به سمت تاسیس آکادمی قصه گویی و تولید دانش و محتوا در این عرصه قدم برمی داریم

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور درحرکت به سمت تاسیس آکادمی قصه گویی و تولید دانش و محتوا در این عرصه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور  در آیین اختتامیه مرحله استان جشنواره قصه‌گویی روز دوشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در اراک با تاکید بر اینکه باید به سمت تاسیس آکادمی قصه گویی و تولید دانش و محتوا در این عرصه حرکت کنیم گفت: یکی از کارهایی که شروع کردیم و آثارش را خواهیم دید افزایش ضریب رسانه در حوزه قصه‌گویی است. تمام بخش‌های جشنواره امسال از شبکه ملی پخش خواهد شد و شبکه نهال و پویا برنامه‌های ویژه‌ای خواهند داشت و در نهایت  شب یلدا نیز جشنواره بین‌المللی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و در حال حاضر نیز تولید برنامه قصه‌گویی از نوروز تا پایان تابستان از شبکه‌های صداوسیما در دستور کارست.

IMG_6948.JPG

فرهاد فلاح در آیین اختتامیه مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان مرکزی اظهار کرد: جشنواره امسال مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی شده و همین نامگذاری باعث شده بیش از ۱۷ هزار نفر شرکت کننده داشته باشیم که رکورد جدیدی در جشنواره قصه‌گویی است.

وی با اشاره به حضور ۳۵۰ شرکت کننده از کشورهای مختلف در این جشنواره افزود: ظرف یک ماه آینده بخش ملی و بین المللی برگزار خواهد شد. ایران و سوئد پیشتاز برگزاری جشنواره قصه‌گویی در دنیا هستند و امیدواریم شاهد رشد و بالندگی جشنواره قصه گویی در کشور باشیم.

فلاح با اشاره به وجود ۲۸۶ قصه در قرآن کریم به منظور هدایت و تربیت انسان‌ها تصریح کرد: سخت ترین کار در هستی، هدایت و تربیت انسان‌هاست. قصه، پایه همه هنرها و محتواهاست. از قصه است که داستان، رمان، فیلمنامه، تابلو هنری و مجسمه ساخته می‌شود. اگر قصه‌ای وجود نداشته باشد هنرهای دیگر نیز شکل نمی‌گیرند.

IMG_6954.JPG

وی با بیان اینکه خصوصیت تکنولوژی، سرعت است و سرعت باعث می‌شود تمرکز و دقت بچه‌ها کم شود تصریح کرد:سرعت، ویژگی علم نوین در این عرصه بود و باعث کاهش تمرکز و دقت جامعه هدف می‌شود. تلاش ما براین است تا قصه‌گویی را عمومی کرده و بار دیگر به فضای خانه‌ها و مدارس بازگردانیم. قصه‌گویی ارزان‌ترین، جذاب‌ترین، مؤثرترین ابزار تربیتی است وامیدواریم بتوانیم قصه را عمومی و فراگیر کنیم و قصه را به خانه‌ها، عرصه تربیتی و مدارس برگردانیم.

فلاح ادامه داد: کارایی و مانایی قصه در این است که همچنان صدای پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها در گوش همه ما هست. ساده‌ترین، ارزان‌ترین، موثرترین و جذاب ترین ابزار تربیتی، قصه گویی است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور افزود: یکی از کاندیداهای برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی، استان مرکزی بود که این مهم نشان دهنده توجه مسئولین استان مرکزی نسبت به این موضوع است. ما مذاکراتی داشتیم تا دبیری بخش علمی قصه‌گویی را در استان مرکزی داشته باشیم.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور ، یزد را به عنوان پایتخت قصه و قصه گویی اعلام شده و اظهار داشت: دبیرخانه دائمی قصه گویی را در خانه مرحوم آذر یزدی ایجاد کردیم. همچنین امسال تشکیل باشگاه ملی قصه‌گویی ایران را داشتیم تا تمام افرادی که به مرحله استانی جشنواره راه پیدا کرده‌اند عضو این باشگاه شوند. همچنین به زودی باشگاه داوران قصه‌گویی را تاسیس خواهیم کرد.

فلاح با بیان اینکه ما می‌خواهیم قصه را به عرصه اجتماعی بکشیم گفت: تمام منتخبین استانی تا زمان برگزاری جشنواره ملی باید حداقل ۵ اجرا در پارک یا مدرسه یا فضاهای عمومی داشته باشند. شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز باید در راستای طراحی معماری شهری در حوزه قصه‌گویی قدم‌هایی بردارند.

IMG_6909.JPG

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور با بیان اینکه امیدواریم شاهد بروز شهرهای خلاق در عرصه قصه گویی باشیم گفت: تحقق این مهم نیازمند اقداماتی توسط مسئولین استانی و شهری در این حوزه است.

وی با تاکید بر قصه گویی جهت معرفی شخصیت‌ها و مفاخر بزرگ استان مرکزی تصریح کرد: شخصیت امام خمینی(ره) باید توسط استان مرکزی معرفی شود تا کودکان و نوجوانان با فضای زندگی ایشان آشنا شوند.

در نهایت نشست صمیمانه فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور با همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی  وعوامل برگزاری جشنواره و همچنین بازدید ازمراکز فرهنگی هنری شماره هشت و هفت وسنجان اراک پایان بخش سفر یک روزه ایشان به استان مرکزی بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =