از نیروهای متخصص و کارآمد در روابط‌عمومی بهره بگیرید

قاسم سلیمانی مدیرکل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون در دیدار با مدیران‌کل تازه منصوب شده استان‌ها به توضیح تاثیر و نقش روابط‌عمومی در فضای رسانه‌ای پرداخت

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون نیز در دیدار با مدیران کل استان‌ها در باب تاثیر و نقش روابط‌عمومی در فضای رسانه‌ای بیان کرد: با توجه به تغییر شرایط کاری در حوزه روابط‌عمومی، گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ارتباطی بیش از پیش به سمت استفاده از نیروهای متخصص رفته و باید در تعریف جایگاه و کارکردهای روابط عمومی در سازمان‌ها به‌ویژه کانون تجدید نظر شود.

او ادامه داد این تغییر شرایط در چند حوزه اهمیت دارد: ارتقاء جایگاه روابط‌عمومی که ما در این بخش در استان‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. توجه به اهمیت و جایگاه روابط‌عمومی و نقش آن در ارتقا و تحقق اهداف سازمانی، توجه به نقش روابط عمومی در تصمیم‌سازی‌های سازمانی، اعطای نقش‌ به کارشناسان متخصص روابط عمومی در ستاد و استان‌ها، استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان، مدیریت تصویر سازمانی که مستلزم دقت و دروازه‌بانی خبر در خروجی‌های سازمان خواهد بود، تولیدات رسانه‌ای در راستای اهداف، ماموریت‌ها و راهبردها، برخی از این موارد است.
 
مدیرکل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون همچنین اظهار کرد: با رویکرد مدیرعامل کانون در موضوع‌های کاری، روابط‌عمومی نیز باید عملکردش در حوزه رسانه با تعاریف جدید مطابقت داشته باشد. لازم است ضمن توجه به مناسبت‌ها و تقویم‌محوری در فعالیت‌های کانون، توجه به فعالیت‌ها و هدف‌های اصلی سازمان، مانند شناسایی و پرورش خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان و افزایش مهارت‌های زندگی هم مورد توجه باشد. 

سلیمانی افزود: در سال‌های دور عمدتا به‌سمت تولید خبر و انتشار آن در رسانه‌های مکتوب و روزنامه‌ها می‌رفتیم و پس از آن به سوی فضای وب و سایت‌های خبری حرکت کردیم. در حال حاضر عمده محتوای تولید رسانه‌ای در روابط‌عمومی‌های پیشرو و هوشمند، به سمتِ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی پیش می‌رود و دیگر درج خبر در رسانه‌های رسمی از آن کارکرد و جایگاه سابق برخوردار نیست. در این زمینه فعالیت بیشتر در شبکه‌های اجتماعی متنوع و تولید محتوای رسانه‌ای صوتی و تصویری به‌ویژه در شبکه‌های تصویرمحور کارایی بیشتری دارد و می‌توان برای توسعه آن از ظرفیت‌های همکاران هنرمند یا فعال در رسانه‌های اجتماعی در داخل سازمان حتی ظرفیت‌های بیرونی برای تولید ویدئو و تولیدات صوتی، اینفوگرافیک و انیمیشن استفاده کرد.

 مدیرکل روابط‌عمومی کانون با بیان  این که تولید محتوای تصویری و صوتی جذاب و ارزشمند برای کودکان و نوجوانان امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است، گفت: برای این کار سازمان باید بودجه بیشتری را هم برای فعالیت‌های جاری و جشنواره‌ها در نظر بگیرد.
وی ادامه داد: خبررسانی سفرهای استانی مدیرعامل با همراهی کارشناسان روابط عمومی استان‌ها انجام شود، اما این خبرها حتما باید پس از تایید اداره کل روابط‌عمومی در سایت درج شود. طبیعی است برخی خبرها ممکن است صرفا در سایت استان منتشر شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: از مدیران‌کل درخواست دارم در صورتی که به دلیل محدودیت در نفرات و امکان برای پوشش مناسب این سفرها با مشکل روبرو هستند حتما از خبرنگاران و عکاسان متخصص با مدیریت کارشناسان روابط‌عمومی استان استفاده کنند. 

او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های غیر ساعت‌ اداری، ابراز امیدواری کرد که با توجه مناسبتر مدیران کل، انگیزه کارشناسان روابط‌عمومی در انجام امور دوچندان گردد.

مدیرکل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون همچنین بیان کرد: معرفی همکاران جدید برای انتصاب در پست روابط‌عمومی بر اساس دستور معاون توسعه مدیریت و منابع و با ارسال نامه رسمی استان شکل می‌پذیرد و پس از آن پاسخ مثبت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل در مصاحبه اختصاصی و انجام استعلام امکان پذیر می‌شود. خالی‌بودن پست روابط عمومی در استان‌ها و عدم حضور همکاران باعث آسیب به فعالیت‌های کانون می‌شود و استان‌های فاقد نیروی روابط عمومی برای جبران این کاستی همراهی کنند تا فردی مناسب با رعایت همه شرایط قانونی در این پست مشغول به کار شود. همچنین توجه به آموزش همکاران روابط عمومی به‌ویژه همکارانی که به‌تازگی به این مسئولیت منصوب شده‌اند و تاکنون دوره‌های آموزشی تخصصی را نگذرانده‌اند بسیار ضروری است. 

او در ادامه به برخی ملاحظه‌های استانی اشاره کرد و افزود: ارتباط مستقیم مدیران کل با کارشناسان روابط عمومی و پرهیز از قراردادن همکاران روابط عمومی زیر نظر معاونان استان، حضور کارشناس روابط‌عمومی در نشست‌ها و جلسات و شوراهای تصمیم‌گیری و سفرها و بازدیدها، حمایت کامل و همه‌جانبه از رشد و توسعه فعالیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای با اختصاص بودجه و امکانات مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و امکانات تهیه فیلم‌های ویدئویی، میکروفن‌های مناسب برای تهیه فایل‌های صوتی و پادکست، اختصاص نیروهای کمکی به عنوان کارشناس سمعی و بصری در استان‌هایی که این امکان وجود دارد و کمک‌گرفتن از همکاران دیگر بخش‌ها، مربیان، به‌ویژه مربیان ادبی و هنری پاره‌وقت در کنار کارشناسان روابط عمومی، واسپاری برخی فعالیت‌های سمعی و بصری و تخصصی به برون سازمانی به‌ویژه در شرایط فشار کاری، مانند سفرهای مدیرعامل و مسوولان کانون یا جشنواره و رویدادهای فرهنگی و هنری استانی و منطقه‌ای کانون از جمله نکاتی است که باید به آن‌ها توجه لازم وجود داشته باشد.

سلیمانی در پایان ضمن معرفی و تشریح فعالیت‌های بین‌الملل، نکات ضروری و حوزه‌های مرتبط و در شرف انجام را مطرح کرد و ضمن قدردانی از تلاش ارزشمند در ادوار گذشته و ارج و منزلتی که برای کانون فراهم کرده اند، گفت: دقت نظر داشته باشید بویژه در حوزه مرزی، هرگونه درخواستی در این بخش با این اداره کل مکاتبه شود تا آگاهانه در این مسیر گام بردارید.
وی توضیح داد که فعالیتهای بین الملل کانون شامل حوزه های فیلم، کتاب، تصویرگری، نقاشی و مجامع بین‌المللی و برخی عملکردهای ادواری مانند قصه گویی، هفته‌های دوستی، شرکت در نمایشگاه‌های اسباب بازی و سرگرمی و فعالیت‌های گسترده‌ در مجامع بین‌الملل می‌شود.

او خاطرنشان کرد: پیش از ما عزیزانی در این حوزه فعالیت داشتند و عملکرد آن‌ها موجب شده است تا امروز بتوانیم شمار بسیار زیادی از جوایز را در بخش بین‌الملل را کانون دریافت کند، لذا شایسته است که با توجه به شرایط حال حاضر در مجامع بین‌المللی با تلاش و مشارکت حداکثری، برآن‌ها بیفزاییم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =