مدیرعامل کانون: پویش کتاب‌خوانی جریانی فرهنگی و جذاب است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی از کتاب را یک جشن تولد دانست؛ تولدی که اندیشه‌هایی نو در قالب روایت‌هایی بدیع می‌آفریند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در آیین رونمایی از طرح پویش ملی کتاب‌خوانی و ۱۴ عنوان کتاب از تازه‌های نشر کانون پرورش فکری ضمن تبریک هفته بسیج بیان کرد:همواره کانون در مسیر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بوده است اما این بار با دستور وزیر آموزش و پرورش و هم‌افزایی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و پشتیبانی نرم‌افزار شاد یک جریان فرهنگی جذاب در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را شکل خواهیم داد.

وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش تشکر می‌کنم که اهتمام دارند و پررنگ‌تر از گذشته به کانون می‌آیند، ارشاد می‌کنند و مطالبه‌گری دارند؛ این نشان‌دهنده آن است که به کانون امید بسته‌اند و ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا به این مطالبه‌ها جامه عمل بپوشانیم.

علامتی افزود: در روزهای آخر آبان همکاران ما به دلیل هفته کتاب و جشنواره قصه‌گویی روزهای پرکاری داشته‌اند و در روزهای پایانی آذر ۱۴۰۲ مرحله پایانی جشنواره قصه‌گویی بین‌المللی را در یزد برگزار خواهیم کرد.

مدیرعامل کانون: پویش کتاب‌خوانی جریانی فرهنگی و جذاب است

مدیرعامل کانون پرورش فکری در این آیین که رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشت، گفت: مفتخرم اعلام کنم با همت دبیرخانه قصه‌گویی کانون، هفته گذشته یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی ایران اعلام شد. دبیرخانه دائمی ترویج قصه‌گویی به یزد منتقل شد و در منزل مهدی آذریزدی که به کانون واگذار شده بود، قرار گرفت.

او اظهار کرد: ما در کانون دو دسته مخاطب داریم‌ یکی مخاطب مستقیم که عضو ما هستند و از محصولات ما در مراکز استفاده می‌کنند و دیگری مخاطبانی که تولیدات کانون را استفاده می‌کنند ولی عضو نیستند. ما الان ۲میلیون و ۵۰۰ مخاطب غیررسمی داریم. زمانی که بنده به کانون آمدم ۲۰۰هزار عضو رسمی داشتیم و الان این عدد به بیش از ۵۰۰هزار نفر رسیده است.

علامتی خاطرنشان کرد: با همت همکاران، باشگاه استعدادهای ادبی نوجوان با عنوان «قاف» برگرفته از عطار نیشابوری، تبرک به آیه‌ای از قرآن و ارشادهای مقام معظم رهبری فعالیت خود را آغاز کرد که در مرحله نخست استعدادهای برتر شعر برای تمامی رده‌های سنی شرکت کردند و آغاز آن در بندرانزلی برگزار شد.

مدیرعامل کانون: پویش کتاب‌خوانی جریانی فرهنگی و جذاب است

وی اظهار کرد: تعداد شرکت‌کنندگان دارای صلاحیت برای جشنواره قصه‌گویی امسال به بیش از ۱۷هزار نفر رسیده است که سرمایه بزرگی برای کانون و آموزش و پرورش است. در صدد هستیم بعد از جشنواره بیست‌وپنجم، باشگاه ملی قصه‌گویان ایران برگزار کنیم و مدیریت منابع انسانی در این بخش به طور جدی انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری بیان کرد: ورود در حوزه تولید دانش، در عرصه قصه‌گویی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما است. در این سال‌ها تجربه‌های عمده‌ای در قصه‌گویی داریم که در راه ایجاد دانش مکتوب این تجربه‌ها هستیم.

علامتی افزود: قصه‌گویی را امسال به ثبت ‌ملی رساندیم و با تکمیل کردن شاخص‌های آن به سمت ثبت جهانی آن حرکت می‌کنیم. امسال بخش‌های ویژه‌ای اضافه کردیم. بخش ویژه سردار سلیمانی، کسب و کار، و غزه.

او تصریح کرد: در کانون محور تمام فعالیت‌ها کتاب است. پرورش فکر بدون کتاب چگونه می‌تواند امکان‌پذیر باشد. در کانون، کتاب همه چیز است، حدود ۶۰ فعالیت دیگر حول آن انجام می‌شود. برای مربیان کانون هر روز، روز کتاب است و هر هفته هفته‌ی کتاب است و اگر این هفته را گرامی می‌داریم، برای تمرکز و تاکید بیشتر بر روی کتاب است.

مدیرعامل کانون: پویش کتاب‌خوانی جریانی فرهنگی و جذاب است

مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به کودکان غزه خاطرنشان کرد: اشکالی ندارد اگر رونمایی از کتاب را جشن بنامیم. یک جشن تولد. تولد اندیشه‌هایی نو در قالب روایت‌هایی بدیع. تولد تصاویری شگرف و پیچیده در حریر خیال‌انگیز شعر. یک جشن تولد واقعی برای کودکی که قرار است همین روزها به زیارت چشم‌های عزیزانی برود که منتظر تولدش بودند و خون تازه‌ای بشود در رگ‌های جامعه. ایمان و امید بیافریند، انگیزه ببخشد و عاطفه را منتشر کند.

علامتی بیان کرد: اما استفاده از کلمه جشن این روزها برای من بسیار دشوار است. کمی آن طرف‌تر از آسمان آبی کشور عزیزمان، آسمانی است که دود ظلم و ستم آن را سیاه کرده است. اتفاق‌هایی در حال افتادن است که زبان انسان از گفتنش عاجز است. فجایعی در حال شکل‌گیری است که هیچ قلمی نمی‌تواند آن را به رشته تحریر در بیاورد.

مدیرعامل کانون اضافه کرد: آنچه امروز در فلسطین و غزه اتفاق میافتد حاصل بی‌توجهی انسان به کتاب است. نتیجه فاصله گرفتن و دور افتادن عده‌ای از کتاب است. می‌توانند آسمان شهری را سیاه کنند، بال و پر پرندگان را بشکنند، شقایق را سر ببرند و پدران و مادران و کودکان را بکشند. پدرانی که هنوز هم می‌توانستند دست‌های کوچک فرزندشان را در دست بگیرند و به کتاب‌فروشی بروند و مادرانی که می‌توانستند برای کودک‌شان کتاب بخوانند و کودکانی که هنوز می‌توانستند اندیشه‌هایی برای فرداها بیابند.

علامتی در پایان گفت: نمی‌توانم واژه جشن را به کار ببرم در حالی امروزه که گوشه‌ای از این جهان متمدن کتاب‌ها زیر آوارها دفن می‌شوند اما امید هرگز نمی‌میرد و بی‌شک وعده خدا تحقق خواهد یافت. کتاب‌ها روزی از زیر خاک جوانه خواهند زد و جهان در روزی بسیار نزدیک بزرگ‌ترین آیین کتاب را جشن خواهد گرفت.

آیین رونمایی از طرح پویش ملی کتاب‌خوانی و تازه‌های نشر کانون روز شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =