کد خبر: 333653
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
روایت قصه‌ها و لبخندهای قصه‌گویان دیار رنگ‌های رنگین‌کمانی

قصه‌گویان بخش استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سرزمین آفتاب، نخل و امواج، دیار رنگ‌های رنگین کمانی خلیج تا ابد فارس و سرزمین لهجه‌ها، آداب و رسوم با قصه‌های متنوع خود برای شعار «با قصه لبخند سازیم» این دوره از جشنواره هنرنمایی کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، قصه ابزار کِشت بذر ایمان، معرفت، عشق و امید است که به عنوان کهن‌ترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا نه تنها در کتاب‌های آسمانی که در تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف نیز پیشینه‌ای قابل احترام دارد.

قصه زبان حال درون انسان است، انسانی که در دنیای قصه‌ها خیال‌پردازانه پرواز می‌کند، شجاعانه می‌جنگد، حکیمانه تصمیم می‌گیرد و سخاوتمندانه می‌بخشد و عاشقانه جان فدا می‌کند.

قصه‌ها به طور معمول با باورها، عقاید و آداب و رسوم درآمیخته و نقش مهمی در ایجاد تغییرات فرهنگی یک جامعه دارد، مانند آنچه در قصه زندگی حضرت یوسف(ع) رقم خورد و جامعه مصر آن روز را دگرگون کرد.

بخش استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان هرمزگان سرزمین آفتاب، نخل و امواج، دیار رنگ‌های رنگین کمانی در کنار خلیج تا ابد فارس و سرزمین لهجه‌ها، آداب و رسوم در ۲ روز رقابت تنگاتنگ هنرنمایی ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند.

از روز گذشته رقابت مرحله استانی قصه‌گویان استان هرمزگان در بیست‌ و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۵۰ قصه‌گو با شعار «با قصه لبخند سازیم» آغاز شد.

روایت قصه‌ها و لبخندهای قصه‌گویان دیار رنگ‌های رنگین‌کمانی

در روز نخست این جشنواره عبدالرسول معینی، پیشکوست قصه‌گویی با یک قصه دریایی با نام «ناخدا علی و دلفین‌ها» دل به دریای خلیج تا ابد فارس زد و با روایت قصه‌های دریانوردان دریادل تجربه‌ سال‌ها قصه‌گویی خود را بار دیگر به نمایش گذاشت.

ماشالله ناظری دومین قصه‌گوی بخش نخست این جشنواره بود که با «کیمیاگر» به روی صحنه رفت و با لهجه حاجی‌آبادی خود خنده بر لبان نوجوانان و جوانان نشان داد و به آنان جرات حرکت در سخت‌ترین شرایط را داد.

سمیه اسلامی، مربی کانون با کوله‌باری از تجربه و هنرنمایی در دوره‌های مختلف قصه‌گویی این بار با «فرفروک‌های جادویی‌اش» به همه حاضرین فهماند که در هرکاری کنجکاوی نکنند، زیرا عاقبت کنجکاوی پشیمانی است.

معصومه پودات اما در این جشنواره برای اینکه حال دل همه را به دنیای راز و نیاز ببرد، «دعای موش کوچولو» «کلر ژوبرت» را برای رقابت خود انتخاب کرده بود، زیرا دعا کردن می‌تواند به هر کس کمک کند تا با حواسش جمع و متمرکز باشد از طرفی معصومه در بخش دختران و پسران حاضر در ای جشنواره خواست یادآوری کند که؛ گاهی وقت‌ها حتی کوچک‌ترین موجودات نیز دعا می‌کنند و به خداوند نیازهای خود را می‌گویند.

مبینا مرادی با «کاسه شکسته»، سدنا محمدی با«تورتک» و ستیا کریمی با «کشف ماه توتوها» جشنواره امسال را طنزآمیز کردند و محمد اکبری‌زاده کهتکی و مژده زاهدی به ترتیب با قصه‌های «دالاهو و مادیوون چهل کوه» و «لوتورکو» مخاطبان خود را با افسانه‌ها بردند.

میبنا عبداللهی با عصای جادویی‌اش به دل جنگل‌های ترسناک «باغ غول» زد و سهیل بدری تیزهوش با «فلفل نبین چه ریزه» ثابت کرد می‌توان «با قصه لبخند ساخت».

روایت قصه‌ها و لبخندهای قصه‌گویان دیار رنگ‌های رنگین‌کمانی

«آرزوی زنبورک» قصه زنبور کوچکی که آرزو دارد کار بزرگی انجام دهد، «کلر ژوبرت» نویسنده توانمند کودکان ایرانی را «ستایش داوری» نوجوانی از دیار بهشت جنوب برای نخستین بار به روی صحنه جشنواره‌ای بین‌المللی رفت که تا بحال تجربه‌ای از چنین حضوری نداشته اما با بیان رسا و لهجه شیرین رودانی‌هایش همه را به وجد آورد.

بنت‌الهدی شجاعی قصه‌گویی که در مرحله کتابخانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با «غیور مرد» توانسته بود رتبه دوم و جایزه ویژه قصه سردار سلیمانی را کسب کند، دل‌ها را به یاد رشادت‌های سردار دل‌ها انداخت.

«خوشمزه‌ترین کلوچه» که هرسال پای ثابت قصه‌گویان است این بار مهسا شریفی آن را به روی صحنه برد و ادریس معینی به یاد عاشقانه شاهنامه داستان وفاداری «بیژن و منیژه» را برای دل‌خسته جشنواره یادآوری کرد اما راضیه زرنگاری دختر آبهای جنوب برای دل به «دریای شور» زد تا دل‌ها را از زنگار حسادت‌ورزی‌ها پاک کند.

شرکت‌کنندگان و اعضای مراکز بندرعباس، بندرلنگه، ابوموسی، بندرلنگه، بندر خمیر و فین مانند یکتا سهرابی‌پور، امیرحسام مقبلی، آذین نظری، ضحی سهرابی، خالد راهبر، اسرا برکم، عاطفه میرزایی و امیرحسین زدوار در بخش عصرگاهی روز نخست این جشنواره در بخش آیینی با داستان‌های نبرد رستم و اشکبوس، رستم و سهراب، این همه تلق و ملق، گردآفرین، دله بازیگوش، کارلینه و آرش کمانگیر با داستان‌های طنز و جدی باهم رقابت کردند.

حاضران شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره قصه‌گویی پس از شنیدن قصه‌هایی از جوانمردی «نبرد رستم و اشکبوس»، «رستم و سهراب» و «آرش کمانگیر» با لهجه‌های بومی محلی با شکیبا بامری که می‌خواست برای کوچولوهای خوش‌زبان این سالن از ماجرای «جناب قورباغه» بگوید که در عصر یک روز بهاری به خودش مغرور شده و با چوب جادویی‌اش همه‌چیز را به هم ریخت.

هنوز از ماجرای «جناب قورباغه» نگذشته بود که زینب رنجبری از شهرستان بندرلنگه با «آقای هزارپا و کفاش» سامگیس زندی دوباره هوش و حواس‌ها را برای پیدا کردن یک کفش به جنگل قصه‌ها برد.

حوصله‌ها برای شنیدن یک قصه کودکانه دیگر آماده بود که عبدالرحمن قادری قصه‌گوی جاسکی، وارد دنیای جذاب آهنگری شد که در مغازه بزرگش یک قیچی خیلی تیز ساخت اما آن‌قدر کار زیاد بود که قیچی را فراموش کرد.

درحالی که سالن جشنواره پر شده بود از صدای جیغ و هورای نوجوانان، مبینا بهرامی غرغر کنان و تلق تلق به بالای سن رفت و با واژه‌های عامیانه و صمیمی با قصه‌گوی شلوغش به همه گفت که به غرغرهای هم عادت نکنیم و سکوت اطرافیان را ببینیم، زیرا وقتی حال همسایه‌مان خوب باشد و لبش به لبخند باز شود حال ما هم خوب‌تر می‌شود.

بعد از شنیدن کلی قصه طنز و خنده و جیغ و هورا، حالا نوبت «عمو سردار» تا فاطمه پرتابیان برای دختران و پسران این سالن از رشادت‌ها و ایثارگری‌های یک مرد شجاع، باایمان و انقلابی بگوید؛ همانی که با تمام وجودش سالها مقابل دشمنان ایستاد و سحرگاه دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به شهادت رسید؛ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی او که لقب شهید «قدس» نام گرفت و امروز تربیت یافتگان مکتب او از کودکان و زنان غزه تا پای جان‌شان در برابر اسراییل کودک‌کُش دفاع می‌کنند.

دومین روز هنرنمایی قصه‌گویان دیار شرق

روایت قصه‌ها و لبخندهای قصه‌گویان دیار رنگ‌های رنگین‌کمانی

دومین روز جشنواره با اجرای زیبا، لهجه بومی و دلنشین ملکه قصه‌های جنوب، آسیه صادقی مادری از اهالی روستای دومشهر میناب با قصه «پووو» آغاز شد و با «بخت بد» مرضیه فیروزی، مربی و قصه‌گوی دیار انبه و یاسمن ادامه پیدا کرد و آرام آرام بدون هیچ عجله‌ای با همخوانی دانش‌آموزان حاضر در سالن، جشنواره شوری دوباره به خود گرفت.

«حلیمه هفت برارون» فاطمه سلیمانی هرچند طولانی اما سرشار از ضرب‌المثل‌های سیریکی بود که مخاطبان این دوره از جشنواره از روستای جیفرین تا غار رستم و کوه مبارک با لالایی‌ها و داستان‌ هفت برارون(هفت برادر) و خواهر گمشده آنها همراه شدند اما «کزوک و وروک» منصور جهانگرد و «دیوسیاه دم به سر» آیسا قادرزاده کمی ترسناک؛ اما با خنده‌های ممتد شرکت‌کنندگان همراه بود.

اصغر زارعی و نسا ترابیان که با زبان اشاره از قصه‌های «خانه‌ام زمین» و «ابر» برای نوجوانان این جشنواره قصه ساخته بودند، با شرکت‌کنندگان برای شنیدن قصه «خربرفت» زهرا فرخی فر از فین همراه شدند تا به «تور عروسی» ریحانه طراواتی برسند.

و باز به یاد «مرد میدان» حاج قاسم سیلمانی از آرزوهایش برای مردم ستم‌کشیده فلسطین و غزه، اما فاطمه خاوری از اعضای فعال مرکز شماره سه بندرعباس آن را روایت کرد.

بخش عصرگاهی این جشنواره به «مرد جوان و خیاط حیله‌گر» رسید که پریسا توکل قصه‌گوی جاسکی آن را از نوشته‌های شراره وظیفه‌شناس از حکایت‌های داستانی مولانا در مثنوی معنوی انتخاب کرده بود.

فردوس جوان جان در جشنواره قصه‌گویی امسال اما «یک راه بهتر» برای قصه‌گویی خود انتخاب کرده بود و اما امیرعلی کرامتی از حاجی‌آباد «یک جعبه پر از دروغ» را برای جشنواره آورده بود.
حسنا شریفیان از شهرستان جاسک با«زنبور کجا کجا؟» برای بخش دختران و پسران هنرنمایی کرد و فاطمه شفیعی با نقلی و ماه پیشونی از فین در این دوره شرکت کرد.

مبینا موسی‌زاده از شهرستان حاجی‌آباد با «کیسه جادویی»؛ قصه‌ای از یک «خرس کشاورزی که کیسه اضافه غذای خودش را به برادرش بخشید ولی کیسه‌هاش کم نشد...» راهی جشنواره قصه‌گویی کانون شده بود.
مربی باتجربه و سخت‌کوش کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال نیز با «محاکمه سنگ» خود را به جشنواره رساند.

*قصه‌گویی هرمزگان با معرفی برگزیده‌ها به ایستگاه پایانی خود رسید

روایت قصه‌ها و لبخندهای قصه‌گویان دیار رنگ‌های رنگین‌کمانی

داوران مرحله استانی این جشنواره در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها عبدالرسول معینی با قصه «ناخدا علی و دلفین‌ها» به عنوان برگزیده این بخش معرفی و آسیه صادقی با قصه «پووو» شایسته تقدیر اول و خلیل هیتاوی با قصه «شیخ دقوقی» به عنوان شایسته تقدیر دوم معرفی شد.

برگزیدگان دختران و پسران بخش مدرن و کلاسیک رتبه اول به قصه «تورتک» سدنا محمدی تعلق گرفت و ستایش داوری با قصه «آرزوی زنبورک» نفر دوم و فاطمه شفیعی با قصه «نقلی و ماه پیشونی» به عنوان نفر سوم معرفی شد.

داوران این رویداد فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در این بخش نیز مبینا عبداللهی با قصه «باغ غول» و مبینا بهرامی را به قصه «این همه تلق و ملق» شایسته تقدیر اول و دوم معرفی کردند.
در بخش زنان و مردان مدرن کلاسیک محمد اکبری‌زاده کهتکی با قصه «دالاهو و ماریون چهل کره» را نفر برگزیده و مرضیه فیروزی با قصه «بخت بد» و شکیبا بامری با قصه «جناب قورباغه» به ترتیب دوم و سوم انتخاب کردند.

این گروه از داوران در همین بخش نیز سمیه اسلامی را با قصه «فرفروک‌های جادویی» شایسته قدردانی شناختند.

در بخش آیینی و سنتی گروه سنی دختران و پسران، یکتا سهرابی پور با قصه «نبرد رستم و اشکبوس» را به عنوان قصه‌گوی برگزیده این بخش معرفی کردند، همچنین قصه «رستم و سهراب» اسرا برکم و «گردآفرید» ضحی سهرانی را حائز رتبه‌های دوم و سوم معرفی کردند.

داوران این رویداد ادبی زنان و مردان بخش آیینی، قصه «بیژن و منیژه» ادریس معینی را برگزیده این جشنواره انتخاب و قصه «ابر» نسا ترابیان را نیز به عنوان برگزیده زبان اشاره معرفی کردند.

گروه انتخاب این دوره از جشنواره قصه‌گویی استان هرمزگان در بخش‌های «سردار شهید سلیمانی» بنت‌الهدی شجاعی را برای قصه «غیور مرد» و در بخش قصه‌های کودکان مظلوم غزه نیز فاطمه خاوری را برای قصه «مرد میدان» انتخاب کردند.

قصه‌های نیروی انتظامی

روایت قصه‌ها و لبخندهای قصه‌گویان دیار رنگ‌های رنگین‌کمانی

برگزیدگان بخش‌ قصه‌های نیروی انتظامی این جشنواره به عمران سعیدی‌فر تعلق گرفت و برگزیده بخش قصه لبخند نیز خالد راهبر برای هنرنمایی در قصه «دله بازیگوش» معرفی شد.

آیین پایانی این جشنواره که با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و استانی، صاحبان قلم و علاقه‌مندان به هنرقصه‌گویی در سالن سینمای اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان برگزار شد، از برگزیدگان بخش‌های مدرن کلاسیک، آیینی‌سنتی، زبان اشاره، سردارسلیمانی، قصه‌لبخند، قصه‌های کودکان مظلوم غزه، نیروی انتظامی و شایسته‌های قدردانی این بخش‌ها تجلیل شد.

مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری هرمزگان از روز گذشته ۲۸ آبان در بخش‌های مختلف این جشنواره (آیینی سنتی، ملی، پدربزرگ و مادربزرگ، زبان اشاره، قصه‌های سردار سلیمانی، غزه و نیروی انتظامی)‌، در سینما کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر بندرعباس برگزار شد.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال با رویکرد مردمی سازی قصه‌گویی و شعار «با قصه لبخند بسازیم» نام‌گذاری شده که مرحله بین‌المللی آن همزمان با شب یلدا در تهران برگزار می‌شود.

نگاه و زاویه دید جدید، امیدآفرینی، لبخند، ایمان و الهام‌آفرینی از رویکردهای ارزش‌گذاری قصه‌ها در این دوره از جشنواره مرحله استانی بود.
 

گزارش از فرنگیس حمزه‌یی. خبرنگار ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =