برگزاری نشست تخصصی «کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت» در کانون خوزستان

نشست تخصصی «کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت» به میزبانی کانون خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نشست تخصصی «کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت» را روز سه‌شنبه  ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور مهناز بهادری، متخصص روانشناسی سلامت و جمعی از کارشناسان و مربیان مراکز استان در محیط اسکای روم معاونت فرهنگی برگزار کرد.

مدرس روانشناسی سلامت با توجه به هرم نیازهای مازلو، هر کدام از نیازها را شامل نیاز زیستی، نیازامنیتی، نیاز اجتماعی، نیاز به احترام و منزلت و نیاز به خود شکوفایی و خودانگیزشی کودکان را به اختصار توضیح دادند.

وی در ادامه گفت: در هرم مازلو نیازها به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ نیاز اول، نیازهای کمبود که به راحتی حس می‌شوند و انسان به صورت غریزی به دنبال آن‌ها خواهد رفت مثل غذا، امنیت، آب و… بنابراین قدرت زیاد این نیازها، باعث شده که برای هر انسانی در اولویت قرار داشته باشند.

 بهادری تصریح کرد؛ زمانی که نیازهای کمبود برای انسان مرتفع شد ناخواسته به دنبال نیازهای دیگری می‌رود که به آن نیازهای وجودی گفته می‌شود و در واقع این نیازها به دلیل آن که در سطح بالاتری هستند از نوع کمبود به حساب نخواهند آمد، بلکه نشان دهنده تمایل انسان به بودن و رشد خواهند بود.

میهمان این نشست نظم در خانواده، ابراز احساسات به فرزندان و گفت‌وگوی سالم بین اعضای خانواده را از جمله مواردی دانست که در تکیم خانواده تأثیر بسزایی خواهند داشت.

مدرس نشست تخصصی «کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت»، یکی از وظایف مهم والدین در دوران کودکی را آموزش «نه» گفتن به فرزندان اعلام کرد و افزود؛ این پدر و مادر هستند که باید برای داشتن فرزندی سلامت از نظر روحی و جسمی این مهارت را به صورت جدی به کودک خود آموزش دهند تا کودک بتواند به راحتی در مقابل درخواست‌های غیرمنطقی دیگران نه بگوید و به طوری که همین کودک نیز در آینده به فردی تبدیل خواهد شد که اگر کسی از او خواسته‌ای داشته باشد و آن درخواست باارزش‌ها و توانایی او تضاد داشته باشد، به آسانی آن را رد می‌کند.

طبقه‌بندی اولیا به والدین سهل گیر، سخت‌گیر، متعادل و مقتدر و توصیف هر طبقه با ذکر مثال از دیگر مواردی بود که توسط میهمان برنامه به آن پرداخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =