نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

آیین آغازین اردوی باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان کشور (قاف) در استان گیلان با رونمایی از نشان این حرکت فرهنگ ساز همراه ‌شد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین آغازین باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان عصر روز چهارشنبه اول آذر ۱۴۰۲ در مجتمع فرهنگی آموزشی فرهنگیان استان گیلان برگزار شد.

طی این آیین که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی، صاحبان قلم و اندیشه، کارشناسان و اعضای نوجوان برگزیده کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری سراسر کشور همراه‌ بود، از نشان قاف (قله‌ی‌ ادبیات و فرهنگ) رونمایی‌شد.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

نقش کانون درپیش‌گیری از گسست میان‌نسلی مهم‌است

در بخشی از این آیین سمیه‌سادات ابراهیمی، مشاور امور بانوان و خانواده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با یادآور شدن پیشینه کانون گفت: این نهاد از دیرباز مهد تربیت بزرگان شعر، فرهنگ و ادب است.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی مربیان مجرب و متبحر مراکز فرهنگی هنری این مجموعه فرهنگی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جایگاه ویژه‌ای در تربیت و پرورش نسل آینده برخورداراست؛ اجرای موفق برنامه‌ها و طرح‌های کانون در سال‌های گذشته گویای تاثیر فعالیت‌های این مجموعه در روند رو به رشد آینده‌سازان ایران اسلامی است.

ابراهیمی در همین‌ ارتباط به کارگاه‌های فرهنگی، ادبی و هنری و فراهم‌سازی زمینه‌های مهارت‌افرایی برای آینده‌سازان پرداخت و اظهار ‌کرد: این امر نقش ‌به‌سزایی در تربیت فرزندانی توانمند و خودباور داشته و در زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیرگذار محسوب‌می‌شود.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

این مسئول فرهنگی در ادامه، رویکرد کانون برای پیش‌گیری از گسست‌های میان‌نسلی را مورد توجه ‌قرار داد و افزود: پذیرش آموزه‌های مربیان از سوی اعضا بیانگر توفیق کانون در این زمینه است.

وی توضیح‌ داد: مربیان در مراکز کانون‌ و باشگاه قاف متعهد هستند زمینه‌های رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان را تسهیل ‌کرده و بسترهای لازم را برای رشد و بالندگی استعدادهای برتر کشوردر عرصه‌های ملی و بین‌المللی فراهم ‌کنند.

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: معتقد هستم درصد بالایی از فرهیختگان عرصه ادب و هنر در مراکز کانون ریشه‌ دارند و بی‌تردید بسیاری از نوجوانان امروز نیز در کسوت مدیر و شخصیت‌های برجسته آینده نقش‌آفرین خواهند ‌بود.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

کشف و پرورش استعدادهای نسل نوجوان اهمیت‌دارد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز از حاضران این مراسم بود و ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت: هویت مذهبی و تاریخی گیلان به گونه‌ای است که همواره مهد پرورش بزرگانی بوده که در بسط و گسترش علوم و فنون مختلف اسلامی نقش به‌سزایی داشته‌اند.

محمدمهدی نیازمند اضافه ‌کرد: فرهنگ گیلان سرشار از گزاره‌هایی است که در احیای تشیع بسیار تاثیرگذار بودند. بزرگانی چون شیخ زاهد گیلانی و میرزا کوچک خان جنگلی. هم‌چنین در عرصه فرهنگ و هنر می‌توان از شیون فومنی، گل آقا و بسیاری از شاعران و نویسندگانی که در عصر کنونی نام و آوازه آن‌ها در همه جا شنیده می‌شود، یاد کرد.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با تاکید بر لزوم استعدادیابی نسل نوجوان اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولان، شناسایی افراد مستعد در زمینه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی و ادبی است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه  فرهنگ و ادبیات در کشور گفت: از منظر رهبری نیز این حوزه در جایگاه ویژه‌ای قراردارد و  سال‌ها است که دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) با شاعران، تبدیل به یک سنت سالیانه شده  و این جلسه‌های شعرخوانی و گفتگو، علاوه بر اهمیت والای آن، در فضای عمومی ادبیات ایرانی نیز به شدت مؤثر بوده است.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

راه‌اندازی باشگاه قاف، یک اتفاق مبارک است

در ادامه این مراسم، مجتبی حاذق، سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بسیار خوشحالم که این رویداد در استان گیلان آغاز شده است؛ استانی که چهره‌هایی همچون میرزا کوچک‌خان، آیت‌الله بهجت، هوشنگ ابتهاج و بسیاری از بزرگان را در کارنامه فرهنگی و هنری خود جای داده است.

وی افزود: بیش از چند ماه است که برای این رویداد برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شاهد برگزاری اردوی رویش استعدادهای برتر در استان گیلان باشیم.

حاذق در ادامه به فرایند شناسایی استعدادهای برتر از تابستان سال جاری پرداخت و با بیان ‌این‌که حدود ۵٠٠ نفر به عنوان استعدادهای ادبی از سراسر کشور معرفی شدند، افزود: در این میان ۳۲۲ اثر در حوزه شعر از استعدادهای ادبی دریافت شده است.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

او گام دیگر را بررسی و ارزیابی این آثار و به‌گزینی ۶۰ اثر برتر اعلام‌ کرد و افزود: این اردوی سه روزه با همراهی این اعضای نوجوان در حال برگزاری است.

سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در همین‌حال، طی این روند در بخش داستان را نیز در دستور کار اعلام‌ کرد و از برگزاری اردوی فعالان این عرصه تا پایان سال جاری‌ خبر داد.

این آیین هم‌چنین با خوانش آثار از سوی سعید بیابانکی و مهدی مردانی، پخش نماهنگ «به قله نزدیک می‌شویم»، همراه ‌بود و در پایان نیز از نشان باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف) رونمایی‌شد.

شایان ‌ذکر است، اردوی افتتاحیه قاف، روزهای ۱ تا ۳ آذر سال ۱۴۰۲ در مرکز فرهنگی و آموزشی فرهنگیان استان گیلان در دهکده ساحلی بندر انزلی در حال برگزاری‌است.

نشان باشگاه استعدادهای برتر ادبی کشور (قاف) رونمایی‌شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =