فلسفه و راهکارهای تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال بررسی شد

با همت واحد آموزش و پژوهش استان نشست والد آگاه با همکاری  و مشارکت سازمان فضای مجازی سراج استان هرمزگان، و با حضور فعالین اجتماعی و همیاران سلامت روان اجتماعی هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان ، به مناسبت هفته پژوهش در  نشست تخصصی فضای مجازی و فلسفه تعلیم و تربیت ؛ والدین، اولیای تربیتی و مربیان مجتمع های علوم دینی اهل سنت‌ بندرعباس با راهکارهایی برای تربیت فرزندان در عصر دیجیتال آشنا شدند. 

این نشست به همت واحد آموزش و پژوهش و با حضور سید علی موسوی پژوهشگر و مدرس فضای مجازی  در سالن سینما کودک کانون پرورش فکری با حضور قریب ۱۵۰ مخاطب برگزار شد .
در ابتدای نشست  پروین پشت کوهی مدیرکل کانون به  شرح تاریخچه مختصری از کانون پرداخت و  حاضرین در نشست را با  خدمات کانون در سالهای دور و نزدیک  آشنا نمود.
در ادامه موسوی مدرس نشست با بیان اینکه
امروزه قاره‌ ششم یا فضای مجازی بیشترین مکان و جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است وامروزه با مفهوم جدیدی از تعلیم و تربیت رو به‌ رو هستیم گفت: حقیقت این است که چه بخواهیم و نخواهیم، پیشرفت فناوری و گسترش تعاملات فرهنگی در فضای مجازی ، می‌تواند به بحران تربیتی و هویتی افراد منتهی شود. از این رو فضای مجازی به عنوان اصلی‌ترین فضای اقامتی ذهنی زندگی افراد در طول روز، نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است.

فلسفه و راهکارهای تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال بررسی شد

این پژوهشگر به فلسفه تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال اشاره کرد و افزود:  یکی از دغدغه‌های مهم متخصصان تعلیم‌وتربیت این است که کودکان و نوجوانان به کاربرانی رشدیافته تبدیل شوند تا قادر باشند از طریق نهادینه کردن ارزش‌های انسانی، امکان بیشترین بهره‌وری از این فضا را برای خویش و دیگران فراهم آورند.
دکتر موسوی با استناد به نتایج پژوهش های انجام شده در حوزه فضای مجازی،  گفت: پژوهش ها نشان می دهد گسترش فضاهای مجازی اینترنتی آسیب های گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ از جمله  القای شبهات و تعارض ارزش ها؛ اعتیاد به فضای مجازی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسل ها. 
این مدرس فضای مجازی در ادامه به راهکارهای هدایت و تربیت در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت:   هدایت و نظارت والدین در کنار شناخت و آگاهی از آسیب‌های پیش روی فضای مجازی بهترین راهکار رفع آسیب های آن است.

فلسفه و راهکارهای تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال بررسی شد
آنچه در این زمان برای والدین و سرپرستان مهم است، شناخت چالش های تربیتی این ابزار مدرن و آشنایی با مبانی تعلیم و تربیت و نحوه برخورد با این تکنولوژی است. 
در ادامه نشست،  ویژگی های بومیان فضای مجازی و خصوصیات این نسل مورد بررسی قرار گرفت و در پایان ، مدرس به سوالات حاضرین در خصوص راهکارهای تربیت در عصر دیجیتال پاسخ گفت .
شایان ذکر است این نشست  هفتمین نشست از سری نشست‌های واحد آموزش و پژوهش استان با عنوان والد آگاه است که با همکاری  و مشارکت سازمان فضای مجازی سراج استان هرمزگان، فعالین اجتماعی و همیاران سلامت روان اجتماعی استان به اجرا درآمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =