قصه گویی بهترین راه بیان آرزوها است

نازنین زهرا هوشیاری از دیار چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد داور بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش آیینی سنتی از قصه گویی برای بیان آرزوها گفت.

نازنین زهرا هوشیاری داور بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش آیینی سنتی است که داور و مدرس قصه‌گویی  و کارشناس آفرینش‌های ادبی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد و برگزیده شدن در مسابقات قصه‌گویی از رزومه ایشان است و در یک پرسش و پاسخ صمیمی ایشان از قصه و قصه‌گویی برای ما می‌گوید.

تعریف شما از قصه و قصه گویی چیست؟

ابتدا باید بگوییم که قصه‌گویی هنری است که عمری به درازای خلقت دارد و از عهد قدیم برای تاثیرپذیری بیشتر مفاهیم در قالب قصه بیان می‌شد و بهترین مثال در این مورد در کتاب آسمانی ما قران آمده است که خداوند خودش را قصه گو خوانده است.

نقش قصه گویی در انتقال مفاهیم چیست؟ 

 بهترین راه بیان آرزوها قصه گویی است و هنری است که در تمام اقوام و ملت‌ها برای انتقال مفاهیم آموزشی، اخلاقی، فرهنگی ، تاریخی و حتی دینی از آن استفاده می‌شود و این هنر بخصوص برای کودکان بسیار تاثیرگذار است و کودکان علاوه بر لذت بردن از قصه‌ها به تفکر وا داشته می‌شوند .

آیا از نظر شما قصه‌گویی یک میراث است؟ در صورت امکان توضیح دهید.

اهمیت قصه گویی در این نسل جدید بیشتر نمایان می‌شود . به نظر می‌رسد والدین و اولیای تربیتی بعد از دوره‌ای کوتاه که قصه‌گویی را کم اهمیت می‌دانستند دوباره به قصه گویی روی آوردند و استقبال شرکت کنندگان آزاد و نوجوانان از جشنواره بین المللی قصه گویی کانون گواه این مهم می باشد . البته کانون با روشی خلاقانه و برگزاری جشنواره در چندین محور و توجه به همه سلایق نقش موثری در جذب مخاطب برای این هنر دیرینه داشته است.

قصه گویی چه تاثیراتی دارد؟ 

یکی از مهمترین تاثیرات قصه گویی زنده نگه داشتن گویش ها و آیین های بومی و محلی در گشور کهن سال ما می‌باشد . با توجه به گسستگی که میان نسل‌ها به وجود آمده قصه می تواند این ارتباط را محکم تر کند و پل ارتباطی خوبی میان نسل ها باشد و زیان و ایین ها را حفط کند .

تا به امروز که در دوره‌های قصه‌گویی شرکت کردید ؟

من در جشنواره‌هایی که  شرکت کرده‌ام  گاهی حائز رتبه شده‌ام اما گاها هم پیش آمده این اتفاق نیفتاده شاید برای لحظاتی کوتاه احساس ناراحتی کرده باشم اما خیلی کوتاه و گذرا بوده و بیشتر سعی کرده‌ام بیاموزم و در رفع اشکال کارم تلاش و تجربه کسب کنم.

به نظر شما قصه بیشترین تاثیر را بر چه کسی دارد، مخاطب یا قصه گو؟

به نظر من هر دو طرف اما هر کدام به نوعی در گیر قصه می‌شوند. اگر قصه‌گو بتواند با مهارت و هنرمندانه قصه‌گویی کند تاثیر زیادی بر شنونده قصه می‌گذارد و آن قصه همیشه در یاد و خاطر شنونده ماندگار می‌شود. اما خود قصه‌گو نیز از این تاثیر بی بهره نمی‌ماند.

روند اجرای جشنواره بیست و پنجم را نسبت به جشنواره های گذشته چه طور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره بیست و پنجم به سمت عمومی‌سازی با هدف ترویج قصه‌گویی قدم برداشت اما باید زیر ساخت‌هایی برای این عمومی‌سازی اتفاق میفتاد که علاقمندان را در مسیر درست قرار داده و به کیفیت بخشی قصه‌ها کمک می‌کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =