آغاز مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی در کردستان

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار(با قصه لبخند بسازیم) روز چهارشنبه با حضور شرکت کنندگان و جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی در سنندج آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به رقابت ۴۰ قصه‌گو در مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، گفت: مرحله استانی این جشنواره ملی در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان جاری در سنندج برگزار می‌شود.

حمیدرضا گوهری افزود: پس از اعلام فراخوان برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان ۱۴۰ اثر در بخش کتابخانه‌ای به دبیرخانه استانی این جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به بررسی و پایش آثار توسط کمیته داوری گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی آثار رسیده به دبیرخانه استان، تعداد ۴۰ قصه‌گو برای رقابت در مرحله استانی دعوت شدند.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان، افزود: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش ملی، مدرن و کلاسیک و بخش بزرگسال، ۱۵ نفر اعضا دختران و پسران، سه نفر در بخش زبان اشاره، سه نفر در بخش پدربزرگ مادربزرگ‌ها و یک نفر در بخش غزه، به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اهمیت دوره کودکی و تأثیر این سنین در شکل‌گیری فرهنگ‌سازی درست گفت: هر زمانی که ما بخواهیم فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم باید از بچه‌ها و نسل کودک شروع کنیم.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون استان کردستان استفاده از زبان قصه‌گویی را موجب نهادینه کردن فرهنگ در سنین پایین دانست و افزود: قصه‌های زیادی وجود دارد که باید برای بچه‌ها روایت شود تا فرهنگ‌سازی شود، ضمن اینکه برای کودک این قصه است که می‌تواند بیانگر خوبی‌ها باشد، می‌تواند به او آموزش بدهد که در جامعه چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

وی به رویکرد جدید این دوره از جشنواره که همان عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی است پرداخت و در این‌باره گفت: روند قصه‌گویی در سال‌های گذشته بیشتر اعضای کانون و کسانی که آموزش داده می‌شدند در آن شرکت می‌کردند اما امسال با توجه به رویکرد عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره، تلاش می‌کنیم تمام نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و معلمان را درگیر کنیم.
گوهری یادآور شد: همچنین سعی داریم در روستاها به دنبال قصه‌های ناب باشیم، آن پدربزرگ و مادربزرگ روستایی را که قصه‌های خوبی در دل‌شان نهفته است به جشنواره بیاوریم و قصه‌هایشان را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم قصه‌های جدید از آدم‌های جدید بشنویم.

وی تاکید کرد: قصه‌گویی باید از فضای آمفی‌تئاتری بیرون بیاید و خیابانی شود، قصه‌گویی باید به مکان‌های تاریخی برود؛ در دل آن مکان‌ها می‌توان قصه‌های تاریخی گفت.

گوهری، با تأکید بر رویکرد جدید جشنواره امسال بیان کرد: رویکرد جدید در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مردمی سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی است که امسال با شعار "با قصه لبخند بسازیم"همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار(با قصه لبخند بسازیم) روزهای ۲۴ و ۲۵ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =