گفتن از سختی‌های اسارت سخت است

کتاب «هشت سال و سه ماه و بیست‌ و یک روز» نوشته فرزانه ایران‌نژاد با حضور احمد یوسف‌زاده و چند تن از بیست‌ و سه نفر آزاده شهر سیرجان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نقد و بررسی کتاب فرزانه ایران‌نژاد مربی‌مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیرجان که خاطرات منصور محمودآبادی کم‌سال‌ترین آزاده دفاع مقدس است، بهانه‌ای شد تا سرپرست و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و مربیان و اعضای کانون سیرجان در جمع چهار نفر از آن بیست‌و سه نفر و تعدادی دیگر از رزمنده‌های سال‌های رشادت و جانفشانی حضور یابند و لحظاتی کوتاه از سال‌های طولانی اسارت مرور شود.

گفتن از سختی‌های اسارت سخت است

بنابر این خبر، صبح ۹ مهر ۱۴۰۲ فضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیرجان با حضور احمد یوسف‌زاده، عباس پورخسروانی، رضا امام‌قلی‌زاده و منصور محمودآبادی عطر صبوری و تحمل رنجی به مدت هشت‌سال و چند ماه و چند روز گرفته بود.

هم‌سلولی‌های از برادر نزدیک‌تر درحالی‌ که با نگاه‌های عمیق و مشتاق روی هر چه مقاومت و صبر را سفید کرده بودند، امیدوار و آرام گفتن از اسارت را برای ساختن پل ارتباطی محکمی بین خودشان و نوجوانان نسل امروز ضروری دانستند و با نجابت و دلسوزانه واگویه‌های خاموش و شخصی‌شان را مکتوب و بیان می‌کردند.

این در حالی‌ است‌ که، اکبر خدادادی سرپرست کانون استان با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا به ویژه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی درباره پرداختن به خاطرات رزمندگان گفت: دفاع مقدس یک گنج بی‌پایان است که می‌تواند برای نسل امروز غرورآفرین و قابل الگوبرداری باشد.

 وی ادامه داد، کتابی که امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد حکایت رشادت‌های آزاده‌ای است که در زمان اسارت تنها ۱۳ سال داشته و نوجوانان امروز ما باید این مهم را بدانند که می‌توان نوجوان بود و برای حفظ ارزش‌های متعالی تاریخ‌ساز شد و اتفاقات بزرگ کشور را رقم زد.

وی در بیانی طنزآلود ادامه داد:  ما با حمایت از کتاب‌های خوب دفاع مقدس نباید بگذاریم کتاب‌ها به اسارت کتابخانه‌ها بروند. با توجه به‌ اینکه راوی این کتاب یکی از ۲۳ نوجوانی است که در کتاب اردوگاه اطفال حضور داشته و کانون پرورش فکری هم با تولیداتش از جمله  فیلم سینمایی «یدو» موضوع دفاع مقدس را به ‌ صورت ویژه دنبال می‌کند، برآنیم که این ۲۳ نفر که کار بزرگی در اسارت انجام داده‌اند به عنوان الگو در استان کرمان بیش از پیش به‌ نوجوانان شناخته شوند.

خدادادی در ادامه از تلاش‌های نویسنده کتاب فرزانه ایران‌نژاد که از مربیان کانون است سپاسگزاری کرد و گفت:  نویسنده توانسته در کنار حفظ صداقت وجوه فنی را به خوبی حفظ کند و اثری جذاب به ویژه برای نوجوانان تولید کند و به جاودانگی خود و اثر کمک کند.

فرزانه ایران‌نژاد درباره روند نوشتن این کتاب بیان کرد:  من با لحظه‌لحظه زندگی و خاطرات منصور محمودآبادی زندگی کردم و اشک ریختم.  این کتاب پر از احساس مادرانه من نسبت به منصور ۱۳ ساله است.

احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب «آن بیست‌وسه نفر» با اشاره به قسمتی از کتاب ایران‌نژاد که «منصور محمودآبادی اولین‌ شب بعد از آزادی و رفتن مهمان‌ها روی پای مادرش به خواب می‌رود و بعد از دو ساعت بیدار شدن متوجه می‌شود مادرش حرکت نکرده تا او بیدار نشود» گفت : با اینکه این خاطره را قبلا شنیده بودم اما خواندن مجدد آن با قلم خانم ایران‌نژاد اشک مرا درآورد و این نشان‌دهنده قلم توانای نویسنده در بیان اتفاق است.

منصور محمودآبادی شخصیت اصلی کتاب هشت سال و سه ماه و بیست‌ویک روز خود را قطره‌ای از دریای رزمندگان و مدافعان میهن دانست و اظهار داشت: ایمان و مقاومت ما در مقابل شکنجه‌ها و سختی‌ها اول به خاطر نظر خداوند و بعد نان حلال سفره پدر و مادرمان بود.

وی افزود:  گفتن از سختی‌های اسارت سخت است اما حیف است خاطرات ما در کالبد و ذهن ما بماند و از بین برود.  نسل جدید به این خاطرات نیاز دارد.  بچه‌های امروز نباید فراموش کنند که ایرانی هستند و باید دلشان برای ایران بسوزد و اصالت خودشان را حفظ کنند.

محمودآبادی خانم ایران‌نژاد را تشویق‌کننده و محرک اصلی برای بیان خاطراتش دانست و گفت: خوشحالم که این کتاب نوشته شده و سرمایه بزرگی برای من محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست محمدعلی ایران‌نژاد مدیرعامل موسسه فرهنگی‌هنری معراج اندیشه گل‌گهر سیرجان تشریح کرد:  ایمان، آرمان‌خواهی و حفظ خود امری بی‌بدیل در کل تاریخ است اما پرداختن به صورت گاهی اصل موضوع، انگیزه‌ها و چراها را به فراموشی می‌برد. ایمان، دلدادگی و احساس تکلیف در آزادگان در حد اعلای مرزهای معصومیت بوده و باید بیشتر به آن توجه شود.  در قضیه آزادگان هم حوادث همواره خوب مرور شده اما مسائل انتزاعی و پشت قصه و انگیزه‌ها رها شده است.

همچنین بیان نظرات نوجوانان حاضر در نشست و دیگر حاضران و تقدیر از نویسنده و آزادگان مهمان قسمت پایانی این مراسم بود.

گفتن از سختی‌های اسارت سخت است

گفتن از سختی‌های اسارت سخت است

گفتن از سختی‌های اسارت سخت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =