به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در مراسم اختتامیه با بیانیهی داوران در مرحلهی استانی بیست و پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی، اعلام برگزیدگان مرحلهی استانی جشنواره قصهگویی کرمانشاه رقم خورد.
به نام خدایی که خود قصه گوست..
قصهگویی هنر کشف حقیقتی است آمیخته با شجاعت. قصهگویی هنر است، هنری که با هویت و پیشینهی سرزمین کهن ما گره خورده است و یکی از مهمترین ابزار و واسطههای تربیتی است، قصهگویی کار خیلی مهمی است، قصهگویان پیام آوران فرهنگ و هنر بشریت هستند پس انسانهای مهمی هستند؛ قصهگویی ادب است و نمایشهای سنتی و آئینی قصههایی هستند که افزون بر ادب به زینت هنر نیز آراسته شده اند.
قصهگویی فرصت لذت بخشی برای مهارتافزایی و آموختن است که باید به صورت فراگیر در اختیار همه قرار گیرد، حتی آنهایی که زندگی را با نیازهای ویژهای میگذرانند، حق دارند مثل همسالانشان قصه ببینند و وجودشان را از لذت قصه لبریز کنند و در یک کلام قصهگویی یکی از مهمترین ابزار تحقیق جهاد تبیین است.
هیات داوران بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصهگویی مرحلهی استانی، استان کرمانشاه پس از بررسی و داوری ۷۱ اثر در بخش های ملی، آئینی و سنتی، زبان اشاره، غزه، سردار سلیمانی، نیروی انتظامی و لبخند، نظر قصهگویان را در بخش های مختلف، را به نکات زیر جلب می کند:
* نکات قصه گویی مدرن و کلاسیک:
۱- قصه گوها در پرداخت قصه و مناسبسازی آن دقت کنند.
۲- در اجرای قصه به ریتم و لحن مناسب اهمیت دهند.
۳- به موضوع جشنواره در انتخاب قصه ها توجه کنند.
۴- در قصهگویی مدرن استفاده به جا از ابزار با دقت و حساسیت و خلاقیت لازم صورت پذیرد.
* نکات قصه گویی آئینی و سنتی:
۱- اهمیت و توجه واحد آموزش و پژوهش کانون به طومارنویسی و تهیه منابع معتبر برای قصهگویان
۲- پرهیز از بیان قصه های تکراری و انتخاب قصههای دارای نگاه و زاویه دید جدید
۳- تقوت زبان، فرازبان و زبان بدن
۴- اهمیت به ابزار و لباس مورد توجه
* نکات قصه گویی زبان اشاره:
۱- قصه ها کوتاه و با واژه هایی ساده بیان شوند و زبان تصویری قوی داشته باشند.
۲- قصهگوها حتما" در انتخاب قصه به زبان اشاره دقت کنند.
۳- حرکتهای صورت، زبان بدن و لبخوانی در قصهگویی اشاره مهم است.
و در پایان از استان میزبان و همکاران عزیز استان کرمانشاه که با تلاش و نظم موثرشان جشنوارهی ارزشمندی را رقم زدند قدردانی می کنیم.
هیات داوران بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصهگویی استانی، استان کرمانشاه: نادیا حمزه کرمی، فرانک حیاتی، فاطمه کلاهچیان، زینب نوری، بهنوش بساک کاظمی.
برگزیدگانمرحلهی استانی بیست و پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی در استان کرمانشاه به این ترتیب اعلام گردید و هیات داوران بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی استان کرمانشاه، قصهگویان برگزیده این مرحله از جشنواره را در بخشهای مدرن، کلاسیک، آیینی و سنتی، زبان اشاره، سردار سلیمانی، قصهی لبخند، قصهی کودکان مظلوم غزه و همچنین قصههای نیروی انتظامی معرفی کردند:
- مادربزرگها و پدربزرگ ها راه یافته :
برگزیده : کبری بدری با قصه: یاد خدا
- دختران و پسران بخش مدرن کلاسیک:
رتبه اول: یاسین اعتمادی با قصه: من آیدا رو نمیفروشم
رتبه دوم : آران احمدی با قصه: با با ریش دراز و بی بی دامن بلند
رتبه سوم : دینا خزایی با قصه: جوجه از خود راضی
- زنان و مردان بخش مدرن کلاسیک:
رتبه اول: خیام احمدی با قصه: گرگ گر
رتبه دوم : فرشته تاری با قصه: دختر کدو تنبل
رتبه سوم فریبا رضاپور با قصه: جایزه لک لک
- دختران و پسران بخش آیینی و سنتی:
رتبه اول: ثنا حاصلی با قصه: تهمینه و رستم
رتبه دوم: سوگند میرزایی باقصه: رستم و اکوان دیو
رتبه سوم: کیمیا مشکات باقصه: ضحاک ماردوش
- زنان و مردان بخش آیینی و سنتی:
رتبه اول: آرش فتاحی با قصه: رستم و سهراب
رتبه دوم: بابک مجیدی باقصه: نبرد رستم و زنون
رتبه سوم: الهام مرادی با قصه : آرش کمانگیر
- بخش زبان اشاره:
برگزیده : زهره امیری با قصه: ببو
- بخش سردار سلیمانی:
برگزیده : مهدی پیشوایی باقصه : انتظار آجری
- بخش قصهی لبخند:
برگزیده : خیام احمدی با قصه : گرگ گر
- بخش قصههای نیروی انتظامی:
برگزیده :سرهنگ فرهاد مرادی باقصه: معمار و نقاش
- بخش قصههای کودکان مظلوم غزه:
برگزیده: والیه زمانی با قصه : آرسن
* تعداد قصهگویان شرکت کننده: ۷۱ شرکت کننده
- بخش تقدیر دختران و پسران
ملی :
فاطمه صفری با قصه کواک کواک
فاطمه سرو جمعه با قصه هدیه خوبان
آیینی سنتی :
نیوشا امیری با قصه آب و خون
مهگل کاظمی با قصه گرد آفرید
شایسته تقدیر در بخش زبان اشاره :
ساحره صفاییان
شایسته تقدیر در بخش لبخند:
نازنین جانفشان با قصه خانم کوچیک
* با توجه به مصوبه استانی قصهگوییهای مربیان در این بخشها نیز انتخاب شد:
- بهترین انتخاب قصه و پرداخت متن: بهشته قطبی با قصه باغبانی که میخواست پهلوان باشد
- بهترین استفاده از ابزار : مهناز افشاری با قصه عنکبوت پرکار
- بهترین استفاده از زبان بدن : عشرت موسی زاده با قصه راستان و چاخان
- بهترین استفاده از زبان و فرا زبان : علی قسمتی با قصه جوان چوپان
- بهترین تعامل و ارتباط بامخاطب : فریبا مرادی با قصه کرم اندازه گیر
- برخورداری از ساختار قصه : معصومه سلیمانی با قصه گوساله لج باز
- مخاطب شناسی: سهیلا ایوبی با قصه تبر طلایی
- استفاده بجا از لباس: شورانگیز شاهینی با قصه زبان حیوانات