برگزاری نشست آموزشی "قصه‌گویی با محوریت فن‌بیان" در کانون کهگیلویه وبویراحمد

کانون پرورش فکری کهگیلویه و بویراحمد با هدف آشنایی بیشتر قصه گویان استان با فن بیان در قصه گویی، نشست آموزشی را به صورت مجازی با حضور مربیان مراکز فرهنگی هنری برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد نشست قصه‌گویی با محوریت فن بیان در تاریخ ۱۶ آبان برای مربیان مراکز فرهنگی هنری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد .

مدرس این دوره را حسن بهرامی نویسنده مطرح استان برعهده داشت که در این  دوره با بیان مراحل داستان‌نویسی و همچنین تفاوت قصه و داستان تدریس خود را آغاز نمود.

حسن بهرامی در ادامه به اهمیت ادبیات شفاهی استان پرداخت و بر پژوهش و تحقیق از طریق بزرگترها ،پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها در این زمینه تاکید داشت.

مدس این دوره گفت: ارتباط بین قصه‌گو و مخاطب تاثیر بسزایی در تاثیر پیام و جذابیت قصه‌گویی دارد.

این نویسنده مطرح درباره قصه‌گویی بزرگترها در قدیم و حتی صحبت کردن آن‌ها در جمع های امروزی را مثال زد که چگونه حضار سراپا گوش به سخنان آنها گوش فرا می‌دهند واین مهارت نه در کارگاه‌های فن بیان که در تصویرسازی و توانایی که در برقراری روابط دوستانه و صمیمی حاصل شده است.

وی اظهار داشت: قصه‌گو یا متیل‌گو این توانایی را دارد که از طریق فن بیان ، مهارت‌های کلامی و همچنین زبان بدن که در سادگی هر چه تمام‌تر اجرا می‌شود با مخاطب خود ارتباط عمیقی ایجاد نماید.

در ادامه در پاسخ به سوال یکی از مربیان در خصوص مسئله‌ متیل‌ها که بخش‌هایی از متیل‌ها که قابل بیان نیستند و از طرفی حذف آنها به بدنه قصه آسیب میزند،گفتند:ما در انتقال ادبیات شفاهی و مسئله‌ای باید امانت‌دار باشیم و هیچ موضوعی نباید سانسور یا حذف شود،در عوض به شیوه جایگزینی کلمات و موضوعات می‌توان تغییری دلخواه را ایجاد کرد وو این تغییر بستگی به توانایی و خلاقیت قصه گو دارد.

گفتنی است حسن بهرامی برای ملموس‌تر شدن این مسئله چند متیل لری را با توضیحات لازم برای حاضران بیان و به تفسیر این متیل‌ها پرداخت و کتاب‌ و پایان‌نامه‌هایی در این رابطه به مربیان معرفی کردند.

برگزاری نشست آموزشی "قصه‌گویی با محوریت فن‌بیان" در کانون کهگیلویه وبویراحمد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =