حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

حامد علامتی در گردهمایی نویسندگان و ناشران برای حمایت از کودکان غزه گفت: به امید روزی که مرغک کانون بر فراز غزه و فلسطین اشغالی پرواز کند و صدای خنده کودکان را با خود به ارمغان بیاورد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، گردهمایی نویسندگان و ناشران برای حمایت از کودکان غزه در ایران با عنوان «ساعت ۱۲ به وقت قدس» از سوی اتحادیه‌ها و مؤسسه‌های ادبی و نشر ایران و اتحادیه‌های ادبی و نویسندگان کشورهای عربی صبح روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم همزمان در بیست کشور بحرین، امارات، الجزائر، عربستان سعودی، سودان، عمان، سوریه، عراق، کویت، لبنان، لیبی، یمن، تونس، موریتانی، مصر، فلسطین، مغرب، اردن و ایران برگزار شد که حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، راضیه تجار رئیس هیأت مدیره انجمن قلم، وجیهه سامانی نویسنده حوزه ادبیات، علی‌محمد مؤدب مدیر انتشارات شهرستان ادب با حضور در آن، بیانیه‌های خود را خوانش کردند.

مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان ایران، فرهاد فلاح معاون فرهنگی، مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون دیگر نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست فرهنگی بین‌المللی بشردوستانه بودند.

حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

آنچه امروز با آن مواجه هستیم ظلم آشکار و تجاوز روشن به حقوق انسانیت است

حامد علامتی ضمن گرامی‌داشت حضور ادبیان بیان کرد: به یاد می‌آوریم روزهای شادمانی و نشاط در کوچه پس‌ کوچه‌های مقاومت، فلسطین قهرمان و دلبند جهان اسلام غزه مقاوم را می‌شناسیم طنین ترانه‌های کودکانه و لالایی‌های مادرانه دیار صبر و امید را، می‌خوانیم صد سال بغض در گلو نهفته، گاه فریادهای رهایی بخش نوجوانان فلسطینی را. همه‌ی آن رنگ‌های درخشان و صداهای دلنشین و شادی‌های کودکان و نوجوانان امروز پشت دود و خاکستر و پشت قطره‌های اشک‌هایمان دفن شده است. آنچه امروز با آن مواجه هستیم ظلم آشکار و تجاوز روشن به حقوق انسانیت است؛ دیگر حقوق بشر و حقوق بشردوستانه با دست ناشران رنگ باخته و تنها اسمی از آن‌ها باقی مانده است. این است هدیه‌ی نظام سلطه برای مردمان سرزمین عشق، فلسطین عزیز.

او ادامه داد: امروز دلسوزان و دلسوختگان فلسطین با کوله‌باری از غم می‌پرسند چرا طلوع خورشید در فلسطین غمگین است؟ چرا غروب آن با اشک و آه همراه شده است؟ چرا نقاشی‌های کودکان غزه خون‌آلود است و شعرهای کودکانه به شهادتین و الله‌اکبر تبدیل شده است؟ بچه‌های غزه آیا دیگر معنای بازی را می‌دانند؟ اینجا من و شما مشت‌هایمان را می‌فشاریم و چشم‌هایمان اشک‌بار است. امروز صحنه‌ی کامل مواجه حق و باطل است. باید کاری کرد. راست می‌گویند، وقتی ایمان به تمام قد علم می‌کند، کفر هم تمام قد چهره‌اش را نشان می‌دهد. این چهره را به بچه‌های خودمان معرفی کنیم، این ظلم‌ها را در تاریخ ثبت کنیم، سلاح قلم را امروز با خشاب کلمات پر کنیم، چرا که دیگر وقت فوران کلمات است. امروز باید آنچه در توان داریم در نگارش، انتشار، تبیین و ترجمه به کار ببریم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری اظهار کرد: مرغک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این روزها پژمرده و غمگین است؛ به امید روزی که مرغک کانون بر فراز غزه و فلسطین اشغالی پرواز کند و صدای خنده کودکان را با خود به ارمغان بیاورد.

علامتی سخنش را با شعری خطاب به کودکان غزه پایان داد: بدون شهد لبخندت ندارد زندگی مزه/ تو را من دوست می‌دارم، تو را ای کودک غزه.

حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

عزیزان ادیب، شما رزمندگان کلمه هستید

خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت حماس عنوان کرد: امروز بدون هیچ توجیه سیاسی می‌بینیم یک کودک فلسطینی جریان جنگ روایت‌ها را به عهده گرفته است. یک دختر فلسطینی از زیر آوار خارج شده و مقابلش جسد خانواده‌اش است و سخنرانی‌ای می‌کند که منبع الهام کشور ها می‌شود.

نماینده جنش حماس ادامه داد: عزیزان ادیب، شما رزمندگان کلمه هستید. نقش شما اثرگذارتر از موشک‌های میدان است و روحیه صهیونیست را از بین می‌برد. تعدادی از عزیزان شاعر، نویسنده و فیلم‌ساز در ایران و کشورهای عربی با من دیدار کردند و می‌خواهد اثری با محوریت فلسطین بسازند، بسیار کم می‌بینیم فیلمی منتشر شود که از فلسطین حمایت کند. در این فیلم‌ها یا مظلومیت مردم فلسطین را نشان نمی‌دهد یا مثل فیلم ابراهام لینکن سراسر دروغ است. لینکن در یک فیلم الهام‌بخش از سیاه‌پوست‌ها حمایت کرده ولی در عین حال که از سیاهپوست‌ها حمایت کرده از یهودی‌ها هم دفاع کرده است؛ با این روند کتابخانه‌ها پر از کتاب‌هایی می‌شود که برای نشر دروغ در جامعه ساخته شده‌اند.

قدومی اظهار کرد: مسئله فلسطین هر ثانیه‌اش یک داستان و الهام است. داستان بیمارستان الشفاء می‌تواند الهام بخش ده‌ها فیلم باشد. چرا نمی‌گذارند نخبه‌های رسانه‌ای و خبرنگاران وارد آنجا شوند؟ هزاران نفر حاضرند زیر بمباران بروند تا حقیقت را بنویسند ولی صهیونیست نه می‌گذارد پزشک به غزه برود و نه می‌گذارند کلمه از آن‌جا خارج شود. این خاک الهام‌بخش است. تاریخ نام‌های شما را به یاد خواهد داشت. ۱۲هزار شهید ما از قبله اول مسلمانان و امت‌ها حفاظت می‌کند. پس از طوفان الاقصی حتی کودکان از امنیت جمعی ملت دفاع می‌کنند. همه منتظرند شما حقیقت‌ها را به آن‌ها منتقل کنید. پیروزی گرفته می‌شود و اهدا نمی‌شود. و ما در این مسیر شهدایی دادیم و نور آن در قلب فرزندان شهدا و ملت می‌تپد و پیروزی نزدیک است.

حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

آینده از آن جریان مقاومت است

میثم نیلی روزنامه‌نگار از اعضای پیشین شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: همه ما دلسوخته‌ایم و تحمل تصاویر جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای ما سخت است. هیج پدر و مادری تحمل رفتن خاری در دست فرزندش را ندارد ولی امروز بی‌پناهی کودکان غزه را مقابل چشمانمان می‌بینیم و رنج می‌بریم. هرکسی این صحنه را می‌بیند متوجه می‌شود که دو جنگ در حال رخداد است. یکی جنگ در میدان در نهر غزه و از نهر در کرانه باختری، و به یاری خدا این دو به هم خواهند رسید و رژیم غاصب در این طوفان غرقه خواهد شد. جنگ دوم که کم از جنگ اول ندارد آن چیزی است که امروزه آن را به جنگ روایت می‌شناسیم. ما دسترسی به میدان نداریم ولی اندیشه و قلم ما تحریک دل سوخته‌مان می‌تواند کلمه‌هایی خلق که رژیم صهیونیست را غرقه کند. آینده از آن جریان مقاومت است. پیش از اینکه در میدان پیروز شویم، پیروزی اتفاق افتاده. اگر این جنگ را رژیم غاصب ادامه دهد مخالفانش تبدیل به میلیاردها نفر خواهد شد و اگر نجنگد و آتش‌بس اعلام کند پایان خود را رقم زده است. صبر مردم غزه برای آن‌ها نصرت آورد. برای مردم عزیز فلسطین، برای کودکان مظلومی که در این روزها این فشار را تحمل می‌کنند کوچک‌ترین کار ما دعا است اما به دعا ختم نمی‌شود. ما می‌توانیم بنویسیم و تولید کنیم‌ ناشران ما انگیزه‌مندند برای چاپ این محتوا. امیدواریم این حرکت که نمادی از وحدت بین نویسنده‌ها است تکرار شود. این وحدت را گرامی می‌شماریم.

حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

همه مدافع مردم مظلوم فلسطین هستند

محسن پرویز دبیر جایزه جهانی فلسطین گفت: نامشروع بودن رژیم صهیونیستی برای ما مسجل است. اینکه کسانی تصور کنند با غصب یک سرزمین می‌تواند برای خودشان مشروعیت ایجاد کنند، نخواهند توانست و قضیه به این سادگی نیست.

وی ادامه داد: در فضای همدلانه‌ای که همه مردم دنیا در حال حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستند و هرکسی با توجه به توان خود تلاش می‌کند کمکی کند، صداهای نامبارکی دانسته یا نادانسته بلند می‌شود که برخلاف جریان مقاومت است. باید توجه داشته باشیم که اینها صدای مردم ایران نیست و عموم اهالی فرهنگ و ادب میهن ما قاطعانه پشتیبان مردم فلسطین هستند و حمایت از مظلومان و مبارزه با ظلم را وظیفه خود می‌دانند. همه مدافع مردم مظلوم فلسطین هستند. امیدواریم که به‌زودی شاهد آزادی کل کشور فلسطین باشیم.

حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

شما نویسندگان وظیفه دارید که با کلمات‌تان این روایت‌ها را به خانه هر ملتی ببرید

مصطفی یوسف‌الدوای نماینده سابق جنبش حماس در ادامه این مراسم گفت: نویسندگان همه با هم متحد شدند و در اینجا جمع شدند، نویسندگان در این جبهه همچون موشک و سلاح هستند. زخم بزرگ است و آنچه با آن مواجه هستیم بزرگ است. غزه مساحت کوچکی دارد و جمعیت چندانی ندارد اما ۱۵هزار شهید داده است. زخمی‌ها در سایه محاصره دارویی و آب و غذا به بیش از ۳۰هزار نفر رسیده‌اند. ما اینجا جمع نشدیم که عزاداری کنیم. این هزینه‌ای است که برای آزادی فلسطین می‌پردازیم. این سیره و سنت پیامبران است. ما اگر آزادی می‌خواهیم باید شهید تقدیم کنیم که اینها راه آزادی هستند. امتی که جایگاه شهید را می‌داند بالا می‌رود و ارزشمندتر می‌شود. شهدا نزد خدا هستند و خدا این غم را جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: فلسطین یک ملت صبور است و هیچ‌کس نمی‌گوید که این مقاومت متوقف شود. دشمن می‌خواهند این ملت را از بین ببرد. ملت فلسطین قوی و مبارز است. مقاومت با قدرت در صحنه حضور دارد و خودنمایی می‌کند. دشمن تاکنون نتوانسته آنچه را می‌خواهد محقق کند. ما تنها نیستیم و قبل از هر چیزی خدا را داریم که ما را تنها نمی‌گذارد. تمامی امت اسلامی با این دشمن درتمام صحنه‌ها می‌جنگد. مقاومت وضعیت خوبی دارد و پیروزی حتماً با ماست.

نماینده سابق جنبش حماس افزود: خانه دشمن سست‌تر از خانه عنکبوت است. صبح ۷ اکتبر دیدیم که صهیونیست‌ها یا اسیر شدند یا کشته شدند. آنها جرأت ندارند رودررو با ما بجنگد و از پشت دیوارها و دریاها با ما می‌جنگند. همه دشمنان می‌دانند که ضعیف‌تر از آن هستند که مقابل ما بایستند و با ما بجنگند. اسرائیل نمی‌تواند روایت خودش را به کشورها تحمیل کند. امروز همه می‌بینند که قاتل اسرائیل است و روایت‌های او باطل است.

یوسف‌الدوای تصریح کرد: ملت از مقاومت قوی‌تر است. ملت فلسطین در مقابل دشمن کوتاه نخواهد آمد و به مقاومت می‌گوید که کوتاه نیا و پایدار باش. این خوابی که صهیونیست‌ها می‌بینند، باطل است. خداوند فرموده است که پیروزی نزدیک‌ است و آنها مطمئن هستند که شکست می‌خورند. این مسیر صبر می‌خواهد. امتی که بخواهد ذلت را بپذیرد از بین خواهد رفت. فلسطین جبهه اول امت مسلمین است. این مقاومت سقوط نخواهد کرد مگر اینکه ما ضعیف باشیم. ‌

وی در پایان افزود: همه شما رزمنده مقاومت هستید. هر فلسطینی که در کشورش مانده است هم یک مبارز است. همه شما در خیابان‌های خودتان نیروی مقاومت هستید. من اینجا می‌خواهم شهادت بدهم که ما اگر امروز قدرتی داریم این به خاطر جبهه مقاومت است. قدرتی که ما ساختیم با تلاش‌های شما و شهید سلیمانی بود و شما شریک ما در این پیروزی هستید. ان‌اشاالله به‌زودی شاهد پیروزی اصلی خواهیم بود. شما نویسندگان و ادبیان مسئولیتی دارید که باید انجام دهید. رژیم صهیونیستی دنبال مشاهیر خود می‌رود تا جبهه‌ای را برای خود جمع کند. شما نویسندگان وظیفه دارید که با کلمات‌تان این روایت‌ها را به خانه هر ملتی ببرید. از همه نویسندگان می‌خواهیم که روایت فلسطینی را روایت کنند و روایت صهیونیست را تکذیب کنند.

حامد علامتی: سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید، دیگر وقت فوران کلمات است

در حاشیه این مراسم «سارینا سیفی» و «معصومه علی‌میرزایی» دو نوجوان عضو کانون، نامه‌ای به زبان انگلیسی و عربی خطاب به کودکان و نوجوانان غزه خوانش کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =