مهم‌ترین وظایف حراست؛ ارتقای کیفیت کاری نیروها، ممانعت از ورود در مسیرهای حاشیه‌ساز و ایجاد همبستگی

مراسم افتتاحیه دوره آموزشی‌توجیهی مسئولان و کارشناسان حراست با عنوان «نبی رحمت(ص)» با حضور حامد علامتی و معاونان کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، دوره‌ی آموزشی‌توجیهی «نبی رحمت(ص)» ویژه مسئولان حراست استان‌ها و کارکنان دفتر مرکزی با جلسه تعاملی مدیرعامل کانون پرورش فکری و معاونانش برگزار شد.

مهم‌ترین وظایف حراست؛ ارتقای کیفیت کاری نیروها، ممانعت از ورود در مسیرهای حاشیه‌ساز و ایجاد همبستگی

حامد علامتی ضمن قدردانی از تلاش‌های روح‌اله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست کانون بیان کرد: در روزهایی به سر می‌بریم که هم شیرین است و هم تلخ، شیرین به دلایل، پیروزی جبهه‌ی مقاومت و برتری حماس و حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی، حضور روحانی برجسته شیعه و رهبر شیعیان نیجریه، شیخ زکزاکی در ایران و منویات باصلابت و هوشمندانه مقام معظم رهبری درباره حوادث اخیر و تلخ به دلیل کشتار ددمنشانه رژیم صهیونیستی به‌ویژه در خصوص کودکان و نوجوانان که روزهای سنگینی را برای جهان اسلام رقم می‌زند.

وی افزود: رژیم غاصب روزبه‌روز روحیه درندگی خود را  بیشتر نشان‌ می‌دهد و در عین‌ حال، طبق گفته حضرت آقا که فرمودند این زلزله ویرانگر، غیرقابل‌ترمیم است از سمت حماس زلزله شدیدی برای اسرائیل رقم خورد و هیمنه پوشالی این رژیم جعلی خودش را نشان داد.

علامتی ادامه داد: در پی این اتفاق‌ها و به دنبال فرمایش‌های حضرت آقا دیدیدم که ایران بر روی مواضع خودش ایستاد.

علامتی با بیان اهداف مجموعه حراست تصریح کرد: تشکیل حراست یکی از تدابیر حضرت امام بود که در اوایل انقلاب به چند دلیل انجام شد. مهم‌ترین آن‌ها ارتقای کیفیت کاری نیروها، ممانعت از ورود در مسیرهای حاشیه‌ساز، ایجاد همبستگی کلان سازمان در رسیدن به اهداف سازمانی بود.

وی گفت: اگر همبستگی در سازمانی ایجاد شود بخشی از آن حاصل زحمات و حضور حراست است؛ در دوره‌ی جدید فعالیت‌های کانون ارتقای کیفیت و همبستگی کانون را پس از نظر خدا و شهدا، وام‌دار روح‌اله عباسی‌نژاد هستیم.

مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد: رویکرد ما در مجموعه فرهنگی پیشگیری در تمام ساحت‌ها است، در همین راستا هشدار نظارتی را یک امر مثبت می‌دانم. برای مثال مدیر دفتر مرکزی حراست با هشدار نظارتی صحیح دخالت در تصمیم نمی‌کند؛ ولی با نگاه دقیق موجب پیشگیری می‌شوند.

علامتی با اشاره بر نقش مهم کانون در عرصه فرهنگ کشور بیان کرد: امروز می‌بینیم توجه رسانه‌ها و شبکه‌های معاند معطوف به کانون است، علت این امر عملکرد درست و کار خوب این مجموعه است. باید بدانیم هرچه حساسیت‌ها بر روی مجموعه‌ای افزایش می‌یابد نیاز است به اقتضای آن، مراقبت‌ها نیز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: استانداردسازی و وحدت‌رویه‌ باید در حراست استان‌ها رعایت شود؛ یعنی جدای مسائل زیست‌بوم و فرهنگ محلی باید سعی شود تا با موارد مشابه در دو شهر، دو تصمیم مشابه نیز گرفته شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری ضمن تشکر از روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست، برای انتقال حس صیانت به نیروی انسانی، خطاب به مدیران حراست استان‌ها گفت: بر قوانین، مقررات و احکام شرعی تسلط پیدا کنید که یکی از ابزارهای مدیریت است. مورد مهم دیگر داشتن رویکرد فرهنگی است، توجه کنید روحیه فرهنگی به معنی مماشات نیست؛ ولی آلودگی‌ها را با دستمال تمیز پاک کنید نه با دست‌های آلوده.

مهم‌ترین وظایف حراست؛ ارتقای کیفیت کاری نیروها، ممانعت از ورود در مسیرهای حاشیه‌ساز و ایجاد همبستگی

زیست معنوی نیروهای حراست

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری بیان کرد: خداوند ذات کاملی دارد و به اقتضای این امر موجودی که خلق می‌کند نمی‌تواند ناقص باشد، و کامل‌ترین بنده‌اش پیامبر اکرم(ص) است. پیامبر مخلوق کامل آفریدگار است و ما همه از نور ایشان هستیم. حال پرسشی که مطرح می‌شود؛ این است که پیامبر به‌عنوان کامل‌ترین و معصوم‌ترین فرد هستی چرا دائماً استغفار می‌کردند؟ سخیف‌ترین جوابی که برای این سؤال می‌توان داد این است که مقصود آن بزرگوار آموزش این امر به دیگران بوده است؛ این جسارت بزرگی است که بگوییم معصوم‌ترین فرد هستی قصد داشته با تمارض به مردم درس دهد.

وی ادامه داد: یکی از جواب‌هایی که به این سؤال داده‌اند این است که قرارگرفتن در محیط آلوده ناخودآگاه انسان را آلوده می‌کند، البته که پیامبر آلوده نمی‌شوند؛ ولی اگر در معرض خبرهای بد، آلودگی و شک قرار بگیریم ممکن است درونمان، گرفتگی ایجاد کند. ایشان که پیامبر بودند هم خود را در معرض چنین چیزی حس می‌کردند.

معاون فرهنگی کانون گفت: یک مأمور حراست یا یک قاضی به دلیل قرارداشتن در معرض مشکلات و مسائل سخت، آرام‌آرام دچار گرفتگی درونی می‌شود که اگر این گرفتگی را بزداییم از آن رها می‌شویم.

فلاح در باب اهمیت زیست معنوی نیروهای حراست بیان کرد: این امر که میزان معنوی یک نیروی حراست، انس و توسلاتش در طول روز چه‌قدر باید باشد، بسیار حائز اهمیت است.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: نقش «ارتقای کیفیت زندگی» و «حراست از انسانیت» مأموریت پیامبران و ائمه بود. تفاوتی که بین ما و ائمه دیده می‌شود شفقت و مهربانی است.

کسانی که با آن بزرگان در ارتباط بودند حس شفقت و رافت را حس می‌کردند؛ این شفقت و رافت در حراست نیز باید تشدید شود. آقای عباسی‌نژاد خودشان همیشه بر این مهم تأکید دارند. من مدتی به این موضوع فکر می‌کردم که پس از ظهور چگونه مردم سراسر جهان با حضرت ولیعصر متحد خواهند شد، پس از مدتی دریافتم مردم سراسر جهان باتکیه‌بر قلب و کشش قلبی به سمت آن بزرگوار خواهند آمد نه با استنتاج‌های عقلی و این بر اهمیت شفقت و محبت صحه می‌گذارد.

فلاح با اشاره بر سختی‌های حوزه حراست گفت: تعاریف متفاوتی از عدالت شده است ولی شاید دقیق‌ترین آن با استناد به کلام معصوم، قراردادن هر چیز در جای خود باشد. اینکه چطور باید احتیاط داشته باشید؛ ولی تشخیص نادرست ندهید، دلسوز و قاطع باشید، اطلاعات کامل داشته باشید؛ ولی تحت‌تأثیر آن قرار نگیرید. این چالش‌های نیروهای حراست است؛ به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت حراست مجموع تضادها است.

اینکه امیرالمؤمنین با کفار می‌جنگد؛ ولی در همان روز با دیدن یتیمی گریه می‌کند نیز مثالی از همین تضاد است.     

وی در پایان تکمیل کرد: تصمیم‌گیری در حراست به این دلیل سخت است که نه‌تنها گزارش فردی ضد دیگری، بلکه حتی اقرار علیه خود نیز نمی‌تواند قابل‌تکیه باشد و از نظر شرع فقط اقرارهای مالی علیه خود است که مسموع است.

مهم‌ترین وظایف حراست؛ ارتقای کیفیت کاری نیروها، ممانعت از ورود در مسیرهای حاشیه‌ساز و ایجاد همبستگی

تاکیدمان بر حفظ کرامت و آبرو و همچنین تثبیت نگاه صیانتی است

روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر حراست مرکزی کانون پرورش فکری در جمع همکاران استانی خود ضمن ابراز خوشامد بیان کرد: در راستای افزایش تعاملات، تبیین رویکرد صیانتی و دانش‌افزایی حرفه‌ای و همچنین نقش‌ آموزش در توسعه فردی و تعالی سازمانی، دوره حاضر با نام مبارک «نبی رحمت(ص)» پیش‌بینی شد.

عباسی‌نژاد با اشاره بر وضعیت حراست کانون پرورش گفت: الحمدالله مجموعه دارای آرامش است و سعی می‌کنیم بر همین منوال پیش برویم. سریع تصمیم نگیریم، با حدس و گمان‌ها، پیش‌داوری و قضاوت نکنیم و مبتنی بر آموزه‌های دینی و اعتقادی، همواره تأکیدمان بر حفظ کرامت و آبرو و همچنین تثبیت نگاه صیانتی است.

وی تصریح کرد: از همکارانم انتظار دارم، میان‌داری و اصلاح امور را با اولویت دنبال کنند و برای یافتن مناسب‌ترین راه‌حل مسائل اصلی، با دفتر مرکزی مشورت کنند، چرا که با خرد جمعی می‌توان عادلانه‌ترین تصمیم را اتخاذ کرد و من قدردان همت و تلاش‌های خالصانه همکارانم در این مسیر هستم و امیدوارم همواره عامل به این رویه باشیم که متضمن آخرتمان خواهد بود.

عباسی‌نژاد در پایان گفت: از آقای علامتی مدیرعامل محترم کانون تشکر می‌کنم که همواره نسبت به آرامش، صیانت و حفظ سلامت محیط سازمان، مداقه و توجه مؤکد دارند.

مهم‌ترین وظایف حراست؛ ارتقای کیفیت کاری نیروها، ممانعت از ورود در مسیرهای حاشیه‌ساز و ایجاد همبستگی

نگاه من به حراست نگاه به یک مشاور امین است

هادی یوسف‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع در حاشیه جلسه بیان کرد: نگاه من به حراست، نگاه به یک مشاور امین است. کارمندان خوب ما در حراست جمع شده‌اند و از بهترین نیروهای کانونی هستند.

وی ادامه داد: زمانی بود که به دوستان کانونی برای سپردن امر دشوار حراست اعتماد نمی‌شد؛ ولی با حضور روح‌الله عباسی‌نژاد این رویه تغییر کرد. از همه دوستان حراست می‌خواهم علاوه بر دیدن نکات منفی، موارد مثبت را هم گزارش دهند و بستر پیشرفت همکاران را فراهم کنند.

مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان ایران، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل و مشاور امور بانوان و خانواده کانون، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری و لطفعلی‌زاده مشاور مدیرعامل از حاضران در برنامه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =