کد خبر: 332712
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
بازدید 98
کشف آتش، خلق قصه

رویکرد قصه‌های نوین در قصه‌گویی از سوی یدالله آقاعباسی برای مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان تشریح شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در این نشست مجازی که ۱۳ آبان ۱۴۰۲ به همت واحد آموزش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد، یدالله آقاعباسی بازیگر، کارگردان، مولف، مترجم و دکترای ادبیات نمایشی برای مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون استان «چطور باید قصه گفت» را تشریح کرد.

بنابر این خبر، آقاعباسی ابتدا قصه را صدای درونی و فرهنگ ملت‌ها معرفی و بیان کرد: اگر قصه آزمایشگاه زندگی باشد ورود به آن با دانایی انسان را به عرش می‌رساند و اگر با جهل به آن وارد شویم به ظلمات خواهیم رسید.

وی بهترین راه ورود به دنیای کودکی را قصه دانست و افزود: با کشف آتش بشر اولیه روز را طولانی‌تر کرد و این زمان اضافه باید صرف کار تازه‌ای می‌شد و قصه‌گویی متولد شد. گفتن از اینکه امروز چه کردیم قصه را خلق کرد و اینکه فردا چه‌کاری می‌خواهیم انجام دهیم و فکر فردا حوزه نمایش را ایجاد کرد.

این در حالی است که، مدرس کارگاه‌های نمایش خلاق در ادامه تفاوت داستان و قصه گفت: عناصر داستان چون شخصیت، دیدگاه، عمل داستانی، بالا، پایین، شروع و پایان باید در قصه هم رعایت شوند ولی رابطه منطقی و علی و معلولی در داستان قوی‌تر است و قصه شگفتانه‌ها و اتفاقات غیرواقعی بیشتری دارد.

آقاعباسی در ادامه بیان کرد: گفتگو در قصه می‌تواند سنگینی قصه را کم، حوادث، عمل و عکس‌العمل و اطلاعات را وارد کند.

همچنین کارشناس مهمان این نشست مجازی انواع قصه‌گویی یعنی نقالانه، قومی و آداب و رسوم، فرهنگ و فولکلور، تکرارشونده یا زنجیره‌ای، قصه‌های حیوانی، شگفت‌انگیز، واقعی، مذهبی، تماشاخانه‌ای، کلاسی و کتابخانه‌ی را با ذکر نمونه تشریح کرد.

در مبحث بعدی او ابزارها را امتداد توانایی بدن دانست و اضافه کرد: ابزار کاربرد تجمل و زیبایی ندارند و باید در خدمت قصه‌گو باشند.

ارایه تمریناتی برای تقویت برد و حجم صدا و هماهنگی ذهن و زبان و همچنین رفع تنش‌های عصبی برای قصه‌گو پایان بخش این نشست آموزشی قصه‌گویی با تدریس دکتر یدالله آقاعباسی بود.

کشف آتش، خلق قصه

کشف آتش، خلق قصه

کشف آتش، خلق قصه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =