مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در کردستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان از رقابت ۴۰ قصه‌گو در مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد و گفت: مرحله استانی این جشنواره ملی در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان جاری در سنندج برگزار می‌شود.

حمیدرضا گوهری در سخنانی اظهار کرد: پس از اعلام فراخوان برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان ۱۴۰ اثر در بخش کتابخانه‌ای به دبیرخانه استانی این جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به بررسی و پایش آثار توسط کمیته داوری گفت: پس از بررسی های کارشناسی آثار رسیده به دبیرخانه استان، تعداد ۴۰ قصه‌گو برای رقابت در مرحله استانی دعوت شدند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با بیان اینکه مرحله استانی این دوره از جشنواره قصه‌گویی در در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان جاری در سنندج برگزار می‌شود، افزود: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش ملی، مدرن و کلاسیک و بخش بزرگسال، ۱۵ نفر اعضا دختران و پسران، سه نفر در بخش زبان اشاره، سه نفر در بخش پدربزرگ مادربزرگ‌ها و یک نفر در بخش غزه، به رقابت می‌پردازند.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون استان کردستان با اشاره به اهمیت دوره کودکی و تأثیر این سنین در شکل‌گیری فرهنگ‌سازی درست گفت: هر زمانی که ما بخواهیم فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم باید از بچه‌ها و نسل کودک شروع کنیم. اگر قرار است بگوییم تولید داخلی خوب است، باید از همین کودکی شروع کنیم تا بچه‌ها یاد بگیرند به تولیدات و صنایع داخلی احترام بگذارند.

گوهری، استفاده از زبان قصه‌گویی را موجب نهادینه کردن فرهنگ در سنین پایین دانست و افزود: قصه‌های زیادی وجود دارد که باید برای بچه‌ها روایت شود تا فرهنگ‌سازی شود. تعهد و تربیت خیلی مهم‌تر از آموزش است. برای کودک این قصه است که می‌تواند بیانگر خوبی‌ها باشد، می‌تواند به او آموزش بدهد که در جامعه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد.

وی اضافه کرد: اگر ما درس زندگی را به بچه‌هایمان یاد ندهیم در پایان یک متخصص، دانشمند یا مهندس بدون تعهد می‌شوند. اگر قرار است به نیکی از مفاخرمان یاد شود و بچه‌ها آنها را بشناسند، باید با زبان قصه با کودکان و نوجوانان صحبت کنیم یا اگر قرار است بچه‌ها اشعار شاعران را بشناسند، باید با زبان ساده برایشان بگوییم.

مدیر کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان کردستان با اشاره امیدواری از فرهنگ‌سازی از طریق جشنواره قصه‌گویی، عنوان کرد: ان‌شاالله جشنواره قصه‌گویی با روندی که شروع کرده است بتواند کارهای خوبی انجام دهد تا بتوانیم قصه‌های خوب را حفظ کنیم و به صورت مکتوب نیز دربیایند تا در آینده بچه‌ها از آنها استفاده کنند.

رئیس بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی استان کردستان به رویکرد جدید این دوره از جشنواره که همان عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی است پرداخت و در این‌باره گفت: روند قصه‌گویی در سال‌های گذشته بیشتر بچه‌های کانون و کسانی که آموزش داده می‌شدند در آن شرکت می‌کردند؛ اما امسال با توجه به رویکرد عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره، تلاش می‌کنیم تمام نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و معلمان را درگیر کنیم.

گوهری یادآوری کرد: همچنین سعی داریم در روستاها به دنبال قصه‌های ناب باشیم، آن پدربزرگ و مادربزرگ روستایی را که قصه‌های خوبی در دل‌شان نهفته است به جشنواره بیاوریم و قصه‌هایشان را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم قصه‌های جدید از آدم‌های جدید بشنویم. قصه‌گویی باید از فضای آمفی‌تئاتری بیرون بیاید و خیابانی شود، قصه‌گویی باید برود در مکان‌های تاریخی؛ در دل آن مکان‌ها می‌توان قصه‌های تاریخی گفت.

وی افزود: خیلی از آداب و رسومی که در قدیم وجود داشته و خیلی از آیین‌ها و سنت‌ها که در زندگی پدران و مادران ما بوده است اکنون دارد به فراموشی سپرده می‌شود. ما باید این‌ها را با قصه‌گویی زنده کنیم. دور هم نشستن کنار سفره دارد فراموش می‌شود، خوردن آش و غذاهای محلی و حتی لباس‌های محلی. لباس‌های محلی پوشش مناسبی داشتند و چقدر مایه افتخار بود و کسی با لباسش به کُردبودنش افتحار می‌کرد. ما باید این‌ها را داشته باشیم و جشنواره نیز باید به سمت حفظ میراث فرهنگی‌مان برود.

گوهری، با تأکید بر رویکرد جدید جشنواره امسال بیان کرد: رویکرد جدید در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مردمی سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی است که امسال با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =