فاطمه رستگار مدیرکل کانون استان ایلام، در زنده برنامه رادیویی علم و عمل

کانون استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آموزش و پرورش در بسترسازی برای پیشرفت و رشد علمی استان فعال و پای کار است


 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت آموزش و پرورش در استان ایلام، ادارات کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برنامه زنده رادیویی با عنوان علم و عمل برگزار شد.موضوع این برنامه، همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آموزش و پرورش در بسترسازی برای پیشرفت و رشد علمی استان بود.

در این نشست زنده رادیویی، علی درویشی مدیرکل آموزش و پرورش، جلال حمره مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و فاطمه رستگار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان حضور داشتند.

در این برنامه، رستگار در پاسخ به پرسش میزان اثربخشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه  و رشد علمی  کودکان ونوجوانان و پاسخ  به نیازهای روز وعلمی آنها گفت:همزمان با  تغییرات فزاینده تکنولوژی و رشد وتوسعه آن در جامعه ، نیازهای علمی کودکان ونوجوانان هم در راستای رشد وبالندگی علمی بیشتر شده و بایستی متولیان امر از جمله کانون و آموزش وپرورش با برنامه ریزی مدون و مدیریت شده و طراحی واجرای برنامه های کاربردی واثربخش زمینه رشد و توسعه ی علمی را فراهم سازند تا بتوانیم در آینده جامعه ای مترقی و با عیار بالای علمی داشته باشیم.

وی ادامه داد:  کانون پرورش فکری  با پرداختن غیرمستقیم با آموزش برای بچه ها، همواره در کنار فعالیت های فرهنگی هنری ادبی و دینی مذهبی، از فعالیتهای علمی غافل نبوده و با بهره گیری از توان وتخصص مربیان سعی در پرورش علمی اعضا داشته است.

وی افزود:  برنامه هایی چون:برگزاری کارگاه های تخصصی علمی برای کودکان ونوجوانان از جمله:زیست شناسی،رباتیک، نجوم، کاردستی های علمی و خلاق در مراکز کانون اجرا می شود.

وی تصریح کرد:توانمندسازی مربیان در قالب دوره های آموزشی فعالیت های علمی  در قالب تحقیق و پژوهش انجام می گیرد و برگزاری کارگاه های اقدام پژوهی و تقویت مخاطبان در این بخش در راستای بررسی مشکلات و چالش های پیش رو و ارائه راهکار و حل مسئله، تهیه متون و منابع و مجلات تخصصی علمی وایجاد بانک منابع در واحد پژهش، تولید محتوای علمی  توسط مربیان و کارشناسان با تالیف مقالات علمی تخصصی وکاربردی در جشنواره ها ومسابقات از برنامه های این اداره کل است. 

وی ادامه داد: احیا مرکز نجوم و تعمیر وتجهیز امکانات مورد نیاز برای آن به عنوان مرکزعلمی تخصصی نجوم در استان، اختصاص بخش هایی از جشنواره های پیشنهادی به بحث علمی و پژوهشی از جمله جشنواره های قصه گویی و نماز،کلید بهشت، برگزاری کارگاه های تحقیق و پژوهش ویژه نوجوانان، برگزاری نمایشگاه ساعت آفتابی برای اولین بار در استان، ساخت کاردستی های خلاق علمی و تقویت  آنها و ایجاد بانک اطلاعاتی از پایان نامه ها و رساله های دکتری همکاران و استفاده کاربردی از آنها از اقدامات اداره کل در این راستاست.

وی در پاسخ به پرسش برنامه های شاخص پیش روی کانون که در میان مخاطبان می تواند اثربخش باشد چیست؟گفت:کانون به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان کار با کودک ونوجوان  همواره در تمام روزهای سال درراستای غنی سازی اوقات فراغت مخاطبان تلاش می کند و برنامه ها وفعالیت های متعدد ومتنوع دارد. در کنار فعالیت های ۶۰ گانه کانون، دربرنامه عملیاتی۱۴۰۲کانون استان ایلام  ویژه برنامه های شاخص و کلانی پیش بینی و تدوین شده که هرکدام در جای خور ارزشمند وهدفمندند.

وی ادامه داد: مرحله استانی در آستانه مرحله استانی بیست وپنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی هستیم با شعار با قصه لبخند بسازیم . موضوع ومحور جشنواره؛ قصه های قرانی ودینی مذهبی، قصه های آزاد، قصه های روایت اراده مربوط به کسب وکار و قصه کارآفرینان، قصه ی نامداران ایرانی و قصه سردار سلیمانی و ایثار و شهادت و جهاد است. 

وی ادامه داد: با توجه به ثبت ملی قصه گویی در تقویم ایران زمین اهمیت این جشنواره صدچندان شده که از عموم علاقه مندان دعوت مشور که شرکت نمایند.

رستگار تصریح کرد: جشنواره فرهنگی هنری دوادبی و پژوهشی نماز کلید بهشت که پوستر و فراخوان ان در میان عموم و خصوصا کودکان ونوجوانان منتشرخواهد شد.میزبانی کانون استان ایلام برای آیین اختامیه مهرواره ادبی کشوری بچه های اربعین، برگزاری طرح فرایندی یاریگران زندگی در راستای آگاهی بخشی به نوجوانان در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و برگزاری فاز دوم طرح کانون مدرسه در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان ایلام در پاسخ به پرسش تاثیر کتاب کتابخوانی در توسعه یافتگی علمی کودکان ونوجوانان چقدر است؟ گفت:کتاب و کتابخوانی،برانگیزاننده و آگاهی بخش است، درهای اکتشاف را و خلق و آفرینش را می گشاید.کتاب بهترین وسیله انتقال میراث علمی، فرهنگی وادبی از نسلی به نسل دیگر است و به کودک  و نوجوان کمک می کند میراث  علمی وفرهنگی خود را بشناسد و به آن ارج بنهد. ایجاد نگرش مثبت به فرهنگ خود و دیگر فرهنگ ها، هم برای رشددعلمی و اجتماعی او ضروری است و هم برای رشد فردی اش..

وی تصریح کرد: کتاب، درهای دانش و اکتشاف و پیشرفت علمی را به روی کودک ونوجوان را باز می‌کند.فراهم کردن امکان تجربه ماجراهای جدید و نیز نمایش شیوه های نگرش متفاوت و برخورد با کشمکش ها و درگیری های زندگی خود آنها، افق دید کودکان را گسترش می دهد.

این مسئول فرهنگی ادامه داد:هدف و رسالت ما در کانون، تربیت کودکان و نوجوانان و آماده سازی زمینه‌های رشد همه جانبه آنها برای زندگی آینده است که از طریق کتاب و کتابخوانی، برگزاری کارگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مهارت‌های زندگی به دست می‌آید.

رستگار ادامه داد: اهمیت به کتاب و کتابخوانی و ایجاد انس با کتاب در کودکان و نوجوانان برای جامعه ما و خانواده‌های ایرانی بسیار حیاتی است. ما در کانون با تشکیل اتاق فکر ویژه کتاب و کتابخوانی در صدد هستیم تا شیوه‌های جذاب این فعالیت را در راستای علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه و انس با کتاب در قالب طرح‌های کتابخوانی به مربیان و والدین معرفی کنیم تا شاهد پرورش مخاطبانی باسواد و بالنده در مقوله ی مختلف خصوصا علمی باشیم. 

وی ادامه داد: تجهیز کتابخانه های کانون به کتاب های علمی  تاثیر زیادی در پیشرفت علمی بچه ها داشته است.برنامه ریزی واجرای فعالیت ها و برنامه های متفاوت کتاب محور در مراکز کانون از جمله، نقد و بررسی کتاب، مطالعه و روخوانی، قصه گویی، تحقیق و پژوهش، معرفی کتاب و...بستر بسیار مهمی برای تغییر فکر واندیشه و ترقی و متحول شدن در مخاطبان است. تحولی که پیشرفت علمی جامعه را به همراه دارد.

وی گفت: نشست های مختلف کتابخوانی، مسابقات مختلف کتابخوانی، اهدا کتاب با مخاطبان وخصوصا مناطق کم برخوردار،راه اندازی ایستگاه مطالعه در بیمارستان، کانون اصلاح وتربیت، ایستگاه مطالعه والدین، تشکیل شورای توسعه وترویج کتابخوانی، مسابقه طرح های خلاق کتابخوانی و  توسعه تعداد کتاب های مراکز کانون و... از اقدامات اثربخش درراستای افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخوانی است که توسعه یافتگی علمی را به ارمغان می آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =