آموزش مهارت‌های زندگی در نمایشگاه «یاریگران زندگی»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه «یاریگران زندگی» مهارت‌های زندگی را به نوجوانان آموزش می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاطمه یوسف‌زمانیان کارشناس و مربی کانون پرورش فکری درباره غرفه کانون در نمایشگاه «یاریگران زندگی» گفت: برای بحث پیشگیری از بعضی مسائل توسط کودک و نوجوان، غرفه کانون را طوری طراحی کردیم که سیری داشته باشد و براساس آن مسیر رفتار کودک و نوجوان را درست کنیم و ارتقا دهیم.

وی افزود: معتقد هستم زیربنای هرآنچه قرار است کودک و نوجوان یاد بگیرند بحث عزت نفس و خودباوری است که اگر بتوانیم این را درست بنا بگذاریم بقیه آنچه می‌خواهیم آموزش دهیم راحت‌تر می‌شود.

یوسف‌زمانیان تصریح کرد: در غرفه کانون یک آینه شکسته می‌بینیم و به بچه‌ها می‌گویم همانطور که خودتان را در این آیینه نصفه می‌بینید و خود واقعی شما را به شما نشان نمی‌دهد، ذهن هم ممکن است این فریب را بدهد. اگر ذهن شما نسبت به خودتان منفی باشد و خودتان را درست معرفی نکرده باشد به شما می‌گوید تو دوست داشتنی نیستی. حتی پیروزی‌های تو را کوچک می‌کند و این باعث می‌شود تو فکرکنی برای اینکه بتوانی با دوستانت ارتباط داشته باشی باید به آن‌ها باج بدهی چون به تنهایی جذابیتی نداری که کسی با تو ارتباط برقرار کند.

آموزش مهارت‌های زندگی در نمایشگاه «یاریگران زندگی»

این کارشناس ادامه داد: یا مدام باج می‌دهی و یا در مقابل بچه‌ها و نوجوان‌های پرخاشگر هستند که به حقوق دیگران تجاوز می‌کنند. این دو گروه درست مقابل هم قرار دارند و از این ناحیه دچار تزلزل هستند.

وی افزود: ما در همین راستا می‌آییم برایشان مهارت نه گفتن را با بیان چند مثال آموزش می‌دهیم و می‌گوییم خودشان را چطور ببینند. در پایان می‌گوییم یکی از جاهایی که مهارت نه گفتن و ارزشمندی می‌تواند به داد ما برسد جایی است که درخواست‌های نابجا مثل مصرف مواد مخدر، سیگار و... پیش می‌آید و شما می‌توانید به راحتی بدون اینکه نگران از دست دادن باشید از حق خود دفاع کنید.

یوسف‌زمانیان گفت: این باور که معتادها حتما کارتن خواب هستند باور درستی نیست. آدم‌های معتادی هستند که فعلا در ابتدای کار ظاهر خوبی دارند. و یا برخی فکر می‌کنند ماده گل اعتیادآور نیست که ما در اینجا مضراتش را می‌گوییم. در واقع ما درباره باورهای غلط آموزش می‌دهیم.

این مدرس اظهار کرد: چون اینجا غرفه کودک هم هست و برای کودک در این سن معرفی مواد مخدر کار درستی نیست بخش اریگامی ترتیب داریم و آنها اریگامی کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخشی دیگر با عنوان «دستت را به من بده» از نوجوان‌ها یک کار ادبی می‌خواهیم به این صورت که جمله را ادامه دهند. همچنین در برنامه خود معرفی کتاب‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی را هم داریم.

یوسف‌زمانیان در پایان گفت: با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر روزانه در نمایشگاه ۸۰۰ بازدید دانش‌آموزی رقم می‌خورد و غرفه کانون پرورش فکری از معدود غرفه‌هایی است که صرفا برای کودک و نوجوان طراحی شده است.

نمایشگاه «یاریگران زندگی» (ارتقای آگاهی و مهارت‌های پیشگیرانه در حوزه مبارزه با مواد مخدر ویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان) از ۲۵ آبان تا ۲ آذر ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در حال برگزاری است.
لازم به یادآوری است؛ سردار حسین اشتری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز گذشته از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه یاریگران زندگی بازدید و با مسوولان این غرفه گفت‌وگو کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =