دو پنجره رو به «ماچراغ» گشوده شد

آیین ادبی «دوپنجره» با عنوان «سلامی دوباره»، به میزبانی مرکز رستم‌آباد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد و طی آن مجموعه شعر «ماچراغ»، اثر حمیراخدابنده، شاعر و نویسنده گیلانی مورد نقد و بررسی قرارگرفت.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، «دوپنجره» آیین ادبی است که‌ به منظور فراهم‌سازی فرصت هم‌نشینی نوقلمان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شاعران، نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات برگزارمی‌شود.

این آیین در کانون استان گیلان با عنوان «سلامی‌دوباره» سال‌هاست که پذیرای صاحب‌نظران عرصه ادبیات ایران و آینده‌سازان ایران اسلامی است و نقشی مهم در ظهور و بروز استعدادهای شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و هم‌چنین، فرصت‌سازی برای حضور موثر آنان در جامعه داشته و دارد.

این درحالی‌است که هفته ملی کودک سال ۱۴۰۲ نیز بهانه‌ای دیگر برای برگزاری این نشست با حضور فراهم‌کرد و در این میان، اعضای علاقه‌مند کانون ضمن ارایه آثار، بیش از پیش  با شخصیت و آثار حمیراخدابنده دوگاهه، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی گیلانی آشناشدند.

دو پنجره رو به «ماچراغ» گشوده شد

دو پنجره رو به «ماچراغ» گشوده شد

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز سخنان خود دراین نشست را با مرور روزهای عضویت در مرکز شماره ۱ کانون رشت آغازکرد و مطالعه کتاب و هم‌نشینی با صاحب‌نظران عرصه ادبیات را از عوامل موثر در مسیر افزایش علاقه‌مندی‌ها به سُرایش و نگارش  و بروز استعدادها برشمرد.

حمیراخدابنده دوگاهه درهمین‌حال، به معرفی برخی از آثار خود در زمینه‌های مختلف پرداخت و با اشاره به چگونگی سُرایش اشعار کتاب «ماچراغ» گفت، این اثر، مجموعه اشعار کودکانه به زبان رودباری است و لزوم خلق اثر در این زمینه به خوبی احساس‌می‌شد.

نویسنده کتاب ادبیات کودک در گیلان، هم‌چنین، اصالت رودباری خود را در سُرایش این اثر تاثیرگذار دانست و افزود: پاس‌داشت زبان مادری و فرصت‌سازی برای کودکان و نوجوانان این دیار جهت مطالعه آثاری به گویش و زبان محلی، ازدیگر عوامل در خلق این مجموعه به‌شمارمی‌رفت.

شاعر مجموعه اشعار«با تو تا غزل»، «ترنم و ترانه» و «چَم‌چمه»، در ادامه به پرسش‌های حاضران در ارتباط با این ماچراغ پاسخ‌گفت و به نقد و بررسی آثار نوقلمان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان پرداخت.

براساس این گزارش، برپایی کارگاه ادبی «نوشتن خلاق» از سوی طاهره نژادغلامی، مربی ادبی کانون استان گیلان و اهدای جایزه به کلیه حاضران درآیین ادبی «دوپنجره» پخش پایانی این نشست در روز ۱۶ مهر ۱۴۰۲ محسوب‌می‌شد.

دو پنجره رو به «ماچراغ» گشوده شد

دو پنجره رو به «ماچراغ» گشوده شد

دو پنجره رو به «ماچراغ» گشوده شد

گفتنی‌است، ویژه‌برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک با شعار« کودکی‌بهتر، زندگی بهتر»  از ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ در سراسر کشور درحال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =