کد خبر: 333450
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
برگزیدگان سومین مسابقه ادبی «آواز ققنوس» معرفی شدند

برگزیدگان سومین مسابقه ادبی «آواز ققنوس» از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مسابقه که به بازآفرینی «افسانه‌های بومی ایران» اختصاص داشت به مناسبت ۱۸ تیر «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» و نکوداشت مهدی آذریزدی نویسنده‌ نام‌آشنای کودکان و نوجوانان طراحی و برگزار شد.

فراخوان سومین مسابقه «آواز ققنوس» تیر ۱۴۰۲ منتشر شد و تا ۳۰ شهریور در مجموع ۳۱۴ اثر در قالب داستان کوتاه و شعر به دبیرخانه این رویداد ادبی رسید.

داوران بخش «داستان» را عالمه میرشفیعی و مریم کوچکی و داوران بخش «شعر» را طاهره شهابی و فاطمه ناظری تشکیل دادند.

محورهای مورد توجه داوران در بررسی و انتخاب آثار برتر به این شرح است: برخی از آثار، تنها بازنویسی بودند و با توجه به این‌که «بازآفرینی افسانه‌های بومی ایران» در مسابقه مورد تأکید بود، رتبه مناسبی کسب نکردند، برخی آثار به بازنویسی و بازآفرینی از کلیله‌ و دمنه، مثنوی، گلستان سعدی و... دیگر آثار مکتوب پرداخته بودند و محور اصلی مسابقه در آن‌ها لحاظ نشده بود، مخاطب برخی از داستان‌ها بزرگسال و خارج از گروه سنی تعیین شده در فراخوان بودند، توجه به ساختار داستانی منسجم و زبان مستقل در بازآفرینی داستان‌ها مورد تأکید بوده است و برخی از آثار نیز به دلیل حجم بالا و تعداد کلمه‌های بالاتر از ۳۰۰۰ از چرخه داوری خارج شدند.

بر اساس این خبر، زهرا میریان با شعر «دختر چشمه»، منیره هاشمی با شعر «بالهای من مسافرند»، لیلا جعفری‌قهفرخی با شعر «شاهزاده ماه»، لیلا ناظمی با شعر «پرده‌ها در باد می‌رقصند» برگزیده «شعر» در بخش کانون شدند.

داوران بخش شعر در بخش آزاد هیچ اثری را شایسته تقدیر و برگزیده شدن ندانستند.

بر همین اساس اسماعیل الله‌دادی با داستان «سوسک کوچولو به همدون می‌رود»، طیبه شجاعی با داستان «زیر سایه چنار»، راضیه احمدی با داستان «گرگ طبل زن» به عنوان برگزیده «داستان» در بخش کانون معرفی شدند.

همچنین فاطمه گلچین با داستان «بامر»، سمیه رئوفی با داستان «رود شیشه‌ای»، مهوش کشاورز با داستان «بی بی، تسقی» به عنوان شایستگان تقدیر «داستان» در بخش کانون شناخته شدند.

بنفشه رسولیان با داستان «پرنده طلایی»، مجتبی شول‌افشارزاده با «داستان تیر»، فاطمه سرمشقی با داستان «چه کسی مشق‌های سبز قبا را می‌نویسد؟» به عنوان برگزیده «داستان» در بخش آزاد معرفی شدند.

تقدیرشدگان «داستان» در بخش آزاد شامل ونوس میرعلی‌یاری با داستان «رد پا»، طاهره مشایخ با داستان «بازگشت سیاگالش» و پریسا وارسته بیجاری با داستان «تولد آل» هستند.

یادآوری می‌شود جوایز و لوح تقدیر سومین مسابقه ادبی «آواز ققنوس» از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌زودی برای برگزیدگان و شایستگان تقدیر ارسال خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =