضور پررنگ پیشکسوتان ادب در کنار نوجوانان بیشتر شود/ یوسف‌زاده: در بخش مالی نیز نگاهمان فرهنگی است

درخشش دختران اثرگذار در جشنواره دیار

حسین تولایی که دبیری سومین جشنواره داستان آفرینش را برعهده داشت نیز، گفت: ما درست یک‌ماه پیش در چنین زمانی افتتاحیه سومین جشنواره داستان‌های دیار را برگزار کردیم و پخش این مستند ما را به یاد خاطرات انداخت. من معتقد به کار شبکه‌ای در کانون هستم و اردوی سه روزه دیار مصداق این امر بود.

او افزود: همواره به نوجوانانی که در انجمن‌های ادبی کانون حضور دارند می‌گویم که با درخشیدن شما من هم روشن می‌شوم و به یاد داشته باشید از لحظه ارسال فراخوان به استان‌ها تا پایان آن‌که آثار به شکل کتاب منتشر می‌شود، همه هدفشان ایجاد یک حال خوب در شماست. از مدیران کانون بسیار ممنونم که رویدادی را که یک سال به دلیل بیماری کرونا زمین مانده بود، درست در زمانی که گرد ناامیدی پاشیده می‌شد و مدام از طریق رسانه‌ها حرف‌های ناخوش شنیده می‌شد و این کسالت به کانون هم رسیده بود، سبب شدند تا چرخ آن به گردش درآید و دختران فعال و اثرگذار جامعه در این رویداد بدرخشند. از شهرهای مختلفی دختران در این اردو حضور داشتند و بعضی از آن‌ها ساعت‌ها راه را طی کردند تا به اردو برسند. از همه افرادی که در مرکز آفرینش‌های ادبی در یک سال گذشته همراه ما شدند تا این جشنواره برگزار شود و به نتیجه برسد نیز ممنونم.

در ادامه این مراسم مستند مراسم پایانی سومین جشنواره «داستان آفرینش» به نمایش درآمد و از زحمت‌های هادی یوسف‌زاده قدردانی شد.

همچنین حبیب نظاری شاعر، فهیمه مقربی مربی ادبی مرکز نیمروز سیستان و بلوچستان، غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان، مهدی مردانی کارشناس ادبی کانون قزوین، فاطمه ناظری از مرکز آفرینش‌های ادبی، زهرا پردل از زاهدان، طاهره شهابی از تهران، خاتون حسنی از قزوین، محدثه الماسی کارشناس ادبی خوزستان، محبوبه میری مربی ادبی سیستان و بلوچستان، زهرا شفیعی از تهران، اکرم‌سادات هاشمی‌پور، بابایی و مریم علایی از تهران از جمله شاعران و مربیان ادبی کانون بودند که در این جلسه به خوانش اشعار خود پرداختند.

محمدحسین نجمی از مرکز رباط کریم، زینب محمدی از مرکز شهر قدس، سارا پورعبدالله از مرکز شماره ۲۵ کانون تهران، مهسا دستخوان از کانون یزد، زهرا طالبی، سیدیاسین موسوی و امید خانی از کانون تهران، محراب راهواره از گلستان نیز از جمله اعضای حاضر در جلسه و مراکز کانون در استان‌ها بودند که به صورت آنلاین اشعار خود را خواندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =