کد خبر: 334885
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا

همزمان با شب یلدا(شو چله) مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در سراسر استان برنامه‌های قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، چهل سرو، نقالی، برنامه نجومی و پذیرایی از میهمانان با آجیل مخصوص لرستانی‌ها را اجرا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان؛ آیین شب یلدا در مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کانون لرستان برگزار شد.
در روزهای 29 و30 آذرماه 1402 همزمان با گرامی داشت آیین شو چله( شب یلدا ) مراکز کانون پرورش فکری درسراسر استان لرستان با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی میزبان کودکان ونوجوانان و خانواده ها بودند.
در این جشن ها برنامه های متنوعی مانند: قصه گویی، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی، معرفی آداب و رسوم مردم لرستان، پذیرایی با آجیل های خاص استان لرستان و ... به اجرا درآمدند.
از جمله برنامه های جالب و پرطرفدار این روزهای مراکز کانون در لرستان گرفتن فال چهل سِرو است. فال «چل سرو» یا چهل سرود یکی آداب شیرین و کهن استان لرستان و برخی شهرهای لک زبان غرب کشور است و اوج آن در شب یلدا و دیگر شب‌های بلند زمستان است که عاشقانه‌هایی به بلندای تاریخ در دل محافل شاعرانه زمزمه می‌شود. 
این فال متشکل از چهل بیت شعر تک بیتی ست که بسیار مفاهیم بلند و پر محتوایی را در خود جای داده‌اند که مفهوم بیت چهلم یا آخر نتیجه فال می‌باشد. وطریقه گرفتن فال «چل سِرو» به این گونه است که، فردی که تسبیح را در دست دارد، باید دور از چشم بقیه به ازای خواندن هر بیت یک دانه تسبیح بیندازد و این کار را تا دانه چهلم ادامه دهد. افراد حاضر در جمع که اشعار را می‌خوانند بایستی ۳ یا ۷ نفر باشند و به صورت تصادفی هر یک بیتی را بخوانند، هنگام گرفتن فال کافیست قسمتی از ابتدای بیت که معمولاً دو واژه است خوانده شود اما بیت آخر کامل خوانده شده و تفسیر می‌شود.

 

مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا


براساس این گزارش: مراکز کانون با دعوت از دانش آموزان مدارس برنامه های مختلفی را در خرم آباد و سایر شهرستان ها اجرا کردند که می توان به برگزاری جشن های یلدا، اجرای مسابقه های مختلف، تقدیر از برگزیدگان مسابقات، حضور مربیان کتابخانه های سیار و مکاتبه ای در مدارس، معرفی آداب این شب، تهیه فیلم های شعرخوانی، قصه گویی و انتشار در فضای مجازی و شبکه شاد و... اشاره کرد.
همچنین به مناسبت شب یلدا مرکز علوم و نجوم کانون لرستان با برگزاری ویژه برنامه میزبان اعضای علاقمند بود و برنامه هایی مانند: شب یلدای نجومی با بررسی علمی شب یلدا اجرا شد و دراین برنامه  اعضا با رفتن به پلانتاریوم و دیدن آسمان آنلاین با آسمان امشب و شبیه سازی حرکت ظاهری خورشید در فصل‌های مختلف آشنا شدند و دریافتند که به دلیل بیضی بودن مدار کره زمین و کج بودن زمین در فضا به میزان حدودا ۲۳/۵ درجه، فصل ها به وجود می آیند و پیرامون برعکس بودن فصول در نیمکره شمالی و جنوبی و آغاز زمستان سرد برای ما در نیمکره شمالی و آغاز تابستان گرم در کشورهای نیمکره جنوبی تشریح و برای درک بهتر موضوع چند فیلم پخش ومدرس مرکزعلوم و نجوم کانون استان به سوالات اعضا پاسخ داد.
گفتنی است: 30 مرکز کانون پرورش فکری شامل 20مرکز ثابت، دو کتابخانه پستی و هشت کتابخانه سیار شهری و روستایی فعالیت های های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی را برای کودکان و نوجوانان شهر ها و روستاهای سراسر استان ارائه می دهند.

مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا

مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا

مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا

مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا

مراکز کانون پرورش فکری لرستان در شب یلدا

 


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =