«کارگاه پژوهشی پیرامون اقتباس از افسانه‌های عامیانه ویژه نمایشنامه‌های عروسکی» برگزار شد

کانون خوزستان به مناسبت هفته پژوهش «کارگاه پژوهشی پیرامون اقتباس از افسانه‌های عامیانه ویژه نمایشنامه‌های عروسکی» را برگزار کرد.

 به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، واحد هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش «کارگاه پژوهشی پیرامون اقتباس از افسانه‌های عامیانه ویژه نمایشنامه‌های عروسکی» را با حضور هادی حسنعلی کارشناس نمایش عروسکی، مربیان و کارشناسان ستادی چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در محیط اسکای‌روم برگزار کرد.

مهمان این نشست هنری ضمن توضیح واژه اقتباس یا بازآفرینی گفت: اقتباس علاوه بر نقش‌آفرینی در ادبیات در مجسمه‌سازی، نقالی و ... بسیار کاربردی است.

 وی هنرمند را شخصی دانست که با الهام از یک اثر کهن ادبی مثل افسانه دست به آفرینش دوباره می‌زند و از آن به عنوان یک منبع برای نوشتن نمایشنامه بهره می‌برد.

هادی حسنعلی در ادامه نمایشنامه را متنی برای بر روی صحنه رفتن و یا نمایش شدن نوشته معرفی کرد.

ایشان هدف از نوشتن افسانه را خواندن و گفته شدن دانست اما هدف از نمایش را علاوه بر خواندن و گفته شدن، نمایش داده شدن نیز عنوان کرد.

کارشناس نمایش عروسکی در ادامه از اهمیت اقتباس در تبدیل یک گونه ادبی به گونه دیگر آن اشاره کرد و افزود؛ پایه و اساس اقتباس و بازآفرینی «تخیل» است و بدون در نظر گرفتن آن، هیچ تغییر و بازآفرینی در متن ادبی اتفاق نخواهد افتاد.

او ادبیات شفاهی و عامیانه را نیز با ذکر شاخه‌های متفاوت آن توضیح داد و گفت: ادبیات شفاهی و عامیانه شامل اشعار و ترانه‌های عامیانه، هیجانات همچون متل و قصه‌های سنتی از جمله اسطوره، افسانه و قصه است.

وی در پایان تکنیک‌های نمایش عروسک‌های انگشتی، دستی و دستکشی را برای شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی توضیح داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =